LITURGICAL SINGING IN THE COMPOSING INTERPRETATION (ON THE EXAMPLE OF “VELYKE SLAVOSLIVYA” (“GREAT GLORIFICATION”) FROM "VSENICHNA" (“ALL-NIGHT”) BY K. STETSENKO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-21

Keywords:

Ukrainian musical culture, composing creativity, liturgical singing,

Abstract

The stated scientific problem is related to the actualization of the masterpieces of the spiritual composing creativity of the representatives of the "new national Ukrainian church music" (N.Suprun-Yaremko) of the first third of the 20th century in the research and performing spheres. The spiritual liturgical compositional creative work of K. Stetsenkо attracts the attention of modern researchers, in particular, in the aspect of the composer's original interpretation of the liturgical tradition and modern performance reflection. The purpose of our scientific article is to consider liturgical singing in a composer's interpretation, using the example of "Velyke Slavoslivya" (1921) from "Vsenichna" by K. Stetsenko in the performing interpretation of the chamber choir "Kyiv" (conductor M. Hobdych, 2013). The methodology of scientific research is based on a combination of historical-cultural, genre, stylistic, compositional-dramaturgical, interpretative approaches. The scientific novelty of the obtained research results is connected with the discovery of innovative genre-stylistic features of the liturgical creative work of K. Stetsenk on the example of "Velyke Slavoslivya" from "Vsenichna" in the aspect of the continuity of the tradition of spiritual singing and the performed interpretative analysis of the performing version, which appears as a reference model in modern performing practice (the chamber choir "Kyiv"). The spiritual order of "Velyke Slavoslivya" of K. Stetsenko expresses an organic combination of a hymn of praise and a penitential prayer. Appealing to the psalm type of presentation, the composer combines recitative with a sung melody-chanting. In the Conclusions, the view on the liturgical choral creative work of K. Stetsenko is substantiated as the embodiment of the tendencies of national style formation in the musical culture of Ukraine of the first third of the 20th century, which is determined by the continuity of the tradition of liturgical singing and reliance on the principles of national folk singing.

References

Голубінка Х. М. Друга Літургія Кирила Стеценка: виконавський та виховний аспекти. Науковий потенціал2016: зб. Матеріалів ХІІ Міжнародної наукової інтернетконференції 16-18 березня, 2016. Київ. С. 113−120.

Засадна О. В., Черсак О. М. Українізація богослужбової музики періоду національного відродження (першатретина ХХ століття). Synergetic paradigm of Ukrainian choral culture : Collective monograph. Riga, Latvia «BaltijaPublishing», 2021. С. 192–219.

Козаренко О. Сакральна творчість українських композиторів ХХ століття в контексті національнихмузично-семіотичних процесів. Українське музикознавство : наук.-метод. збірник (упоряд. І.А. Котляревський).Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, Вип. 30, 2001. С. 138–150.

Костюк Н. Деякі аспекти формування авторського стилю в богослужбовій творчості Кирила Стеценка першого десятиліття ХХ століття. Студії мистецтвознавчі. Національна академія наук України, ІМФЕ ім. М. Рильського, Вип. 3, 2001. С. 34–41.

Московчук Л. М. Українська духовна музика: Навчально-методичний комплекс (програма, методичнийпосібник, ното-хрестоматія) для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та недільних шкіл + Додаток.Репродукції ікон. 72 іл. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. 704 с.

Пархоменко Л. Кирило Стеценко. Київ : Музична Україна, 2009. 392 с.

Патер А. Виконавські виміри української сакральної музики: дис. … доктора філософії; Львівський національний університет імені І. Франка; Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.

Пуряєва Н. Словник церковно-обрядової термінології. Львів, 2001. 160 с.

Романюк І. «Картина світу» в системі категорій аналізу музики (на прикладах української музичної культури): дис... канд. мистецтвознав. : 17.00.03 ; Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І.П.Котляревського. Харків, 2009.205 с.

Серганюк Л. Методика аналізу хорових творів : навчально-методичний посібник для викладачів і студентіввищих навчальних закладів. Прикарпатськ. нац. ун-т ім. Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2015. 191 с.

Сидорак Б. Кирило Стеценко – нове життя української релігійної музики, 2021. URL: https://arts4life.net/tpost/nkh9ygvi71-kirilo-stetsenko-nove-zhittya-ukransko-l

Супрун-Яремко Н. Поліфонія : посібник для студ. вищих навч. муз. закладів. Вінниця : Нова Книга,2014. 512 с.

Published

2023-04-04

How to Cite

ЯСТРУБ, О. (2023). LITURGICAL SINGING IN THE COMPOSING INTERPRETATION (ON THE EXAMPLE OF “VELYKE SLAVOSLIVYA” (“GREAT GLORIFICATION”) FROM "VSENICHNA" (“ALL-NIGHT”) BY K. STETSENKO). Fine Art and Culture Studies, (1), 158–167. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-21