INTERPRETATION OF NATIONAL IDENTITY IN WORLD SCIENTIFIC OPINION AND ITS EXTRAPOLATION TO UKRAINIAN MUSICOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-14

Keywords:

national identity, national mentality, Ukrainian musicology.

Abstract

Music is one of the means of forming national-mental attitudes, therefore, the analysis of the interpretation of the phenomenon of national identity in world scientific thought and the extrapolation of the specified knowledge into Ukrainian musicology is an important task that must be solved both in the theoretical and, in the future, in the practical sphere. The aim of the article is to clarify the main ideas about national identity in world scientific opinion using the example of studies by Anthony Smith (1994), Vincent Decombe (2015) and Montserrat Hibernau (2012) for further extrapolation into Ukrainian musicology. The research methodology is reflected in the following tasks: 1) 1) consider the situation of the study of national identity in Ukrainian musicology; 2) to analyze the most important ideas from world humanitarianism, related to the problem of national identity; 3) draw conclusions about the essential features of national identity, declared in world scientific opinion, and extrapolation of the specified knowledge into Ukrainian musicology. Scientific novelty. The article, along with the expression of certain ideas of Anthony D. Smith (Anthony Smith, 1994), Vincent Descombes (2015) and Montserrat Guibernau (Montserrat Guibernau, 2012), related to the subject of the study, brings information about the works of Peter Wade (1998), Cecily Morrison (2003), Anthony Arblaster (2002), Raymond Knapp (2006, 2009), Ilir Ramadani (2017), a number authors of articles from the collection «Music, National Identity and the Politics of Location: Between the Global and the Local» (2016) and others. Conclusion. The conducted analysis gives reasons to claim that the study of the national identity problem finds more and more multiple explanations in Ukrainian musicology. The reasons can be seen in two main features of this phenomenon. First, it is a close relationship with culture, with the process of realizing one’s belonging to one or another national-cultural group, which, in turn, uses a certain musical and symbolic thesaurus. Secondly, the importance of the identity problem for modern Ukraine, which was declared when determining the relevance of the problem raised in this publication.

References

Гібернау М. Ідентичність націй / пер. з англ. П. Таращука. Київ : Темпора, 2012. 303 с.

Декомб В. Клопоти про ідентичність. Київ : Стилос, 2015. 281 с.

Драганчук В. Національна ментальність і рівні її відображення в музиці. Музикознавчі студії: Наукові збірки ЛНМА ім. Лисенка. Львів : Сполом, 2008. Вип. 18. С. 11−18. URL: http://evnuir. vnu.edu.ua/handle/123456789/9236 (23.05.2023).

Драганчук В. Архетип Ославленої Мадонни у музичному дискурсі: кордоцентризм української недолі. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки : Мистецькі обрії ’2015. Київ : Фенікс, 2015. Вип. 7 (18). С. 65–74. URL: http://www.mari.kiev.ua/sites/default/ files/inline-images/pdfs/Mystetcki_obrii_18_7.pdf (05.06.2023).

Кияновська Л. Національний образ світу в українській професійній музиці. Вісник НТШ. Львів, 2007. Число 38. С. 15–19.

Козловець М. Національна ідентичність у контексті глобалізації: соціально-філософський аналіз : автореф. дис. ... д-ра філософ. наук : 09.00.03. Київ, 2010. 36 c.

Корній Л. Проблема етнонаціональної ідентичності українського музичного мистецтва. Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Київ, 2019. Вип. 19. С. 6‒16. URL: http://um.etnolog.org.ua/zmist/2019/6.pdf (10.06.2023).

Котляревський І. Пріоритетність як фактор розвитку музикознавства. Теоретичні та практичні питання культурології. Мелітополь : Сана, 2002. Вип. ІХ (Українське музикознавство на зламі століть). С. 15–23.

Лисий І. Культурна ідентичність: культурні виміри націй у баченні М. Гібернау. Наукові записки НаУКМА. 2014. Т. 154 : Філософія та релігієзнавство. С. 11‒17. URL: https://ekmair.ukma. edu.ua/handle/123456789/3162 (15.06.2023).

Майданська С., Гусарчук Т. Герасимова-Персидська Ніна Олександрівна. Енциклопедія Сучасної України / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2020. URL: https://esu.com.ua/ article-29241 (11.04.2023).

Нагорна Л. Ідентичність національна. Енциклопедія історії України. Т. 3 / Редкол. : В. А. Смолій (голова) та ін. Київ : Наукова думка, 2005. 672 с. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Identychnist_ nacionalna (01.07.2023).

Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби (1772–1918) в контексті явища національної ідентичності : автореф. дис. ... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2020. 33 с.

Охітва Х. Національна ідентичність творчості Богдана Веселовського у контексті становлення естрадної музики полікультурного Львова. Fine art and culture studies. 2022. Вип. 5. С. 32–39. URL: https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-5 (21.05.2023). 14. Охітва Х. Національна ментальність та ідентичність у музиці: дефініції та кореляція понять. Українська культура: минула, сучасне, шляхи розвитку : науковий збірник. Напрям : Мистецтвознавство. Вип. 38. Рівне, 2021. С. 101–106. URL: http://orcid.org/0000-0001-7107-4304 (13.04.2023).

Сміт Е. Д. Нацiональна ідентичність / пер. з англ. П. Таращука. Київ : Основи, 1994. 223 с. URL: http://litopys.org.ua/smith/smi.htm (13.06.2023).

Степико М. Українська ідентичність: феномен і засади формування : монографія. Київ : Національний інститут стратегічних досліджень, 2011. 336 с. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/ files/2012-09/Ident-62307.pdf (03.07.2023).

Юнґ К. Ґ. Архетипи і колективне несвідоме / пер. з німецької К. Котюк, наук. ред. О. Фешовець. Львів : Астролябія, 2018. 608 с. 18. Ярко М. Парадигма етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як пріоритетна дослідницька проблема сучасного вітчизняного музикознавства. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2013. № 2. С. 40–48. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2013_2_10 (10.07.2023).

Arblaster A. Self-identity and national identity in classical music. Journal of Political & Military Sociology. University of Florida Press, 2002. Vol. 30, No. 2, pр. 259‒272. URL: Https://Www.Jstor.Org/ Stable/45293623 (08.07.2023).

Erikson E. H. Identity Youth and Crisis. London ‒ New York : W. W. Norton & Company, 1968. 336 рр. URL: https://www.academia.edu/37327712/Erik_H_Erikson_Identity_Youth_and_ Crisis_1_1968_W_W_Norton_and_Company_1_ (09.05.2023).

Knapp R. The American Musical And The Formation Of Personal Identity. Princeton University Press, 2006. 384 рр. URL: The American Musical and the Formation of National Identity | Princeton University Press (02.06.2023).

Knapp R. The American Musical And The Performance Of Personal Identity. Princeton University Press, 2009. 480 рр. URL: The American Musical and the Performance of Personal Identity | Princeton University Press (02.06.2023).

Morrison С. The Role of Folk Song in Identity Process. Columbia University, 2003, рр. 13‒20. URL: http://www.fulbright.hu/book1/cecilymorrison.pdf (23.06.2023).

Music, National Identity and the Politics of Location: Between the Global and the Local / Edited by I. Biddle, V. Knights. London ‒ New York, 2016. 240 pр. DOI: 10.4324/9781315596914 ; URL: https://www.book2look.com/embed/9781317091608 (02.07.2023).

Ramadani I. Music, culture and identity. Academic Journal of Business, Administration, Law and Social Sciences. Vienna, 2017. Vol. 3. № 1, рр. 248‒253. URL: https://www.researchgate.net/ publication/339513553_Music_culture_and_identity (23.05.2023).

Wade P. Music, Blackness and National Identity: Three Moments in Colombian History. Popular Music, Volume 17, Issue 1, January 1998, pp. 1‒19. DOI: 10.1017/S0261143000000465 ; URL: https://www.researchgate.net/publication/231747715_Music_Blackness_and_National_Identity_Three_ Moments_in_Colombian_History (14.07.2023).

Published

2023-09-04

How to Cite

СИДІР, М. (2023). INTERPRETATION OF NATIONAL IDENTITY IN WORLD SCIENTIFIC OPINION AND ITS EXTRAPOLATION TO UKRAINIAN MUSICOLOGY. Fine Art and Culture Studies, (3), 100–107. https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-14