OLEKSANDR KOZARENKO: TOUCHES TO THE PORTRAIT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-4

Keywords:

Oleksandr Kozarenko, pianist, composer, musicologist, facts of creative biography, personality, creative interests, needs, peculiarities of behavior.

Abstract

The purpose of the article is to enrich the idea of the creative personality of the outstanding Ukrainian pianist, composer and musicologist Oleksandr Kozarenko by introducing into scientific circulation previously unknown facts of his creative biography, collected through personal observations of the author in the process of communication with the musician. Methodology. During the research, the methods of observation, interview, survey, biographical description, analysis, comparison, and generalization were used. Scientific novelty. The article reveals previously unknown details of Oleksandr Kozarenko’s creative biography, related to his participation in the Conference dedicated to the 150th anniversary of the birth of M. Lysenko (1992, Lviv, LNMА), the production of the ballet “Don Juan from Kolomyia” (1995, Kyiv, Teacher's House), meetings of the author with Oleksandr Kozarenko in Lviv (2010, 2012, 2013) at the M. Lysenko National Academy of Music, at the Faculty of Culture and Arts of the I. Franko LNU, at the Lviv Theater of the Young Spectator, reports on O. Kozarenko’s work in within the framework of the Conference “Ukraine – Stravinsky – modern musical culture” (2012, Lutsk, College of Culture and Arts), “Antonovich’s Readings” (2018, LNMA), “Ukraine. Europe. The World” (2023, Kyiv, NMAU), during communication with the artist in the process of working on the monograph “Olexander Kozarenko – pianist, composer, musicologist” and the direct participation of O. Kozarenko, first in the work on the book, and later in the process of its several its presentations during 2018 – in Lviv (LNMA), Lutsk (VFKKM), Ivano-Frankivsk (Ira Malanyuk Philharmonic) and Kolomyia (City History Museum). The author traces, albeit very dotted, based on her own observations, the creative path of the musician, starting from his ascension to Olympus, to his premature death, focusing on creative interests, needs, character traits, peculiarities of Oleksandr Kozarenko’s behavior, perception of his personality by those around him, among including Yuriy Chekan, Hanna Karas, Violetta Dutchak, Lyubov Serganyuk, Lydia Shutko, Sofia Maidanska, Ulyana Mandrusyak, Yuriy Yasinovskyi, Orest Slipak, Bohdan Kindratyuk, Iryna Volytska, Lydia Danylyuk, Nazar Yatskiv, Taras Dubrovnyi and many others. Conclusions. On the basis of what has been said, the author comes to the conclusion that Oleksandr Kozarenko is a significant and large-scale figure in Ukrainian music of the late 20th and early 21st centuries. Despite the short life path allotted to him, Oleksandr Volodymyrovych managed to do much more than what an average person can hope for, but also those whom God has endowed with much greater talents and greater responsibility. As a person Oleksandr Volodymyrovych was far from ideal. However, his human imperfection was compensated a hundredfold by his exceptional authenticity. Oleksandr Kozarenko belonged to those few who are able to sacrifice everything for the sake of their favorite cause. Music was like that for him. She chose Him forever.

References

Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром. Zbruč. 2013. 26 серп. URL : http://zbruc.eu/node/11971 (дата звернення 19.08.2024).

Коменда О. Олександр Козаренко. Місячний П’єро української музики. The Сlaquers. 2023. 31 жовт. URL : https://theclaquers.com/posts/12126 (дата звернення 19.08.2024).

Коменда О. І. Олександр Козаренко: піаніст, композитор, музикознавець. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 252 с.

Лань О. Олександр Козаренко: «На жаль, Львів мене не сприйняв. Можливо, я сам у цьому винен…». Високий замок. №210 (4834). 2005. 4 трав.

Олександр Козаренко. Про композитора, піаніста, музикознавця говорить Ольга Коменда. 18.03.2024. URL : https://www.youtube.com/live/VPJujDMjEjI (дата звернення 19.08.2024).

Олександр Козаренко: недочитана партитура життя… Спогади про митця: науково-публіцистичне видання / конц. вид., упоряд., ред. д-ра мистецтвознав., проф. Г. Карась; ідея вид., упоряд. Р. Дзунди. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2023. 352 с.

Павлишин С. Композитори-лірики. Музика. 1993. №3. С. 3–4.

Презентація монографії Ольги Коменди – «Олександр Козаренко. Піаніст. Композитор. Музикознавець». URL : https://www.youtube.com/watch?v=xQolRPFEue4 (дата звернення 19.08.2024).

Савчук М. Ювілейні акорди Олександра Козаренка у рідній Коломиї. Українська музика. 2013. №3. С. 144–146.

Строй І. Простір Таїни: Олександр Козаренко грає музику Лисенка. Поступ. 2003. 23 квіт.

Україна – Стравінський – сучасна музична культура, ч. 3. URL:https://www.youtube.com/watch?v=35E4UfLzWiY (дата звернення 19.08.2024).

Україна – Стравінський – сучасна музична культура, ч. 4. URL: https://www.youtube.com/watch?v=zwne5IqJ7HY&t=4s (дата звернення 19.08.2024).

Українська фортепіанна мініатюра, грає Олександр Козаренко, Луцьк, вступне слово Ольга Коменда, 2018. URL : https://www.youtube.com/watch?v=iBR3ES2CxUY (дата звернення 19.08.2024).

Чекан О. Зустрічі з минулим: Олександр Козаренко. Mama Che. URL: http://mamache.wordpress.com/2010/10/23 (дата звернення 19.08.2024).

Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка (про індивідуальний вимір інтонаційного образу світу у камерній творчості 90-х років). Festschrift кафедрі історії музики етносів України та музичної критики НМАУ. Ніжин : Вид. ПП Лисенко М.М., 2014. С. 189–198.

Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика. 1996. №3. С. 3, 15.

Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. 2005. №10 (13). C. 360–365.

Komenda O. Oleksandr Kozarenko. Pierrot Lunaire of Ukrainian Music. The Сlaquers. 2024. 07 January. Translated from Ukrainian: Lesya Lantsuta Brannman. Retrieved from : https://theclaquers.com/en/posts/12528

Published

2024-10-25

How to Cite

КОМЕНДА, О. (2024). OLEKSANDR KOZARENKO: TOUCHES TO THE PORTRAIT. Fine Art and Culture Studies, (4), 24–34. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-4