УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПСАЛЬМА ЯК РЕПРЕЗЕНТАНТ НАЦІОНАЛЬНОЇ КАРТИНИ СВІТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-3

Ключові слова:

українська музична культура, духовна традиція, картина світу, жанр, народна псальма, спадкоємність, музичний логос.

Анотація

Актуальність заявленої проблеми безпосередньо пов’язана з подіями в Україні 2022 року, що на новому витку історичного поступу ставлять питання збереження національної самоідентичності. У сучасній науці затребуваними стають дослідження онтологічних засад національної культури, знакових художніх феноменів. У статті розглядається сучасний стан наукової рефлексії жанру української народної псальми, його історичної рецепції. Метою наукової статті є досвід аналізу народної псальми як репрезентанта української картини світу (ширше – духовного виміру національної музичної культури). Обрана проблематика спрямована на увиразнення живильної сили генетичної пам’яті національної культури. Методологія дослідження заснована на поєднанні історико-генетичного, жанрового та стильового наукових підходів. Наукова новизна отриманих результатів дослідження пов’язана з обґрунтуванням методології жанрового аналізу як складової загального контексту української національної картини світу. Розглядається філогенез української народної псальми в просторі сакральної пісенної творчості (псалом, духовний вірш). Розмежовано онтологічну дистанцію між світським (народна псальма) і церковним (псалом) типами культури. Запропоновано жанрову типологію жанру народної псальми у послідовності структурно-стилістичних особливостей (сольний і багатоголосний різновиди). Підкреслено ментальні ознаки народної псальми, які доводять онтологічність мислення українського народу як цілісної «духовної одиниці» (О. Потебня): релігійність, кордоцентризм, самобутність картини світу (екос-етос-етнос). У Висновках розкривається сутність народної псальми як етнопсихологічного феномена, який концептуалізує історизм уявлень про українську національну картину світу в сучасному глобалізованому світі.

Посилання

Богданова О. Лірницька традиція в контексті української духовної культури : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Київ, 2002, 20 с.

Богданова О. Унікальні записи з репертуару українського традиційного лірництва. Демуцький П. Ліра і її мотиви. Додатки. Біографічні матеріали / упоряд., покажч. О. О. Савчук. Харків, 2012. С. 9–17.

Герасимова-Персидська О. Псалтир у музичній культурі України ХVI–XVII ст. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. Музика і Біблія : зб. наук. праць за матеріалами міжнар. наукової конф. Київ, 1999, Вип. 4. С. 83–89.

Зосім О. Л. Східнослов’янська духовна пісня: сакральний вимір : монографія. Київ : НАКККіМ, 2017. 328 с.

Кафарський І., Савчук Б. Етнологія. Київ : Центр навчальної літератури, 2006, 432 с.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів : НТШ, 2000. 285 с.

Літвінова С. Псалом як словесно-музичний феномен в історико-культурному контексті (перше тисячоліття). Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. Виконавське музикознавство : зб. ст. Київ, 2007. Вип. 69. Кн. 13. С. 151–159.

Медведик Ю. Ad Fontes: з історії української музики XVIІ – початку XX ст. : вибрані статті, матеріали, рецензії. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2015. 618 с.

Потебня А. А. Мысль и язык. Xарьков : Тип. Дарре, 1892, 228 с.

Романюк І. «Картина світу» в системі категорій аналізу музики (на прикладі української музичної культури) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 ; Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І.П.Котляревського. Харків, 2009. 17 с.

Ясіновський Ю. Старозавітні тексти в українській сакральній монодії. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. Музика і Біблія : зб. наук. праць за матеріалами міжнар. наукової конф. Київ, 1999. Вип. 4. С. 66–72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-10

Як цитувати

РОМАНЮК, І., & ЗІНЧЕНКО, В. (2023). УКРАЇНСЬКА НАРОДНА ПСАЛЬМА ЯК РЕПРЕЗЕНТАНТ НАЦІОНАЛЬНОЇ КАРТИНИ СВІТУ. Fine Art and Culture Studies, (6), 22–28. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-3

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО