МОДЕРНІСТСЬКИЙ ЗВУКОПИС У П’ЯТИ ХОРАХ БОРИСА ЛЯТОШИНСЬКОГО НА ВІРШІ МАКСИМА РИЛЬСЬКОГО: СТИЛІСТИКА ХОРОВОГО МИСЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-21

Ключові слова:

хорова творчість Бориса Лятошинського, Пʼять хорів ор. 64 на вірші Максима Рильського, хорове мислення, хоровий звукопис, модернізм

Анотація

Творча спадщина одного із засновників музичного модернізму в українській музиці Бориса Лятошинського, що належить до кращих сторінок вітчизняної культури, вивчена музикознавством, здебільшого, за симфонічним і камерним жанрами. Натомість, менш дослідженими її перлинами є хорові твори, зокрема, два цикли на вірші Максима Рильського ор. 64 та ор. 65 (1964), які стали прикладами високого рівня модерністського звукопису в українській хоровій творчості, що дає підстави їхнього бачення у загальноєвропейській панорамі музичного мистецтва ХХ століття. Відтак, дослідження даної теми на прикладі першого із циклів, що складається із П’яти хорів ор.64, має високий ступінь актуальності та значущості для сучасної науки й мистецької практики. Мета статті – виявити характерні риси стилістики хорового мислення у П’яти хорах a cappella ор. 64 Бори- са Лятошинського на вірші Максима Рильського та обґрунтувати модель модерністського звукопису в україн- ській хоровій музиці середини ХХ століття. Методологія дослідження пов’язана із такими його завданнями: 1) огляд основних досліджень хорової твор- чості Б. Лятошинського; 2) аналіз циклу П’яти хорів Б. Лятошинського на вірші М. Рильського крізь призму стилістики хорового мислення; 3) висновки про типологізацію модерністського звукопису у вказаному циклі та визначення перспектив подальших досліджень задекларованої проблеми. Наукова новизна. У результаті аналізу стилістики хорового мислення у П’яти хорах ор. 64 Бориса Лятошин- ського на вірші Максима Рильського здійснено типологізацію ознак модерністського звукопису та обґрунтовано модель його реалізації в українській хоровій музиці ХХ століття. Висновки. Модель модерністського звукопису, представлена у хоровому циклі ор. 64 Б. Лятошинського, сформована на основі чотирьох типів стилістики хорового мислення, а саме: 1) поліфонізоване, quasi сецесійне переплетення арабескових ліній («Осінь», «Дощ одшумів»); 2) варіантна робота з мелодичними формулами за прикладом модернової орнаментальності, що створює особливий інтервальний фонізм по вертикалі («Дощ»); 3) мʼяко-експресіоністичний гармонічний колорит і політональність («Широке поле»); 4) звукозображальність та ладова альтераційність («Колискова»). Перспективи подальших досліджень задекларованої тематики полягають в аналізі хорової творчості мистця у загальноєвропейському контексті та в осмисленні, на цій основі, головних тенденцій розвитку української музики як європейського явища ХХ століття.

Посилання

Агеєва В. Мистецтво рівноваги: Максим Рильський на тлі епохи. Київ : Книга, 2012. 392 с.

Волосянчук Х. Робота композитора з вербальним першоджерелом на прикладі хорового циклу Б. Лятошинського «Пять мішаних хорів без супроводу на слова М. Рильського», op. 64. Київське музикознавство. 2016. № 54. С. 42‒49. URL : https://glieracademy.org/wp-content/uploads/2019/04/54-06-Volosianchuk.pdf (20.01.2022).

Волох О. Образи природи у хорових мініатюрах Б. Лятошинського. Молодь і ринок. 2016. № 5. С. 133‒136.

Драганчук В. Незасвоєні уроки європейської історії або українська національна ідея самоорганізації у літературно-музичному дискурсі («Захар Беркут» І. Франка – «Золотий обруч» Б. Лятошинського). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2014. Вип. 20 (1). С. 110–117. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uk_msshr_2014_20%281%29__23 (18.01.2022).

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови / Наукове товариство ім. Шевченка у Львові. Львів : б/в, 2000. 286 с.

Козаренко О. Про деякі універсалії музичного світу Бориса Лятошинського. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 33–37.

Копица М. Симфонии Б. Лятошинского: эпоха, коллизии, драматургия : Исследование. Киев : Музична Україна, 1990. 134 с.

Лятошинський Б. Романси 1920-х / Замість передмови О. Козаренка. Київ ‒ Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2015. 292 с.

Ляшенко І. Етнокультурологічна характеристика творчої співдружності Бориса Лятошинського та Максима Рильського. Науково теоретична конференція, присвячена 100-річчю від дня народження Бориса Лятошинського / упор. М. Копиця. Київ, 1995. С. 35–49.

Новакович М. Канон українського музичного модернізму (на прикладі творчості Бориса Лятошинського). Луцьк : Твердиня, 2012. 167 с.

Панченко В. Від «Білих островів» до «Знака терезів» (Поезія Максима Рильського 1910–1932 рр.). Слово і Час. 2006. № 1. С. 3–14.

Пархоменко Л. Українська хорова пʼєса. Київ : Наукова думка, 1979. С. 129‒134.

Рильський М. На білих островах : лірика. Текст машинописний. Київ : Життя й мистецтво, 1910. 69 с.

Савчук І. Борис Лятошинський і польська культура. Комунікативні поля творчості : дис. ... д-ра мист-ва : 26.00.01. Київ, 2021. 447 с.

Савчук І. Екзистенційні мотиви світобачення модерністського Майстра (на матеріалі камерної музики 20-х років ХХ століття в Україні) : автореф. дис. ... канд. мистецт-ва : 17.00.03. Київ, 2005. 20 с.

Самохвалов В. Черты музыкального мышления Б. Лятошинского. − Киев : Музична Україна, І970. 280 с.

Торба О. Хорова творчість Б. Лятошинського в контексті національних хорових традицій. Музичний світ Бориса Лятошинського / Ред.-упор. М. Копиця. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 33–36.

Хіврич Л. Акапельні хори Б. Лятошинскього на слова М. Рильського: особлива строфічна будова віршів та її втілення у формі хорової мініатюри. Музичний світ Бориса Лятошинського / Ред.-упор. М. Копиця. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 43–45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

МОЙСІЮК, В., & ШКОБА, В. (2022). МОДЕРНІСТСЬКИЙ ЗВУКОПИС У П’ЯТИ ХОРАХ БОРИСА ЛЯТОШИНСЬКОГО НА ВІРШІ МАКСИМА РИЛЬСЬКОГО: СТИЛІСТИКА ХОРОВОГО МИСЛЕННЯ. Fine Art and Culture Studies, (1), 148–156. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-21

Номер

Розділ

Статті

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають