НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНЕЦЬ ПРИКАРПАТТЯ ЯК ОДНА З ЧАСТИН ДРАМАТИЧНОЇ ВИСТАВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-23

Ключові слова:

українська культура, хореографічна культура, культурний код, народний танець, народно-сценічний танець, драматична вистава, національний драматичний театр

Анотація

У статті висвітлено процес входження народно-сценічного танцю до драматичної вистави. Цей процес не завжди був гладкий. Але, як результат, зародилась українська драматична вистава, що в своїй основі базувалась на симбіозі музики, танцю та драматичної дії. Танець перестав бути додатковим елементом, a став, на рівні з іншими виражальними засобами, характеризувати головних героїв та бути елементом розвитку сюжетної лінії вистави. У статті детально проаналізовано, як засіб виразності, народно-сценічний танець y драматичних виставах минулого та сьогодення. Значну увагу приділено аналізу вистав «Верховинці»,«Довбуш»,«Гуцульський рік», «Галька», «Олекса Довбуш», «Гуцульське весілля», «Украдене щастя», «Тіні забутих предків» y постановках як авторів минулого, так i в сучасних інтерпретаціях. Виокремленні засади використання народно-сценічного танцю y драматичних та музично-драматичних виставах. Мета дослідження – дослідити та проаналізувати народно-сценічний танець y виставах минулого i сучасності. Виокремити основні положення трактування народно-сценічного танцю y драматичній виставі. Методологія дослідження.У статтівикористано низку дослідницьких методів, a саме: історичного, описового, системного. Компаративний метод дав змогу з’ясувати механізми зародження української драматичної виставиїї становлення й розвиток. У роботі використано порівняльний аналіз та синтез фахових праць дослідників у галузях етнографії, культурології, мистецтвознавства, що пов’язані з темою статті. Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній досліджено різні аспекти народно-сценічного танцю Прикарпаття в контексті включення його до драматичної вистави. Висновки. Використання народно-сценічних танців Прикарпаття в драматичних виставах досить широке та різноманітне. Народний танець став вагомою складовою вистав. У перших виставах балетмейстери ставили за мету популяризацію народного танцю. У сьогоднішніх реаліях народно-сценічний танець пройшов складний шлях адаптації та став невід’ємною частиною репертуарів сучасних драматичних та музично-драматичних театрів України. Хореографічні постановки відбуваються за законами народно-сценічного танцю: мають сценічну драматургію, складні рухи та парні підтримки, але відбулася зміна в манері виконання з народної на академічну.

Посилання

Амірагова Є. «Хустка Довбуша» новий радянський балет Львівського оперного театру. Радянське мистецтво, 1951. 11 квітня.

Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура : підручник. 3-тє вид. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 584 с.

Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ століття / Ін-т проблем сучасного мистецтва Акад. мистецтв України ; редкол. В. Сидоренко (голова) [та ін.]. Київ : Інтертехнологія, 2006. 1054 с.

Марусик Н. І. Гуцульська хореографія як складова національних мистецько-культурних процесів кінця XIX−XXI століття, 2019. URL: https://svr.pnu.edu.ua/wpcontent/uploads/sites/5/2019/03/dis_Marusyk.pdf (дата звернення: 12.06.2023).

Мостова І. С., Островська К. В., Брагіна Т. М. Хореографічна інтерпретація драми «Довбуш» як засіб збереження танцювальної культури Прикарпаття. Актуальнi питання гуманiтарних наук : міжвуз. зб. наук. праць молодих вчених Дрогобиц. держ. пед. ун-ту ім. Івана Франка. Дрогобич, 2021. Вип. 44, т. 2. С. 60–65.

Семенова Н. М. Національна балетна вистава в українській хореографічній культурі XX – початку XXI століть. URL: http://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/2339/disSemenova. pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 23.05.2023).

Станішевський Ю. О. Балетний театр України: 225 років історії : монографія. Київ : Муз. Україна, 2003. 438 с.

Стасько Б. Хореографічне мистецтво Івано-Франківщини. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2004. 312 с.

Шлемко О. Драма Г. Хоткевича «Довбуш» у ракурсі сучасних досліджень. Наук. вісн. Київ. нац. ун-ту театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого. 2017. № 20. С. 160–167.

Шухевич В. Гуцульщина. Ч. 3, 1902. URL:http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0002144 (дата звернення: 25.04.2023).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

КУРТЄВА, К. (2023). НАРОДНО-СЦЕНІЧНИЙ ТАНЕЦЬ ПРИКАРПАТТЯ ЯК ОДНА З ЧАСТИН ДРАМАТИЧНОЇ ВИСТАВИ. Fine Art and Culture Studies, (4), 167–175. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-23

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ