THE PHENOMENON OF META-GENRE FORM IN MUSICAL PIECES OF THE MODERNIST AND POSTMODERN AGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-15Keywords:
invariant of genre form, semantics of genre invariant, meta-genre.Abstract
The aim of the study is the conceptual and semantic separation of the phenomenon of meta-genre form as a type of musical creativity that reveals a transgressive form of relationship in terms of the academic system of genre roles. The essence of this question is determined by the history of the theory of musical genres - from ideas about certain standards and even technologies of musical composition to the structure of musical genre forms in accordance with historically composed academic traditions. The methodological foundation of the study is the latest theoretical judgments about the genre form in music; and especially in relation to its semantic invariant as a type of content and certain principles of its structure, which act in the praxeological aspect as a certain reference indication (epistemological / cognitive discourse). The scientific novelty of the study is that the phenomenon of meta-genre form is considered a synergistically new algorithm of musical thinking, which relies on the metaphysical scientific picture of the world and thus regulates the evaluation of an extraordinary approach to genre creation. Conclusions: The approach to genre algorithms characteristic of modernist and postmodern periods in music, reveals intentions of transgressive breakthrough beyond the academically composed system of music genres, but despite the emergence of the latest system-creating algorithms, it continues the tradition of the semantic structuring of the genre phenomenon. It is proved and asserted that the objectifying factor is the eternally true nature of the World of Music as a sound intonation environment, and the differentiated (subjective) factor is the semantization of the sound idea of form, which as a strategy of sound thinking replaces the classical canons of linguistic thinking.
References
Біла К. Особливості сучасного етапу розвитку жанру інструментального концерту та його різновидів. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. К. : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 76–83.
Заранський В. Трансформація жанру сучасного українського скрипкового концерту. Музична україністика:сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано-Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 207–217.
Корнієнко Н. Світові метаморфози і проблеми цілісності культури, або від Фауста до Протея. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (Памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 19–20.
Коробецька С. Сучасний камерно-оркестровий стиль: історичні передумови та основні тенденції. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 142–150.
Ляхіна Т. Характерні особливості розвитку скрипкової фантазії в контексті модерністських тенденцій у музичному мистецтві. Музична україністика: сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 258–266.
Новак А. Еволюція музичних жанрів у ХХ ст. в когнітивній інтерпретації. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 33. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2004. С. 438–447.
Орлова Н. Шлях еволюції: від тематизму класико-романтичної музики до атематизму творів Арнольда Шенберга. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 36. К. : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2010. С. 58–65.
Пшех В. Між філософією та музикою. До проблеми онтології музичного твору. Українське музикознавство : науково-методичний збірник. Випуск 33. Київ : НМАУ імені П. І. Чайковського, 2004. С. 325–334.
Ржевська М. Деякі передумови формування українського модусу музичного модернізму. Музична україністика:сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 115–124.
Романюк І. Картина світу як категорія пізнання логосу музики. Ставропігійські студії : збірник наукових праць з філософії, психології, мистецтвознавства, культурології, педагогіки та філософії освіти. Випуск 3. Львів : «Ставропігіон», 2009. С. 124–132.
Семененко Н. Преміум-сегмент сучасної української музики: метамовні дискурси у хоровій творчості Віктора Мужчиля. Музична україністика: сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано- Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 224–231.
Семененко О. Постмодерністські універсалії, реалії та віртуалії в сучасній українській музиці. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (Памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 165–170.
Сюта Б. Інтердискуср в українській музиці кінця ХХ століття. Музична україністика:сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 4 (на пошану музикознавця, доктора мистецтвознавства, професора Марії Загайкевич). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2009. С. 40–46.
Чернова І. Феномен гри в інструментальному театрі постмодернізму. Музична україністика: сучасний вимір : збірник наукових статей. Випуск 2 (на пошану доктора мистецтвознавства, професора, члена-кореспондента Академії мистецтв України Алли Терещенко). Київ–Івано-Франківськ : Видавець Третяк І. Я., 2008. С. 113–121.
Юдкін-Ріпун І. Семантика та статистика: організація тексту в культурі ХХ століття. Матеріали до українського мистецтвознавства. Випуск 2 (памʼяті академіка О. Г. Костюка). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2003. С. 86–91.
Ящук А. Концепція поетичного тексту як засада змістотворення в камерно-інструментальній творчості Юрія Ланюка. Музична україністика: сучасний вимір 6збірник наукових статей. Випуск 6 (памʼяті доктора мистецтвознавства, професора, заслуженого діяча мистецтв України Миколи Гордійчука). Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАНУ, 2011. С. 239–244.