ІННОВАЦІЇ В ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ. ЗАСТОСУВАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ТА НЕЙРОМЕРЕЖ У ХОРЕОГРАФІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-46

Ключові слова:

хореографічне мистецтво, штучний інтелект, нейронні мережі, інновації в хореографічному мистецтві, перформанс

Анотація

У статті реалізовано спробу здійснити культурологічний аналіз використання штучного інтелекту (ШІ) та нейронних мереж в ході роботи над створенням хореографічних творів. Окреслено основні шляхи співіснування цифрових технологій та традиційних форм мистецтва, передусім танцю. Охарактеризовано механізми генерації рухів за допомогою машинного навчання, співпраці живого хореографа та штучного інтелекту.Стаття розкриває трансформацію призначення митця, як автора, його взаємодію з глядачами та сучасними технологіями. На використання ШІ в освітньому середовищі при вивченні хореографії сконцентровано подальшу увагу. A створення сучасних інтерактивних перформансів, за якими спостерігають y режимі реального часу, та віртуальних вистав наступний вектор розгляду впровадження ШІ. Визначено, що входження ШІ та нейромереж в галузь хореографічного мистецтва ставить низку викликів перед науковцями, проте, відкриває нові можливості для втілення художніх задумів. Крім того, перед сучасними митцями постає ряд культурологічних, так i етичних запитань на які ще треба відповісти. Констатовано факт необхідності ґрунтовних досліджень наслідків використання штучного інтелекту та нейронних мереж на хореографічну мову сучасного танцю, культурний простір, естетичні принципи та категорії в реаліях постгуманістичної доби.Мета дослідження – дослідити та проаналізувати можливості та ресурси використання штучного інтелекту і нейронних мереж y створенні хореографічних творів, їх вплив на художній процес; окреслити параметри колаборації сучасного мистецтва та новітніх технологій та визначити нюанси симбіозу художнього та штучного інтелекті. Методологія дослідження. У статті використано такі дослідницькі методи: системний підхід, для впровадження технологій ШІ до створення хореографічних продуктів; порівняльний аналіз, для обґрунтування доречності та виправданості його використання; синтез та узагальнення для формулювання висновків.Наукова новизна публікації полягає в впровадженні ШІ у сферу хореографічного мистецтва, що сприяє його модернізації та осучасненню i відкриває принципово нові можливості для здійснення творчих задумів.Висновки. Дослідження дало можливість: розглянути основні сучасні інструменти ШІ, що застосовуються в хореографії; проаналізувати співпрацю ШІ та автора хореографічного твору; висвітлити можливості та ресурси застосування ШІ в хореографічному мистецтві та освіті; окреслити етичні та культурологічні результати застосування ШІ в хореографічному мистецтві.

Посилання

Використання штучного інтелекту в освіті / Візнюк І. М. та ін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. Вип. 59. С. 15–22. DOI: 10.31652/2412-1142-2021-59-14-22.

Використання штучного інтелекту у вищій освіті / Драч І. та ін. Університети і лідерство. 2023. № 15 С. 66–82. DOI: 10.31874/2520- 6702-2023-15-66-82.

Горлач П. Всі стривожені: як використання ШІ впливає на мистецтво, кіно, музику та літературу. Суспільне. Культура. URL: https://suspilne.media/culture/645624-vsi-strivozeni-ak-vikoristanna-si-Елькінvplivae-na-mistectvo- kino-muziku-ta-literaturu (дата звернення: 14.07.2025).

Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. Т. 38, No 1. С. 48–51 DOI: 10.31110/2413-1571-2023-038-1-007.

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556 URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 14.07.2025).

Філософський енциклопедичний словник / голова редкол. В. І. Шинкарук ; НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди. Київ : Абрис, 2002. 742 с.

Череватюк В. Використання інструментів штучного інтелекту у мистецькій освіті: проблеми та можливості. Вісник Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. 2024. № 1. С. 89–94.

Alvarez M. V. Machine Bodies: Performing Abstraction and Brazilian Art. Arts. 2020. Vol. 9, 11. DOI. 10.3390/ arts9010011.

Kozel S. Closeness: Performance, Technology, Phenomenology. URL: https://mitpress.mit.edu/9780262113106/closer/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 14.07.2025).

Lotman Y. M. Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture. URL: https://books.google.pl/books/about/Universe_of_the_Mind.html?id=0bbGzwEACAAJ&redir_esc=y (дата звернення: 14.07.2025).

Winship L. Small step or a giant leap? What AI means for the dance world. The Guardian : веб-сайт. URL: https://www.theguardian.com/stage/2024/oct/29/small-step-or-a-giant-leap-what-ai-means-for-the-dance-world?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 14.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

КУРТЄВА, К. (2025). ІННОВАЦІЇ В ХОРЕОГРАФІЧНОМУ МИСТЕЦТВІ. ЗАСТОСУВАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ТА НЕЙРОМЕРЕЖ У ХОРЕОГРАФІЇ. Fine Art and Culture Studies, (4), 362–367. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-46

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ