MODERNISTIC SOUND RECORDING IN BORYS LIATOSHYNSKYIʼS FIVE CHOIRS BY MAKSYM RYLSKYIʼS POEMS: STYLISTICS OF CHORAL THINKING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-21

Keywords:

Borys Liatoshynskyiʼs choral works, Five choirs op. 64 by Maxym Rylskyiʼs poems, choral thinking, choral sound recording, modernism

Abstract

The creative heritage by Borys Liatoshynskyi as one of the musical modernism founders in Ukrainian music belongs to the best national culture pages and it has been studied by musicology, mostly, in symphonic and chamber genres. Instead, choral works are itʼs less studied pearls, in particular, two cycles on the poems by Maksym Rylskyi op. 64 and op. 65 (1964), which are examples of the high level modernistic sound recording in Ukrainian choral art. It gives grounds for their vision in the pan-European musical art panorama in the 20th century. Thus, the study this topic on the example of the Five Choirs cycle op.64, has a high relevance and significance degree for modern science and art practice. The aim of the article is to reveal the characteristic stylistics features of choral thinking in Borys Liatoshynskyi’s Five Choirs a cappella ор. 64 by Maksym Rylskyiʼs poem and to substantiate the modernistic sound recording model in Ukrainian choral music in the middle of the 20th century. The research methodology is related to the following problems: 1) analysis the main studies by B. Liatoshynskyiʼs choral works; 2) analysis the Five Choirs cycle by B. Liatoshynskyi on M. Rylskyiʼs poem through the choral style thinking prism; 3) the typology of modernist sound recording in the specified cycle and the determining a prospects for further research in the declared problem. Scientific novelty. As a result of the style choral thinking analysis in the Borys Liatoshynskyiʼs Five Choirs cycle by Maksym Rylskyiʼs poem it typologize the modernistic sound recording features and substantiate the realization model in the Ukrainian choral music of the 20th century. Conclusions. Modernistic sound recording model that presented in the choral cycle op. 64 by B. Lyatoshynsky was formed on the basis of four stylistics choral thinking types, namely: 1) the polyphonic, quasi secession arabesque lines interweaving («Autumn», «Rain was Noises»); 2) the variant work with melodic formulas on the modern ornamentation example, it creates the special vertically interval phoneme («Rain»); 3) the soft-expressionist harmonic color and polytonality («Wide field»); 4) the sound imagery and modal alteration («Lullaby»). The prospects for further research on the declared topics are the artistʼs choral work analise in the European context and understandingon on this basis the main trends in Ukrainian music as a European phenomenon of the 20th century.

References

Агеєва В. Мистецтво рівноваги: Максим Рильський на тлі епохи. Київ : Книга, 2012. 392 с.

Волосянчук Х. Робота композитора з вербальним першоджерелом на прикладі хорового циклу Б. Лятошинського «Пять мішаних хорів без супроводу на слова М. Рильського», op. 64. Київське музикознавство. 2016. № 54. С. 42‒49. URL : https://glieracademy.org/wp-content/uploads/2019/04/54-06-Volosianchuk.pdf (20.01.2022).

Волох О. Образи природи у хорових мініатюрах Б. Лятошинського. Молодь і ринок. 2016. № 5. С. 133‒136.

Драганчук В. Незасвоєні уроки європейської історії або українська національна ідея самоорганізації у літературно-музичному дискурсі («Захар Беркут» І. Франка – «Золотий обруч» Б. Лятошинського). Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2014. Вип. 20 (1). С. 110–117. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uk_msshr_2014_20%281%29__23 (18.01.2022).

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови / Наукове товариство ім. Шевченка у Львові. Львів : б/в, 2000. 286 с.

Козаренко О. Про деякі універсалії музичного світу Бориса Лятошинського. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 33–37.

Копица М. Симфонии Б. Лятошинского: эпоха, коллизии, драматургия : Исследование. Киев : Музична Україна, 1990. 134 с.

Лятошинський Б. Романси 1920-х / Замість передмови О. Козаренка. Київ ‒ Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2015. 292 с.

Ляшенко І. Етнокультурологічна характеристика творчої співдружності Бориса Лятошинського та Максима Рильського. Науково теоретична конференція, присвячена 100-річчю від дня народження Бориса Лятошинського / упор. М. Копиця. Київ, 1995. С. 35–49.

Новакович М. Канон українського музичного модернізму (на прикладі творчості Бориса Лятошинського). Луцьк : Твердиня, 2012. 167 с.

Панченко В. Від «Білих островів» до «Знака терезів» (Поезія Максима Рильського 1910–1932 рр.). Слово і Час. 2006. № 1. С. 3–14.

Пархоменко Л. Українська хорова пʼєса. Київ : Наукова думка, 1979. С. 129‒134.

Рильський М. На білих островах : лірика. Текст машинописний. Київ : Життя й мистецтво, 1910. 69 с.

Савчук І. Борис Лятошинський і польська культура. Комунікативні поля творчості : дис. ... д-ра мист-ва : 26.00.01. Київ, 2021. 447 с.

Савчук І. Екзистенційні мотиви світобачення модерністського Майстра (на матеріалі камерної музики 20-х років ХХ століття в Україні) : автореф. дис. ... канд. мистецт-ва : 17.00.03. Київ, 2005. 20 с.

Самохвалов В. Черты музыкального мышления Б. Лятошинского. − Киев : Музична Україна, І970. 280 с.

Торба О. Хорова творчість Б. Лятошинського в контексті національних хорових традицій. Музичний світ Бориса Лятошинського / Ред.-упор. М. Копиця. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 33–36.

Хіврич Л. Акапельні хори Б. Лятошинскього на слова М. Рильського: особлива строфічна будова віршів та її втілення у формі хорової мініатюри. Музичний світ Бориса Лятошинського / Ред.-упор. М. Копиця. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 43–45.

Published

2022-04-22

How to Cite

МОЙСІЮК, В., & ШКОБА, В. (2022). MODERNISTIC SOUND RECORDING IN BORYS LIATOSHYNSKYIʼS FIVE CHOIRS BY MAKSYM RYLSKYIʼS POEMS: STYLISTICS OF CHORAL THINKING. Fine Art and Culture Studies, (1), 148–156. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-21