ОЛЕКСАНДР КОЗАРЕНКО: ШТРИХИ ДО ПОРТРЕТА
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-4Ключові слова:
Олександр Козаренко, піаніст, композитор, музикознавець, факти творчої біографії, особис- тість, творчі інтереси, потреби, особливості поведінки.Анотація
Анотація. Мета статті – збагатити уявлення про творчу особистість видатного українського піаніста, композитора та музикознавця Олександра Козаренка шляхом уведення в науковий обіг невідомих раніше фактів творчої біографії митця, зібраних шляхом особистих спостережень автора статті в процесі спілкування з музикантом. Методологія. Під час дослідження використано методи спостереження, інтерв’ювання, опитування, біографічного опису, аналізу, порівняння, узагальнення. Наукова новизна. Стаття розкриває невідомі раніше деталі творчої біографії Олександра Козаренка, пов’язані із його участю у Конференції, присвяченій 150-річчю з дня народження М. Лисенка (1992, Львів, ЛНМА), постановці балету «Дон Жуан з Коломиї» (1995, Київ, Будинок вчителя), зустрічі автора статті з Олександром Козаренком у Львові (2010, 2012, 2013) в ЛНМА імені М. Лисенка, на факультеті культури і мистецтв ЛНУ імені І. Франка, у Львівському театрі юного глядача, доповідями про творчість О. Козаренка в рамках Конференції «Україна – Стравінський – сучасна музична культура» (2012, Луцьк, Коледж культури і мистецтв), «Антоновичеві читання» (2018, ЛНМА), «Україна. Європа. Світ» (2023, Київ, НМАУ), впродовж спілкування з митцем у процесі роботи над монографією «Олександр Козаренко – піаніст, композитор, музикознавець» та власне безпосередньою участю О. Козаренка спочатку у роботі над книжкою, а пізніше – у процесі її кількаразової презентації впродовж 2018 року – у Львові (ЛНМА), Луцьку (ВФККМ), Івано-Франківську (Філармонія імені Іри Маланюк) та Коломиї (Музей історії міста). Авторка простежує, хоч і дуже пунктирно, спираючись суто на власні спостереження, творчий шлях музиканта, починаючи від його виходу на український музичний Олімп, до передчасного відходу, акцентуючи увагу на творчих інтересах, потребах, рисах характеру, особливостях поведінки, сприйнятті його особистості навколишніми, серед яких – Юрій Чекан, Ганна Карась, Віолетта Дутчак, Любов Серганюк, Лідія Шутко, Софія Майданська, Уляна Мандрусяк, Юрій Ясіновський, Орест Сліпак, Богдан Кіндратюк, Ірина Волицька, Лідія Данилюк, Назар Яцків, Тарас Дубровний та багато інших. Висновки. На основі сказаного автор приходить до висновку, що Олександр Козаренко є масштабною, знаковою фігурою в українській музиці кінця ХХ – початку ХХІ століття. Попри відміряний йому короткий життєвий шлях, Олександру Володимировичу вдалося зробити значно більше, ніж може на те сподіватися не те, що пересічна людина, а й ті, кого Бог наділив значно більшими талантами і відповідальністю. Як людина Олександр Козаренко був далекий від ідеалу, однак його людська неідеальність стократно компенсувалася його винятковою творчою справжністю. Він належав до тих небагатьох, які здатні жертвувати всім заради улюбленої справи. Для нього такою була Музика. Вона Його обрала назавжди.
Посилання
Іванова С. Олександр Козаренко: розмова з ювіляром. Zbruč. 2013. 26 серп. URL : http://zbruc.eu/node/11971 (дата звернення 19.08.2024).
Коменда О. Олександр Козаренко. Місячний П’єро української музики. The Сlaquers. 2023. 31 жовт. URL : https://theclaquers.com/posts/12126 (дата звернення 19.08.2024).
Коменда О. І. Олександр Козаренко: піаніст, композитор, музикознавець. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 252 с.
Лань О. Олександр Козаренко: «На жаль, Львів мене не сприйняв. Можливо, я сам у цьому винен…». Високий замок. №210 (4834). 2005. 4 трав.
Олександр Козаренко. Про композитора, піаніста, музикознавця говорить Ольга Коменда. 18.03.2024. URL : https://www.youtube.com/live/VPJujDMjEjI (дата звернення 19.08.2024).
Олександр Козаренко: недочитана партитура життя… Спогади про митця: науково-публіцистичне видання / конц. вид., упоряд., ред. д-ра мистецтвознав., проф. Г. Карась; ідея вид., упоряд. Р. Дзунди. Івано-Франківськ : Прикарпат. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2023. 352 с.
Павлишин С. Композитори-лірики. Музика. 1993. №3. С. 3–4.
Презентація монографії Ольги Коменди – «Олександр Козаренко. Піаніст. Композитор. Музикознавець». URL : https://www.youtube.com/watch?v=xQolRPFEue4 (дата звернення 19.08.2024).
Савчук М. Ювілейні акорди Олександра Козаренка у рідній Коломиї. Українська музика. 2013. №3. С. 144–146.
Строй І. Простір Таїни: Олександр Козаренко грає музику Лисенка. Поступ. 2003. 23 квіт.
Україна – Стравінський – сучасна музична культура, ч. 3. URL:https://www.youtube.com/watch?v=35E4UfLzWiY (дата звернення 19.08.2024).
Україна – Стравінський – сучасна музична культура, ч. 4. URL: https://www.youtube.com/watch?v=zwne5IqJ7HY&t=4s (дата звернення 19.08.2024).
Українська фортепіанна мініатюра, грає Олександр Козаренко, Луцьк, вступне слово Ольга Коменда, 2018. URL : https://www.youtube.com/watch?v=iBR3ES2CxUY (дата звернення 19.08.2024).
Чекан О. Зустрічі з минулим: Олександр Козаренко. Mama Che. URL: http://mamache.wordpress.com/2010/10/23 (дата звернення 19.08.2024).
Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка (про індивідуальний вимір інтонаційного образу світу у камерній творчості 90-х років). Festschrift кафедрі історії музики етносів України та музичної критики НМАУ. Ніжин : Вид. ПП Лисенко М.М., 2014. С. 189–198.
Чекан Ю. Музичний світ Олександра Козаренка. Музика. 1996. №3. С. 3, 15.
Швець-Савицька Н. У сорокаліття композитора, п’яніста і музиколога Олександра Козаренка. Наукові збірки ЛДМА ім. М. Лисенка. 2005. №10 (13). C. 360–365.
Komenda O. Oleksandr Kozarenko. Pierrot Lunaire of Ukrainian Music. The Сlaquers. 2024. 07 January. Translated from Ukrainian: Lesya Lantsuta Brannman. Retrieved from : https://theclaquers.com/en/posts/12528