ФЕНОМЕН МЕТА-ЖАНРОВОЇ ФОРМИ У МУЗИЧНІЙ ТВОРЧОСТІ ДОБИ МОДЕРНІЗМУ ТА ПОСТМОДЕРНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-15Ключові слова:
інваріант жанрової форми, семантика жанрового інваріанту, мета-жанр.Анотація
Метою дослідження є понятійно-смислове виокремлення феномена мета-жанрової форми як такого виду музичної творчості, що виявляє трансрегресивну форму стосунку щодо академічної системи жанрових амплуа. Суть такої постановки питання визначає історія формування теорії жанрів музичної творчості – від уявлень про певні норми й навіть технології музичного письма до структурованості жанрових форм музичної творчості згідно з історично складеними академічними традиціями. Методологічною основою дослідження є новітні теоретичні судження про жанрову форму у музиці; а надто – стосовно її семантичного інваріанту як типу змісту та певних принципів його структурованості, що в праксеологічному аспекті виступають в ролі певної еталонної індикації (епістемологічний / знаннєвий дискурс). Наукова новизна дослідження полягає у тому, що феномен мета-жанрової форми розглядається як синергетично новітній алгоритм музичного мислення, що покладається на метафізичну наукову картину світу й тим самим регламентує оцінювання неординарного підходу щодо способів жанроутворення. Висновки: репрезентований музичною творчістю доби Модернізму та постмодерну підхід щодо алгоритмів жанроутворення виявляє наміри трансрегресивного проривання за межі академічно складеної системи музичних жанрів, але при цьому – попри породження новітніх сестемотвірних алгоритмів, – продовжує традицію семантичної структуризації феномена «жанр». Доведено і стверджено, що обʼєктивуючим чинником при цьому є одвічно істинна природа Світу музики як звукоінтонаційного середовища, а диференційованим (субʼєктивованим) – семантизація звукової форми-ідеї, що як стратегія звукомислення заступає собою класичні канони мовомислення.
Посилання
Біла К. Особливості сучасного етапу розвитку жанру інструментального концерту та його різновидів. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. К. : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 76–83.
Заранський В. Трансформація жанру сучасного українського скрипкового концерту. Музична україністика:сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано-Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 207–217.
Корнієнко Н. Світові метаморфози і проблеми цілісності культури, або від Фауста до Протея. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (Памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 19–20.
Коробецька С. Сучасний камерно-оркестровий стиль: історичні передумови та основні тенденції. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 142–150.
Ляхіна Т. Характерні особливості розвитку скрипкової фантазії в контексті модерністських тенденцій у музичному мистецтві. Музична україністика: сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 258–266.
Новак А. Еволюція музичних жанрів у ХХ ст. в когнітивній інтерпретації. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 33. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2004. С. 438–447.
Орлова Н. Шлях еволюції: від тематизму класико-романтичної музики до атематизму творів Арнольда Шенберга. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. К. : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 58–65.
Пшех В. Між філософією та музикою. До проблеми онтології музичного твору. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 33. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2004. С. 325–334.
Ржевська М. Деякі передумови формування українського модусу музичного модернізму. Музична україністика:сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 115–124.
Романюк І. Картина світу як категорія пізнання логосу музики. Ставропігійські студії : збірник наукових праць з філософії, психології, мистецтвознавства, культурології, педагогіки та філософії освіти. Випуск 3. Львів : «Ставропігіон», 2009. С. 124–132.
Семененко Н. Преміум-сегмент сучасної української музики: метамовні дискурси у хоровій творчості Віктора Мужчиля. Музична україністика: сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано- Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 224–231.
Семененко О. Постмодерністські універсалії, реалії та віртуалії в сучасній українській музиці. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (Памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 165–170.
Сюта Б. Інтердискуср в українській музиці кінця ХХ століття. Музична україністика:сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 4 (на пошану музикознавця, доктора мистецтвознавства, професора Марії Загайкевич). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. С. 40–46.
Чернова І. Феномен гри в інструментальному театрі постмодернізму. Музична україністика: сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано-Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 113–121.
Юдкін-Ріпун І. Семантика та статистика: організація тексту в культурі ХХ століття. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 86–91.
Ящук А. Концепція поетичного тексту як засада змістотворення в камерно-інструментальній творчості Юрія Ланюка. Музична україністика: сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 239–244.