КІТЧ ЯК ЯВИЩЕ СУЧАСНОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ВОКАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА ЕСТРАДИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-2

Ключові слова:

кітч, естрада, естрадне вокальне мистецтво, художня комунікація, масова культура

Анотація

Мета статті полягає у визначенні особливостей кітчу у просторі сучасного національного естрадного вокального мистецтва. Методологія статті ґрунтується на компаративних настановах, принципах культурологічного підходу, методах аналізу та синтезу, семантичного, інтерпретаційного та стильового аналізу. Наукова новизна статті полягає у виявленні характерних особ ливостей кітчу в естраді на концептуальному, виразовому та комунікативному рівнях. Висновки. Показано, що у просторі естради кітч, розрахований на масового споживача, постає як відбиття сучасних тенденцій актуалізації національного начала та мультикультуралізму, взаємовпливу академічного та естрадного мистецтва. Виявлено, що концептуальні обрії кітчу визначає редуковане втілення національного начала на рівні його зовнішніх маркерів, репрезентованих зокрема крізь призму як гумористичності, так і гіперболізованої чуттєвості та відвертості, щирості, а також мультикультурні інтенції, які відбиваються у мовній еклектиці. Акцентовано, що функціональне коло кітчу позначено пріоритетом розважальної та релаксаційної функцій. Обґрунтовано особливості музичної лексики – декларативне спрощення гармонічної та ритмічної організації, повторюваних інтонем-кліше в обмеженому діапазоні та з мінімалізацією інтонаційного руху, передбачуваність розгортання мелосу, ритміки та гармонії, значущість пост-декларування ритму. Доведено значущість таких ознак як чинників емоційного маніпулювання, програмування слухацької рефлексії та формування художньої комунікації на основі емоційно-почуттєвого єднання виконавця й аудиторії, прогнозованості перцептуального сприйняття, реакцій реципієнта. Акцентовано сугестивний потенціал кітчу, який у комунікативному вимірі реалізується шляхом запрошення аудиторії до спільного виконання та активізації реакції слухачів, та значущість візуального, перформативного компонента, що створює атмосферу штучної краси та уможливлює уникання аудиторією інтелектуальних зусиль.

Посилання

Бурлака А. В. Українська естрадна пісня в сучасній масовій художній культурім : дис. … д-ра філософії : 034. Київ : Київський університет культури і мистецтв, 2023. 194 с.

Губернатор О. Метамодернізм як нова парадигма сучасних культурних практик. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2023. № 1. С. 109–114. DOI: 10.32461/ 2226-3209.1.2023.277643

Гундорова Т. Микола Гоголь і колоніальний кітч. Гоголезнавчі студії. 2009. Вип. 18. С. 17–40.

Дружинець М. І. Естрадне музичне мистецтво України кінця XX – початку XXI століття як фактор євроінтеграції української культури : дис. … канд. мистецтвознавства : 026.00.01. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2021. 226 с.

Дубровний Т. До джерел полісемантики кітчу (на прикладі «духовної пісні» XVII–XVIII століть). Культура України. 2022. Вип. 75. С. 78–84. DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.075.10

Естетика : навчальний посібник / Л. В. Анучина, О. К. Бурова, О. В. Уманець, О. В. Шило ; за ред. Л. В. Ану- чиної та О. В. Уманець. Харків : Право, 2010. 232 с.

Жалейко Д. М. Кітч та його трансформація у творчості Валентина Сильвестрова : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків : Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2016. 17 с.

Жалейко Д. Ціннісна трансформація та семантичний простір кітчу у музичній практиці XX – початку XXI ст. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. 2020. Вип. 56. С. 213–237. DOI: 10.34064/khnum1-56.14

Міненко А. Кітч як дзеркало поп-культури в епоху гіперреальності. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 3. С. 77–82.

Муравіцька С. С. Синтез музичної академічної та неакадемічної традицій у жанрі класичного кросоверу : дис. … д-ра філософії : 025. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2023. 193 с.

Муха О. Я. До теорії кітчу: шкіц естетичного аналізу. Філософія і політологія в контексті сучасної культури. 2012. Вип. 4 (2). С. 245–251.

Полюга В. Кітч в музиці (рецепція досвіду і дійсності). Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2019. № 3. С. 317–320.

Русаков С. С. Феномен арт-ринку як проблема сучасної культурології. Культурологічна думка. 2019. № 16. С. 175–183. DOI: https://doi.org/10.37627/2311-9489-16-2019-2.175-183

Уманець О. В. Кітч у просторі культури межі XX–XXI ст. Актуальні питання гуманітарних наук. 2022. Вип. 47. С. 60–65. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-4-10

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ТЕСЛЕР, Т., ГМИРІНА, С., & ЛАНІНА, Т. (2025). КІТЧ ЯК ЯВИЩЕ СУЧАСНОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ВОКАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА ЕСТРАДИ. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 9–15. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-2

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО