THE PHENOMENON OF CONCERTNESS ON THE EXAMPLE OF GUITAR CONCERTO WITH AN ORCHESTRA «ARANJUEZ» BY JOAQUIN RODRIGO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-2

Keywords:

instrumental concert, concertness, guitar, orchestra, Joaquin Rodrigo.

Abstract

The purpose of the article is to analyze the phenomenon of concertness on the example of a guitar concerto with an orchestra «Aranjuez» by Joaquin Rodrigo. The scientific methodology involves the use of the analysis method for the study of the concert phenomenon. The biographical method is introduced in order to highlight the role of the concert genre in the creative heritage of Joaquin Rodrigo and to determine the specifics of the composer's professional personality. A comprehensive approach is used to understand the peculiarities of the interpretation of an instrumental concerto for solo guitar with an orchestra, using the example of one of the most famous works of the modern repertoire of instrumentalists. Scientific novelty. The article highlights the phenomenon of concert performance for the first time using the example of a guitar concerto with an orchestra. Conclusions. The article outlines the features of an instrumental concert for guitar and orchestra. It has been determined that in one of the most famous guitar works of the 20th century, Joaquin Rodrigo's concerto for guitar with an orchestra, the phenomenon of concertness is basic and exemplary for modern performance. The guitar is revealed in it as a virtuoso instrument capable of conveying various imaginative spheres. Concertness is realized through the principle of dialogue between the guitar and the orchestra. The lyric-dramatic type of concert presented in this work lays the foundations for a new interpretation of this genre. Attention is drawn to the problems of interpretation of this piece, the specifics of solo guitar performance. An important role is played by the dynamic balance of interaction between the soloist and the orchestra, which is achieved thanks to orchestration. The soloist's part sounds against the background of the string group, which allows you to avoid the leveling of the guitar. Joaquín Rodrigo's Guitar Concerto with an Orchestra is an example of a piece that exhibits the antitheticism and virtuosity that is characteristic of the artist's individual style and, at the same time, features that are characteristic of traditional Spanish music. The thematic closeness of the musical material of the concert to the genres of Spanish folklore was noted.

References

Бернат Ф. Ф. Загальноєвропейський еталон гітарного виконавства та специфіка його національних втілень: автореф. дис.… канд. мистецтвознавства. Харків, 2019. 24 с.

Варданян О.І. Жанрово-стильова природа концертності у творчості Арама Хачатуряна: автореф. дис… канд. мистецтвознавства. Київ, 2021. 19 с.

Дроздова О.О. Творча складова технології гітарного виконавського мистецтва: Дис. … канд. мистецтвознавства. Київ. Одеса, 2020. 190 с.

Іванніков Т.П. Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості: монографія. Кам’янець-Подільський: Видавець ПП Зовейко Д.Г., 2018. 392 с.

Михайленко М. Специфіка техніка лівої руки гітариста. Виконавське музикознавство: методологія, теорія майстерності, інтерпретаційні аспекти. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2013. С. 71–82.

Михайленко М.П. Про гітару та гітаристів. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. – 248 с.

Москаленко В. Г. Про задум і музичну ідею твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2002. Вип. 21: Музичний твір як творчий процес. С. 10–17.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ, 2013. 134 с.

Сологуб В. Д. Концерт для гітари з оркестром як основа фахової підготовки виконавців спеціальності «класична гітара». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2019. Вип. 67. С. 255–258.

Kramer C., Plenckers L. J. The structure of the saeta flamenca: an analytical study of its music. Yearbook for Traditional Music. International Council for Traditional Music, 1998. Vol. 30. pp. 102–132.

Published

2023-07-03

How to Cite

ГОНЧАРОВ, М. (2023). THE PHENOMENON OF CONCERTNESS ON THE EXAMPLE OF GUITAR CONCERTO WITH AN ORCHESTRA «ARANJUEZ» BY JOAQUIN RODRIGO. Fine Art and Culture Studies, (2), 10–15. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-2