"OSTROZKYI TRIPTYCH" BY O. KOZARENKO: EXPERIENCE OF THE COMPOSER`S INTERPRETATION OF THE ORTHODOX MONODY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-9

Keywords:

Ukrainian music, composing creativity of O. Kozarenko, monody, interpretation, choral writing, musical dramaturgy, choral performance

Abstract

The stated scientific problem is aimed at researching ways of the composer’s reading of forms and genres of Ukrainian liturgical singing. The phenomenon of Orthodox monody, which is a representative of Ukrainian spiritual singing at the stage of genesis, attracts the attention of today’s artists. The urgency of the topic is stipulated by the demand for an in-depth scientific study of the spiritual composing legacy of O. Kozarenko (1963–2023) taking into account its primary sources, because the appeal to the root tradition of liturgical singing – the Orthodox monody – is found throughout the artist’s creative work. This fact is unprecedented in the compositional practice of Ukraine of today. The outlined scientific problem also corresponds to the actual cultural and artistic context of today, which concerns the a cappella choral art and the performing representation of O. Kozarenko’s spiritual compositions. The purpose of the scientific article is to consider the spiritual choral cycle of the artist called "Оstrozkyi triptych" (1994) in the aspect of the composer’s interpretation of the Orthodox monody (songs of the Оstrozkyi napiv (chant)). The methodology is based on a combination of interpretological, genre, stylistic, structural-functional, semantic approaches. The scientific novelty of the obtained results is related to the study of the first spiritual choral composition of O. Kozarenko in the aspect of the composer’s interpretation of the Orthodox monody. The results of the study are summarized in the Conclusions. On the example of the third piece of the cycle "O Tebi raduyetsya" the primary source (of the Оstrozkyi napiv (chant)) is considered as a sample of the hymnography of the Mother of God with a distinction of figurative-semantic, musical-stylistic and compositional-dramaturgical levels of analysis. The available inter-art connections are taken into account through the example of the iconographic embodiment of the text of the prayer of the zadostoynyk (the Icon of the Holy Mother of God "O Tebi raduyetsya"). In the compositional reading of O. Kozarenko, the primacy of the role of the verbal text in the construction of the form, which consists of 5 sections and coda (which were embodied in the corresponding milestones of musical drama: initio – stanza 1, motus – stanzas 2-4, terminus – stanza 5 and coda) was determined.

References

Заверуха О. Історико-типологічні принципи хорового письма в українській музиці. Художня культура. Актуальні проблеми, 16 (2), 2020. C. 36–40.

Козаренко Олександр. Острозький триптих. Переднє слово, біографія автора Ю. Ясіновський. Львів, 2002. 15 с.

Коменда О. Жанрова панорама та періодизація творчої діяльності Олександра Козаренка. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Музичне мистецтво, Вип. 2, 2018. С. 146–154.

Коменда О. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис. … д-ра мист. : 17.00.03. Київ: НМАУ імені П. І. Чайковського, 2020. 519 с.

Московчук Л. Українська духовна музика: Навчально-методичний комплекс (програма, методичний посібник, ното-хрестоматія) для вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та недільних шкіл. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2010. 704 с.

Патер А. Виконавські виміри української сакральної музики: дис. … доктора філософії : 025 «Музичне мистецтво». ЛYE імені І. Франка; Прикарпатський національний університет імені В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2021. 237 с.

Романюк І., Дімітрієва С. Галицький напів як феномен українського церковного монодичного співу. Fine Art and Culture Studies, Вип. 1, 2021. С. 90–98.

Сиротинська Н. Богородична гімнографія як система жанрів сакрального мистецтва. Українська музика, 2 (24), 2017. С. 38–44.

Ткаченко А. Українська сакральна монодія в сучасній композиторській творчості : дис. ... канд. мистецтвознавства. Львів, 2016. 185 с.

Форми та методи самостійної роботи студента над хоровою партитурою : навч.-метод. посіб. для студ. мист. навч. закл. І–ІV рівнів акредитації спец. 025 «Музичне мистецтво» / П. Шиманський, В. Гаврилюк, В. Тиможинський, В. Чепелюк. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 220 с.

Цалай-Якименко О. Духовні співи давньої України : Антологія. Київ : Музична Україна, 2000. 220 с.

Цалай-Якименко О., Ясиновський Ю. Музичне мистецтво давнього Острога. Острозька давнина. Науковий збірник. Львів, Т. І., 1995. С. 74–89.

Чарікова Л. Про особливості православного богослужіння, 2018. URL : https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream/123456789/82971/1/Charikova_wpr_13_2018.pdf

Ясиновський Ю. Українська монодія ранньомодернової доби в музично-аналітичному дискурсі. Історія української музики: Дослідження, вип. 22 / УКУ, Львівська національна музична академія ім. М. Лисенка. Львів, 2014. 84 с.

Published

2023-11-20

How to Cite

РОМАНЮК, І., & ЯСТРУБ, О. (2023). "OSTROZKYI TRIPTYCH" BY O. KOZARENKO: EXPERIENCE OF THE COMPOSER`S INTERPRETATION OF THE ORTHODOX MONODY. Fine Art and Culture Studies, (4), 63–74. https://doi.org/10.32782/facs-2023-4-9