«ОСТРОЗЬКИЙ ТРИПТИХ» О. КОЗАРЕНКА: ДОСВІД КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ПРАВОСЛАВНОЇ МОНОДІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-9

Ключові слова:

українська музика, композиторська творчість О. Козаренка, монодія, інтерпретація, хорове письмо, музична драматургія, хорове виконавство

Анотація

Заявлена наукова проблема спрямована на дослідження композиторського прочитання форм і жанрів українського богослужбового співу. Феномен православної монодії, що є репрезентантом українського духовного співу на етапі ґенези, привертає увагу митців сьогодення. Актуальність теми зумовлена затребуваністю поглибленого дослідження духовної композиторської спадщини О. Козаренка (1963–2023) з урахуванням її першоджерел, адже наскрізним у доробку митця виявляється звернення до кореневої традиції богослужбового співу – православної монодії. Даний факт є безпрецедентним у композиторській практиці України сьогодення. Окреслена наукова проблема відповідає й актуальному культурно-мистецькому контексту сьогодення, що стосується акапельного хорового мистецтва і репрезентації у виконавському вимірі духовних творів О. Козаренка. Мета наукової статті – розглянути духовний хоровий цикл митця «Острозький триптих» (1994) в аспекті композиторської інтерпретації православної монодії (піснеспівів острозького напіву). Методологія заснована на поєднанні жанрового, стильового, структурно-функціонального, інтерпретаційного, семантичного підходів. Наукова новизна отриманих результатів пов’язана з дослідженням першого духовного хорового твору О. Козаренка в аспекті композиторської інтерпретації православної монодії; виконавської інтерпретації (хорова капела «Трембіта») тощо. У Висновках підсумовані результати дослідження. На прикладі третього номеру циклу «О Тебі радується» розглянуто першоджерело (острозького напіву) як зразка богородичної гимнографії з виокремленням образно-семантичного, музично-стилістичного та композиційно-драматургічний рівнів аналізу. Враховано наявні міжмистецькі зв’язки через приклад іконографічного втілення тексту молитви задостойника (Ікона Пресвятої Богородиці «О Тебі радується»). У композиторському прочитанні О. Козаренка, де майстерно застосовано стилістику партесного письма та принципів співу Києво-Печерської Лаври, визначено першорядність ролі вербального тексту у побудові форми і, відповідно, віхах музичної драматургії: (initio – строфа 1, motus – 2–4 строфа, terminus – строфа 5 і к ода).

Посилання

Заверуха О. Історико-типологічні принципи хорового письма в українській музиці. Художня культура. Актуальні проблеми, 16 (2), 2020. C. 36–40.

Козаренко Олександр. Острозький триптих. Переднє слово, біографія автора Ю. Ясіновський. Львів, 2002. 15 с.

Коменда О. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Музичне мистецтво, Вип. 2, 2018. С. 146–154.

Коменда О. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис. … д-ра мист. : 17.00.03. Київ: НМАУ імені П. І. Чайковського, 2020. 519 с.

Московчук Л. Українська духовна музика: Навчально-методичний комплекс (програма, методичний посібник, ното-хрестоматія) для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та недільних шкіл. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. 704 с.

Патер А. Виконавські виміри української сакральної музики: дис. … доктора філософії : 025 «Музичне мистецтво». ЛYE імені І. Франка; Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.

Романюк І., Дімітрієва С. Галицький напів як феномен українського церковного монодичного співу. Fine Art and Culture Studies, Вип. 1, 2021. С. 90–98.

Сиротинська Н. Богородична гімнографія як система жанрів сакрального мистецтва. Українська музика, 2 (24), 2017. С. 38–44.

Ткаченко А. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості : дис. ... канд. мистецтвознавства. Львів, 2016. 185 с.

Форми та методи самостійної роботи студента над хоровою партитурою : навч.-метод. посіб. для студ. мист. навч. закл. І–ІV рівнів акредитації спец. 025 «Музичне мистецтво» / П. Шиманський, В. Гаврилюк, В. Тиможинський, В. Чепелюк. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 220 с.

Цалай-Якименко О. Духовні співи давньої України : Антологія. Київ : Музична Україна, 2000. 220 с.

Цалай-Якименко О., Ясиновський Ю. Музичне мистецтво давнього Острога. Острозька давнина. Науковий збірник. Львів, Т. І., 1995. С. 74–89.

Чарікова Л. Про особливості православного богослужіння, 2018. URL : https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/82971/1/Charikova_wpr_13_2018.pdf

Ясиновський Ю. Українська монодія ранньомодернової доби в музично-аналітичному дискурсі. Історія української музики: Дослідження, вип. 22 / УКУ, Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка. Львів, 2014. 84 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-20

Як цитувати

РОМАНЮК, І., & ЯСТРУБ, О. (2023). «ОСТРОЗЬКИЙ ТРИПТИХ» О. КОЗАРЕНКА: ДОСВІД КОМПОЗИТОРСЬКОЇ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ПРАВОСЛАВНОЇ МОНОДІЇ. Fine Art and Culture Studies, (4), 63–74. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-9

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО