ФЕНОМЕН КОНЦЕРТНОСТІ НА ПРИКЛАДІ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ГІТАРИ З ОРКЕСТРОМ «АРАНХУЕС» ХОАКІНО РОДРІГО

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-2

Ключові слова:

інструментальний концерт, концертність, гітара, оркестр, Хоакін Родріго.

Анотація

Мета роботи полягає в аналізі феномену концертності на прикладі концерту для гітари з оркестром «Аран- хуес» Хоакіна Родріго. Методологія передбачає використання методу аналізу задля дослідження феномену концертності. Біографічний метод впроваджується з метою виокремлення ролі концертного жанру у творчій спадщині Хоакіно Родріго та визначення специфіки професійної індивідуальності композитора. Комплексний підхід застосовано для осмислення особливостей інтерпретації інструментального концерту для гітари соло з оркестром, на прикладі одного з найвідоміших творів сучасного репертуару інструменталістів. Наукова новизна. У статті вперше висвітлюється феномен концертності на прикладі концерту для гітари з окрестром. Висновки. У статті окреслено особливості інструментального концерту для гітари з оркестром. Визначено, що в одному з найвідоміших гітарних творів ХХ століття – концерті для гітари з оркестром «Аранхуес» Хоакіно Родріго феномен концертності є базовим та таким, що має зразковий характер для сучасного виконавства. Гітара розкривається в ньому як віртуозний інструмент, що здатний передати різні образні сфери. Концертність реалізується через принцип діалогу гітари та оркестру. Лірико-драматичний тип концерту, що представлений у цьому творі, закладає підвалини нового трактування цього жанру. Звернено увагу на проблеми інтерпретації цього твору, специфіку виконання соло гітари. Важливу роль відіграє динамічний баланс взаємодії соліста та оркестру, який досягається завдяки оркестровці. Партія соліста звучить на фоні струнно-смичкової групи, що дає змогу уникнути нівелювання гітари. Концерт для гітари з оркестром «Аранхуес» Хоакіна Родріго є прикладом твору, у якому наявні антитетичність та віртуозність, які притаманні для індивідуального стилю митця і, водночас, є рисами, що притаманні традиційній іспанській музиці. Відзначено тематичну близькість музичного матеріалу концерту жанрам іспанського фольклору.

Посилання

Бернат Ф. Ф. Загальноєвропейський еталон гітарного виконавства та специфіка його національних втілень: автореф. дис.… канд. мистецтвознавства. Харків, 2019. 24 с.

Варданян О.І. Жанрово-стильова природа концертності у творчості Арама Хачатуряна: автореф. дис… канд. мистецтвознавства. Київ, 2021. 19 с.

Дроздова О.О. Творча складова технології гітарного виконавського мистецтва: Дис. … канд. мистецтвознавства. Київ. Одеса, 2020. 190 с.

Іванніков Т.П. Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості: монографія. Кам’янець-Подільський: Видавець ПП Зовейко Д.Г., 2018. 392 с.

Михайленко М. Специфіка техніка лівої руки гітариста. Виконавське музикознавство: методологія, теорія майстерності, інтерпретаційні аспекти. Київ: НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2013. С. 71–82.

Михайленко М.П. Про гітару та гітаристів. К.: Видавничий дім Дмитра Бураго, 2021. – 248 с.

Москаленко В. Г. Про задум і музичну ідею твору. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. Київ, 2002. Вип. 21: Музичний твір як творчий процес. С. 10–17.

Москаленко В. Лекції з музичної інтерпретації. Навчальний посібник. Київ, 2013. 134 с.

Сологуб В. Д. Концерт для гітари з оркестром як основа фахової підготовки виконавців спеціальності «класична гітара». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2019. Вип. 67. С. 255–258.

Kramer C., Plenckers L. J. The structure of the saeta flamenca: an analytical study of its music. Yearbook for Traditional Music. International Council for Traditional Music, 1998. Vol. 30. pp. 102–132.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-03

Як цитувати

ГОНЧАРОВ, М. (2023). ФЕНОМЕН КОНЦЕРТНОСТІ НА ПРИКЛАДІ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ГІТАРИ З ОРКЕСТРОМ «АРАНХУЕС» ХОАКІНО РОДРІГО. Fine Art and Culture Studies, (2), 10–15. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-2

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО