PLOT-THEMATIC PICTURE: CURRENT ISSUES OF THE EFFECTIVENESS AND CREATION ALGORITHM
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-28Keywords:
art, painting, plot-thematic picture, essence, effectiveness, creation algorithmAbstract
The author’s vision of the essence of the «subject-thematic painting» is highlighted in the context of considering its natural foundations, formation and development in the Ukrainian artistic environment, the leading functions and tasks of such works, mainly in the field of painting, in modern times are outlined. In determining the specifics of creating a subject-thematic painting, an analysis of the effective algorithm of such a process is carried out, its appropriate actions are described from the very moment of the emergence of a creative idea, its presentation by the author for processing to the last operations of arranging the work, giving it a neat aesthetic appearance.The purpose of the article – is to determine the current aspects of the effectiveness of a plot-thematic painting in the present time, to outline and analyse the factors that influence the process of performing such a work of painting from beginning to end, and to provide conditions for the high-quality implementation of the author’s idea.Methodology. The mechanism for considering the issues raised is built on the basis of a comprehensive analysis of the essence of the plot-thematic picture, the factors of its effectiveness and aspects of functioning. The main methods of conducting research are search-bibliographic, historical, art history, observation, artistic analysis, synthesis and generalization, abstraction, differentiation, systematization, comparative, and integration.Scientific novelty. An attempt has been made to comprehensively characterize the essence, principles of creation and functions of a subject-thematic painting as a type and genre of fine art, and its relevance in the present day has been determined. It has been shown that in the genre structure of fine art, a subject-thematic painting appears as a special complex genre, within which the narratives of those classical established genres are integrated, which make it possible to reproduce human relationships, events, actions and phenomena with the participation of people. The key positions within the framework of building an algorithm for the artist’s work on a subject-thematic painting, its real execution from beginning to end, are outlined.Conclusions. It is emphasized that the reproduction of actions and scenes of human life, events and phenomena with the participation of people is characteristic of works of various genres. It is shown that the high degree of presentation of such narratives is characterized by the plot-thematic picture. It is stated that today it has completely lost its «primary spirit», cherished in the style of socialist realism, has become filled with democratic sentiments, an objective transfer of the realities of life, human relationships, actions, etc. It is argued that due to their complex nature, both as a type of implementation of artistic creativity and as an integrated genre of fine art, such works today perform important tasks – they raise urgent life issues, consolidate the people, the nation, and promote true narratives of building a sovereign peace-loving state.
References
Бренюк А. Г. Основи аналізу творів живопису для студентів художніх спеціальностей. Педагогічна освіта : теорія і практика. 2023. Вип. 34. С. 188–200.
Бушан О. О. Методологія дослідження сюжетно-тематичної композиції в образотворчому мистецтві. Київ : Вид-во НАОМА, 2018. 208 с.
Гулєвич С. О. Батальний жанр в контексті соціокультурних процесів України ХХІ століття. Культурологічний альманах. 2023. Вип. 4. С. 219–225.
Карпенко О. В. Аналіз основних тенденцій сучасного українського живопису воєнного часу та мистецькі паралелі. Вісник НАКККіМ. 2022. № 2. С. 127–134.
Кривушенко Б. О. Сучасний український арт-ринок живопису : специфіка, структура тематичного наповнення. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2018. Вип. ХХХХ. С. 319–326.
Кудрявцева К. П. До питань теорії композиції : проблема визначення поняття композиції у станковому живопису. Вісник ХДАДМ. 2012. № 9. С. 97–99.
Міронова Т. Основні напрями українського мистецтва 1990–2020 років : художня мова, форми та виражальні засоби – стан дослідженості проблеми. Сучасне мистецтво. 2021. Вип. 17. С. 175–182.
Монсевич В. Розвиток тематичної картини в історико-батальному живописі України другої половини ХХ століття. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. Вип 49. Т. 1. С. 39–44.
Пічкур М. О. Теорія і практика композиції. Навчальний посібник. Харків : ПромАрт, 2021. 248 с.
Проців І. «Тематична картина» у радянській системі та умовах свободи творчості. Вісник ЛНАМ. 2010. Вип. 21. С. 146–154.
Сухоребрий А. В. Методика виконання сюжетної композиції майбутніми вчителями образотворчого мистецтва. Формальна і неформальна освіта у вимірах педагогіки добра Івана Зязюна : Матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Полтава, 5–6 березня 2018 р.). Полтава : АСМІ, 2018. С. 101–104.
Туманов І. Складові художньої творчості та їхнє значення для розвитку творчих здібностей у процесі навчання мистецтву. Вісник Львівського університету. Серія : Педагогічна. 2008. Вип. 23. С. 38–45.
Урсу Н. О., Гуцул І. А. Теоретичні основи композиції : Навчально-методичний посібник. Вид. 2. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2018. 166 с.
Яковлєв М. Графо-геометричний метод аналізу побудови творів живопису. Актуальні проблеми сучасного дизайну : Збірник матер. Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 23 квітня 2020 р.). Київ : КНУТД, 2020. У 2 т. Т. 1. С. 16–19.