КОНКУРСИ ДИРИГЕНТІВ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВІЙНИ ЯК ПРОЯВ КОНСОЛІДАЦІЇ ХОРОВОЇ СПІЛЬНОТИ

Автор(и)

  • Сергій ПРОКОПОВ Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0002-5892-6290
  • Олена ЯСТРУБ Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0001-7503-7543

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-28

Ключові слова:

хорове мистецтво, конкурси диригентів, хорова школа, композиторська школа, диригентсько-хорова майстерність, виконавська діяльність, хорова спільнота

Анотація

Мета наукової статті – розглянути роль новітніх конкурсів в Україні у професійному зростанні хорових диригентів, що слугують проявом консолідації хорової спільноти у час воєнного стану (зокрема, у період 2024 – першої половини 2025 рр.). Методологія заснована на поєднанні історико-контекстуального, виконавського, компаративного та системного підходів. Наукова новизна отриманих результатів пов’язана з дослідженням новітніх конкурсів диригентів в Україні у період 2024 – першої половини 2025 рр., які присвячені вшануванню пам’яті видатних майстрів, репрезентантів диригентських хорових шкіл: Київської – Олега Тимошенка, Львівської – Миколи Колесси, Андрія Кушніренка, Одеської – Дмитра Загрецького, Харківської – Юрія Кулика.Досліджувані Всеукраїнські конкурси диригентів у форматі онлайн та оффлайн, що організовані провідними мистецькими закладами вищої освіти України, підтверджують життєдайність даного явища в контексті мистецького часопростору сьогодення, означеного болючими викликами (воєнні дії). Системне визначення результатів наукового дослідження, запропонованого у Висновках, дозволяє окреслити сучасний стан конкурсного руху, який функціонує за законами спадкоємності української музичної культури з опорою на особливості живого комунікування; репертуарної політики; науково-практичної складової, усталеної за законами синтезу теорії та практики – онтогенези професії диригента; фахової відповідності щодо категорії учасників. Окрім того, засвідчено, що творчі змагання є реальною платформою для прем’єрного виконання хорових творів сучасних композиторів, а об’єднуюча місія «Схід & Захід» суголосна часу та залишається на сторожі збереження національного диригентського мистецтва представниками молодої генерації ХХI століття. Дослідження специфіки організації роботи викладачів із здобувачами у підготовці до конкурсу диригентів в умовах воєнного стану сьогодення визначає перспективи подальших наукових розвідок.

Посилання

Андрійчук П. Перший всеукраїнський відкритий фестиваль-конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка як культурно-мистецьке явище у період російсько-української війни. Музика в діалозі з сучасністю: освітні, мистецтвознавчі, культурологічні студії : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф., 26–27 квітня 2023 р. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2023. С. 114–117.

Бермес І. Організаційні засади музичного фестивального руху в Україні. Культорологічна думка. 2015. № 8. С. 190–201.

Воскобойнікова Ю. В., Толмачов, Р. В. Українське дитяче хорове виконавство в умовах війни з Росією (до постановки проблеми). Культура України : зб. наук. пр. / ХДАК. Харків, 2024. Вип. 84. С. 56–63.

Іванова О. Прояви та форми конкурсно-фестивальної комунікації. Сучасне мистецтво, 2021. Вип. 17. С. 131–144.

Пухлянко М. Фестивалі та конкурси молодих виконавців в умовах воєнного часу на прикладі Міжнародного фестивалю «Династія» і Міжнародного конкурсу UKE-PIANO. Програма V Всеукраїнського відкритого круглого столу «Сучасна мистецька освіта в умовах війни». До тижня науки в Україні та 10-річчя ради молодих вчених ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2025. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/v/1Ke1NphNYb/ (дата звернення 25.06.2025).

Сaвенко С. М. Конкурсно-фестивальні форми хорової творчості: традиційні моделі та сучасні тенденції : автореф. дис. … канд. мистецтвознавств. Одеса, 2021. 16 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-28

Як цитувати

ПРОКОПОВ, С., & ЯСТРУБ, О. (2025). КОНКУРСИ ДИРИГЕНТІВ В УКРАЇНІ ПІД ЧАС ВІЙНИ ЯК ПРОЯВ КОНСОЛІДАЦІЇ ХОРОВОЇ СПІЛЬНОТИ. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 199–206. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-28

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО