БОГОСЛУЖБОВИЙ СПІВ У КОМПОЗИТОРСЬКІЙ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ «ВЕЛИКОГО СЛАВОСЛІВ’Я» З «ВСЕНІЧНОЇ» К. СТЕЦЕНКА)
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-21Ключові слова:
українська музична культура, композиторська творчість, богослужбовий спів, «Всенічна» К. Стеценка, антифонний спів, виконавська інтерпретація, духовний піснеспівАнотація
Заявлена наукова проблема пов’язана з актуалізацією шедеврів духовної композиторської творчості представників «нової національно-української церковної музики» (Н. Супрун-Яремко) першої третини ХХ століття у дослідницькій та виконавській царині. Духовна літургійна композиторська творчість К. Стеценка привертає увагу сучасних дослідників, зокрема, в аспекті самобутньої композиторської інтерпретації богослужбової традиції та сучасної виконавської рефлексії. Метою нашої наукової статті є розгляд богослужбового співу у композиторській інтерпретації на прикладі «Великого славослів’я» (1921) з «Всенічної» К. Стеценка у виконавській інтерпретації камерного хору «Київ» (диригент М. Гобдич, 2013). Методологія наукової розвідки базується на поєднанні історико-культурологічного, жанрового, стильового, композиційно-драматургічного, інтерпретаційного підходів. Наукова новизна отриманих результатів дослідження пов’язана з виявленням інноваційних жанрово-стилістичних ознак літургійної творчості К. Стеценка на прикладі «Великого славослів’я» з «Всенічної» в аспекті спадкоємності традиції духовного співу та здійсненого інтерпретаційного аналізу виконавської версії, що постає еталонним зразком в сучасній виконавській практиці (камерний хор «Київ»). Духовний стрій «Великого славослів’я» К. Стеценка увиразнює органічне поєднання хвалебного гімну і покаянної молитви. Апелюючи до псалмодичного типу викладу, композитор комбінує речитативність з наспівною мелодією-наспівом. У Висновках обґрунтовується погляд на літургійну хорову творчість К. Стеценка як втілення тенденцій національного стилеутворення у музичній культурі України першої третини ХХ століття, що визначається спадкоємністю традиції богослужбового співу та опорою на засади національної народної пісенності.
Посилання
Голубінка Х. М. Друга Літургія Кирила Стеценка: виконавський та виховний аспекти. Науковий потенціал2016: зб. Матеріалів ХІІ Міжнародної наукової інтернетконференції 16-18 березня, 2016. Київ. С. 113−120.
Засадна О. В., Черсак О. М. Українізація богослужбової музики періоду національного відродження (першатретина ХХ століття). Synergetic paradigm of Ukrainian choral culture : Collective monograph. Riga, Latvia «BaltijaPublishing», 2021. С. 192–219.
Козаренко О. Сакральна творчість українських композиторів ХХ століття в контексті національнихмузично-семіотичних процесів. Українське музикознавство : наук.-метод. збірник (упоряд. І.А. Котляревський).Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, Вип. 30, 2001. С. 138–150.
Костюк Н. Деякі аспекти формування авторського стилю в богослужбовій творчості Кирила Стеценка першого десятиліття ХХ століття. Студії мистецтвознавчі. Національна академія наук України, ІМФЕ ім. М. Рильського, Вип. 3, 2001. С. 34–41.
Московчук Л. М. Українська духовна музика: Навчально-методичний комплекс (програма, методичнийпосібник, ното-хрестоматія) для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та недільних шкіл + Додаток.Репродукції ікон. 72 іл. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. 704 с.
Пархоменко Л. Кирило Стеценко. Київ : Музична Україна, 2009. 392 с.
Патер А. Виконавські виміри української сакральної музики: дис. … доктора філософії; Львівський національний університет імені І. Франка; Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.
Пуряєва Н. Словник церковно-обрядової термінології. Львів, 2001. 160 с.
Романюк І. «Картина світу» в системі категорій аналізу музики (на прикладах української музичної культури): дис... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 ; Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І.П.Котляревського. Харків, 2009.205 с.
Серганюк Л. Методика аналізу хорових творів : навчально-методичний посібник для викладачів і студентіввищих навчальних закладів. Прикарпатськ. нац. ун-т ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2015. 191 с.
Сидорак Б. Кирило Стеценко – нове життя української релігійної музики, 2021. URL: https://arts4life.net/tpost/nkh9ygvi71-kirilo-stetsenko-nove-zhittya-ukransko-l
Супрун-Яремко Н. Поліфонія : посібник для студ. вищих навч. муз. закладів. Вінниця : Нова Книга,2014. 512 с.