КОНКУРСИ ДИРИГЕНТІВ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВІЙНИ ЯК ПРОЯВ КОНСОЛІДАЦІЇ ХОРОВОЇ СПІЛЬНОТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-28Ключові слова:
хорове мистецтво, конкурси диригентів, хорова школа, композиторська школа, диригентсько-хорова майстерність, виконавська діяльність, хорова спільнотаАнотація
Мета наукової статті – розглянути роль новітніх конкурсів в Україні у професійному зростанні хорових диригентів, що слугують проявом консолідації хорової спільноти у час воєнного стану (зокрема, у період 2024 – першої половини 2025 рр.). Методологія заснована на поєднанні історико-контекстуального, виконавського, компаративного та системного підходів. Наукова новизна отриманих результатів пов’язана з дослідженням новітніх конкурсів диригентів в Україні у період 2024 – першої половини 2025 рр., які присвячені вшануванню пам’яті видатних майстрів, репрезентантів диригентських хорових шкіл: Київської – Олега Тимошенка, Львівської – Миколи Колесси, Андрія Кушніренка, Одеської – Дмитра Загрецького, Харківської – Юрія Кулика.Досліджувані Всеукраїнські конкурси диригентів у форматі онлайн та оффлайн, що організовані провідними мистецькими закладами вищої освіти України, підтверджують життєдайність даного явища в контексті мистецького часопростору сьогодення, означеного болючими викликами (воєнні дії). Системне визначення результатів наукового дослідження, запропонованого у Висновках, дозволяє окреслити сучасний стан конкурсного руху, який функціонує за законами спадкоємності української музичної культури з опорою на особливості живого комунікування; репертуарної політики; науково-практичної складової, усталеної за законами синтезу теорії та практики – онтогенези професії диригента; фахової відповідності щодо категорії учасників. Окрім того, засвідчено, що творчі змагання є реальною платформою для прем’єрного виконання хорових творів сучасних композиторів, а об’єднуюча місія «Схід & Захід» суголосна часу та залишається на сторожі збереження національного диригентського мистецтва представниками молодої генерації ХХI століття. Дослідження специфіки організації роботи викладачів із здобувачами у підготовці до конкурсу диригентів в умовах воєнного стану сьогодення визначає перспективи подальших наукових розвідок.
Посилання
Андрійчук П. Перший всеукраїнський відкритий фестиваль-конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка як культурно-мистецьке явище у період російсько-української війни. Музика в діалозі з сучасністю: освітні, мистецтвознавчі, культурологічні студії : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф., 26–27 квітня 2023 р. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2023. С. 114–117.
Бермес І. Організаційні засади музичного фестивального руху в Україні. Культорологічна думка. 2015. № 8. С. 190–201.
Воскобойнікова Ю. В., Толмачов, Р. В. Українське дитяче хорове виконавство в умовах війни з Росією (до постановки проблеми). Культура України : зб. наук. пр. / ХДАК. Харків, 2024. Вип. 84. С. 56–63.
Іванова О. Прояви та форми конкурсно-фестивальної комунікації. Сучасне мистецтво, 2021. Вип. 17. С. 131–144.
Пухлянко М. Фестивалі та конкурси молодих виконавців в умовах воєнного часу на прикладі Міжнародного фестивалю «Династія» і Міжнародного конкурсу UKE-PIANO. Програма V Всеукраїнського відкритого круглого столу «Сучасна мистецька освіта в умовах війни». До тижня науки в Україні та 10-річчя ради молодих вчених ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2025. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/v/1Ke1NphNYb/ (дата звернення 25.06.2025).
Сaвенко С. М. Конкурсно-фестивальні форми хорової творчості: традиційні моделі та сучасні тенденції : автореф. дис. … канд. мистецтвознавств. Одеса, 2021. 16 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.