THE CONDUCTORS’ COMPETITIONS IN UKRAINE DURING THE WAR AS A MANIFESTATION OF THE CONSOLIDATION OF THE CHORAL COMMUNITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-28Keywords:
choral art, conductors’ competitions, choral school, composing school, conducting and choral skills, performing activities, choral communityAbstract
The purpose of the scientific article is to consider the role of the latest competitions in Ukraine in the professionalgrowth of choral conductors, which serve as a manifestation of the consolidation of the choral community during martial law (in particular, in the period 2024 – the first half of 2025). The methodology is based on a combination of historical- contextual, performing, comparative and systemic approaches. The scientific novelty of the results obtained is associatedwith the study of the latest conductors’ competitions in Ukraine in the period 2024 – the first half of 2025, which are dedicated to honouring the memory of outstanding masters, representatives of conducting choral schools: Kyiv – Oleg Tymoshenko, Lviv – Mykola Kolessa, Andriy Kushnirenko, Odesa – Dmytro Zagretsky, Kharkiv – Yuriy Kulyk. The studied All-Ukrainian conductors’ competitions in online and offline formats, organized by leading art institutions of higher education in Ukraine, confirm the vitality of this phenomenon in the context of the present time and space, marked by painful challenges (military actions). The systematic definition of the results of the scientific research proposed in the Conclusionsallows us to outline the current state of the competitive movement, which functions according to the laws of the continuityof Ukrainian musical culture with support for the peculiarities of live communication; repertoire policy; scientificand practical component, established according to the laws of the synthesis of theory and practice – the ontogenesisof the conductor’s profession; professional correspondence to the category of participants. In addition, it has beenproven that creative competitions are a real platform for the premiere performance of choral compositions of moderncomposers, and the unifying mission “East & West” is consonant with time and remains on guard of the preservation of national conducting art by representatives of the young generation of the 21st century. The research of the specificsof the organization of work of teachers with applicants in preparation for the conductors’ competition in the conditionsof martial law today determines the prospects for further scientific explorations.
References
Андрійчук П. Перший всеукраїнський відкритий фестиваль-конкурс хорового мистецтва імені Михайла Кречка як культурно-мистецьке явище у період російсько-української війни. Музика в діалозі з сучасністю: освітні, мистецтвознавчі, культурологічні студії : матеріали Міжнародної наук.-практ. конф., 26–27 квітня 2023 р. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2023. С. 114–117.
Бермес І. Організаційні засади музичного фестивального руху в Україні. Культорологічна думка. 2015. № 8. С. 190–201.
Воскобойнікова Ю. В., Толмачов, Р. В. Українське дитяче хорове виконавство в умовах війни з Росією (до постановки проблеми). Культура України : зб. наук. пр. / ХДАК. Харків, 2024. Вип. 84. С. 56–63.
Іванова О. Прояви та форми конкурсно-фестивальної комунікації. Сучасне мистецтво, 2021. Вип. 17. С. 131–144.
Пухлянко М. Фестивалі та конкурси молодих виконавців в умовах воєнного часу на прикладі Міжнародного фестивалю «Династія» і Міжнародного конкурсу UKE-PIANO. Програма V Всеукраїнського відкритого круглого столу «Сучасна мистецька освіта в умовах війни». До тижня науки в Україні та 10-річчя ради молодих вчених ХНУМ імені І. П. Котляревського. Харків, 2025. Facebook. URL: https://www.facebook.com/share/v/1Ke1NphNYb/ (дата звернення 25.06.2025).
Сaвенко С. М. Конкурсно-фестивальні форми хорової творчості: традиційні моделі та сучасні тенденції : автореф. дис. … канд. мистецтвознавств. Одеса, 2021. 16 с.