МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО У ПРИЗМІ ДАВНЬОКИТАЙСЬКОЇ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-3

Ключові слова:

музика, філософська думка, естетичні погляди конфуціанства, даоські концепції

Анотація

У статті досліджено давньокитайські філософські концепції в проекції на музичне мистецтво. Розкрито основні естетичні погляди даосизму і конфуціанства на творчість, місце музики у житті і Всесвіті.
Мета роботи – проаналізувати базові світоглядні константи китайської традиційної філософської думки на музичне мистецтво, виявити загальні положення та відмінності у трактуванні його функцій відносно природи і суспільства.
Методологія дослідження є комплексною, зокрема використано методи: аналізу та синтезу, що дозволяє розглянути різні естетичні концепції та об’єднати отримані результати в єдине ціле; порівняння – спрямований на виявлення відмінностей у поглядах китайської філософської думки на музику; узагальнення – в результаті чого зроблено обґрунтовані й логічні висновки.
Наукова новизна статті полягає у виявленні сутності китайських естетичних концепцій стосовно музичного мистецтва, з’ясуванні відмінностей основоположних філософських доктрин конфуціанства і даосизму у поглядах на музику.
В роботі наголошено на дієвій (освітній, виховній) функції мистецтва в конфуціанстві, його значущості у соціальному і політичному житті. Акцентовано на конфуціанській концепції нейтралізму в мистецтві, яка є важливою основою вивчення китайської музики. Висвітлено естетичні положення конфуціанства, зафіксовані в розділі «Нотатки про музику» книги «Лі цзі». Виявлено, що даоська естетика репрезентує дещо інше ставлення до музики. В рамках цієї доктрини музичне мистецтво розуміється як бездієве, породжуване самою природою. Музичний звук трактується як щось всеосяж- не, що пронизує все навколо і втілюється у «Тянь Лай» (Небесному звучанні), до якого належать також «звуки землі» та «людські голоси». Такий звук створюється сам по собі, без будь-якої діяльності і його естетичні характеристики також є природними і самодостатніми. Це музика вільного самовираження, пряме втілення людських емоцій.
У висновках наголошено, що філософія Дао та музичні думки Конфуція є широким полем для роздумів та досліджень, незамінним скарбом китайської культури. У сьогоднішньому, дедалі більш поширеному міжкультурному діалозі, китайська філософська думка є важливим джерелом розуміння музичної творчості Сходу, втілення художніх концепцій та ідей.

Посилання

Бетховен Л. Гейлигенштадское завещание. Письма в 4-х т. Т. 1 : 1787–1811. Москва : Музыка, 2011, С. 182–185.

Ву Гуолинг. Китайская исполнительская интонация в европейской вокальной музыке XIX–XX веков : дис . ... канд. искусствоведения : 17.00.02. Одесса, 2006. 159 с.

Зиммель Г. Рим. Флоренция. Венеция. Москва : Грюндриссе, 2014. 96 с.

Конфуций. Вечная мудрость. ООО Издательство АСТ, 2016. 24 с. URL: https://booksonline.com.ua/review.php?book=183181 (дата звернення: 04.02.2022).

Лу Цзє. Концептосфери китайської програмної фортепіанної музики ХХ – початку ХХІ ст. : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2017. 186 с.

Лянь Ю. Пекінська опера як музично-естетичний феномен : автореф. дис... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2009. 18 с.

Ма Вей. Концепція форми в музиці Китаю і Європи: аспекти композиції та виконавства : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2004. 16 с.

Маслов А. Лунь Юй. Беседы и суждения. Конфуций. Прогулки с мудрецом. Ростов на Дону, Краснодар : Феникс, 2010 Ч.4. 442 с.

Матл Я. Философия древнего и средневекового Китая. История философии в кратком изложении. Москва : Мысль, 1991. 591 с.

Ту Дуня. Паралелі художнього розвитку оперного театру Європи та Китаю: автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Одеса, 2010. 16 с.

Хуан Чжулін. Шляхи розвитку дитячої фортепіанної музики в Китаї : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2009. 18 с.

Цао Хе. Вокальна спадщина Шан Деї: синтез національних та європейських традицій : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Суми, 2019. 20 с.

Цинь Тянь. Образ рідного краю у фортепіанних творах китайських композиторів : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2012. 18 с.

Чень Жуаньсюань. Імпресіонізм в фортепіанній музиці китайських композиторів : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2014. 19 с.

Чэн Т. Краткий очерк китайской народной музыки. Шанхай : Шанхайская консерватория, 2005. 156 с.

Чжоу Ї. Індивідуальний виконавський стиль в умовах глобалізації (на прикладі творчості китайських співаків) : дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Харків, 2021. 205 с.

Эстетика : словарь / общ. ред. А. А. Беляева. Москва : Политиздат, 1989. 447 с.

Chen Guiying. Summary and comments to Laozi. Beijing : Zhounghua book company, 2009. 187 р. (in Chinese).

Chen Minli. Neutralization of a thought and aesthetics of ancient music. Chinese musicology, 2005. р. 65–67 (in Chinese).

Editorial department of the National musical publishing house. Debates on the subject History of music. Beijing : National musical publishing house, 1983. 178 р. (in Chinese).

Go Cingfan. Interpretation of Zhuangzi`s collection. Beijing : Book company Zhounghua, 1961. 356 р. (in Chinese).

Ji Liankang. Summary to «Lie zi». Beijing : Music Press, 1958. 136 p. (in Chinese).

Juan Yuan. Thirteen classic comments. Beijing : Zhounghua book. Company, 1980. 256 р. (in Chinese).

Liu Chenghu. Guqin art. Nanjing : Publishing house of literature and art Jiangsu, 2002, 58 p. (in Chinese).

Liu Wu. Revision of the inner chapter of Zhuangzi`s collection of interpretations. Beijing : Beijing publishing house of ancient books, 1958. 95 p. (in Chinese).

Meng Zhuo. About equalizing things. Shanghai : Shanghai national publishing house, 2019. 97 р. (in Chinese).

Su Y. Spring and autumn time. Beijing : Zhounghua book company, 2002. 84 р. (in Chinese).

Tsai Deyu. About Laozi`s music aesthetics. Chinese phonetics, 2000. 56 р. (in Chinese).

Tsai Zhongde. History of Chinese music aesthetics. Beijing : National musical public house, 1995. 334 р. (in Chinese).

Yan Bojun. Summary to «Confucian analecta». Beijing : Zhounghua book company, 2000. 57 р. (in Chinese).

Zheng Ziyu. Laozi`s new translation /revised edition : 2-nd edition). Shanghai : Shanghai Ancient Books Publishing House, 1985. 89 р. (in Chinese).

Zhu Si. (Southern Song dynasty). The doctrine of the Mean. Shanghai : Ancient Books Publishing House, 1987. 256 р. (in Chinese).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

ВАН, Я. (2022). МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО У ПРИЗМІ ДАВНЬОКИТАЙСЬКОЇ ФІЛОСОФСЬКОЇ ДУМКИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 19–27. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-3

Номер

Розділ

Статті