STAGES OF FORMATION OF VOCAL AND TECHNICAL SKILLS OF HIGHER EDUCATION GRADUATE IN POP SINGING CLASS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-3

Keywords:

vocal and technical skills, pop vocal art, students of higher education, stages of formation, methods and forms of work.

Abstract

An important component of the professional competence of a future specialist in the field of pop music is the formation of vocal and technical skills. In the pop singing class, students have the opportunity to acquire qualified knowledge, practical skills and skills that will contribute to the development of performance skills, in particular vocal technique. The purpose of the article is to determine the optimal stages of formation of vocal and technical skills of students of higher education in the pop singing class. The methodology of the article is based on the use of research in the field of vocal technique and pedagogical practice of pop singing teachers. The analysis of scientific research on this issue made it possible to identify important problems that arise in the process of forming students' vocal and technical skills, and to identify effective methods of solving them. The scientific novelty of the article consists in determining the stages of formation of vocal and technical skills of students of higher education in the pop singing class. The article analyzes modern methods of vocal technique development, characterizes the stages of work, systematizes forms and methods for practical application. In particular, methods and techniques for the development of vocal breathing, intonation, diction and articulation apparatus, which play an important role in the formation of vocal technique, are considered. Conclusions. The formation of vocal and technical skills is an important component of the training of future performers. Studying the basics of vocal technique, students have the opportunity to develop musical hearing, memory, and improve vocal and performance skills. In addition, the article emphasizes the importance of an individual approach, which helps teachers of pop singing to develop the vocal abilities of each student according to his abilities and capabilities. The article highlights important aspects of the formation of vocal and technical skills of students of higher education in the class of pop singing and offers effective methods of solving them. These techniques can be useful for both teachers and learners who want to improve their vocal skills and develop their creative potential.

References

Бондарчук А. Я., Мишук П. М. Інноваційні методи вокального навчання та їхня роль у формуванні виконавських навичок студента-вокаліста. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 71. 2019. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2019.71.06

Гавацко Е. П. Формування вокальних навичок у вихованців студії естрадного співу: наук.-метод. посіб. Ужгород: Закарпатський ін-т післяд. вищої освіти, 2017. 65 с.

Гмиріна С.В. Вплив вокально-технічних вправ для солістів-вокалістів на процес звукоутворення. Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття. Київ. 2014. С. 586–592. https://core.ac.uk/ download/pdf/33687752.pdf

Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика. Навчальний підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради». Харків: Видавництво «Естет Принт», 2019. 336 с.

Мирошниченко В. Модель формування навичок імпровізації майбутнього артиста-вокаліста на заняттях сольного співу. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. № 7. 2023. С. 87–91. https://doi.org/10.28925/2518- 766X.2022.714

Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посібник. Київ : КНУКІМ, 2006. 188 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва : теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 274 с.

Психологічний словник / за ред. В. І. Войтка. Київ : Вища школа, 1982. 216 с.

Стахевич О. Основи вокальної педагогіки: навчальний посібник для студентів диригентсько-хорових факультетів музичних і педагогічних вузів. 3 вид, допов. Суми, 2012. 91 с.

Юцевич Ю. Є. (2005). Теорія і методика розвитку співацького голосу : навч.-метод. посіб. для викладачів і студентів мистецьких навчальних закладів, учителів шкіл різного типу. Київ: ІЗМН, 160 с.

Published

2023-07-03

How to Cite

ZARYTSKY А., & MROCHKO В. (2023). STAGES OF FORMATION OF VOCAL AND TECHNICAL SKILLS OF HIGHER EDUCATION GRADUATE IN POP SINGING CLASS. Fine Art and Culture Studies, (2), 16–21. https://doi.org/10.32782/facs-2023-2-3