THE HISTORICAL CONTEXT OF THE FUNCTIONING OF BRASS INSTRUMENTS AS PART OF THE “TROISTI MUZYKY” ENSEMBLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-6

Keywords:

brass instruments, instrumental music, “troisti muzyky” ensemble, documentation of musical folklore, folk music archives, Ukrainian ethnomusicology, ethnomusicological research.

Abstract

The study summarizes the historical context of the functioning of brass instruments as part of the national instrumental ensemble of the troisti muzyky. The purpose of the article is to study the historical context of the functioning of brass instruments in the modern composition of the “troisti muzyky", as well as the performance features of the ensemble in the context of ethnomusicological research. The methodology of the study consists of the following methods: analytical, historical and chronological, generalizing, source study, and deduction. The scientific novelty of the study is to investigate the functioning of brass instruments in the modern composition of the troisti muzyky ensemble. Conclusions. The functioning of copper brass instruments in the modern composition of the “troisti muzyky” is associated with the development of folk ensemble performance, which has been established in the folklore and amateur environment since the second third of the nineteenth century. Since then, the ensemble composition has changed, which laid the foundation for scientific observations of the activities of the “troisti muzyky” over a long historical period. Initially, this ensemble type consisted of violin, bassoon, and tambourine, but later brass instruments such as trumpet, trombone, tuba, etc. were also used. The mobility of the brass group's structure and acoustic features, such as sound power or timbral brightness, were the factors that contributed to their consolidation in the ensemble. This also influenced the popularization of national song and instrumental music, as well as its further integration into already modern forms of performance. All these processes have been recorded for a long time in the form of folk music archives, documentary evidence, audio recordings, and in the research works of Ukrainian ethnomusicologists.

References

Бовсунівська Н. Інструментальний усесвіт Волині. Актуальні проблеми народно-інструментального виконавства в Україні: історія і сучасність. Рівне : Волин. обереги, 2017. С. 21–30.

Довгалюк І. Кілька штрихів до історії експедиції Філарета Колесси на Миргородщину (на основі епістолярію Філарета Колесси). Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені Миколи Лисенка. 2012. Ч. 28. С. 114–134.

Довгалюк І. Фоноархів Осипа Роздольського. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 1999. Вип. 27. С. 101–115.

Довгалюк І., Добрянська Л. Етномузикологія України на зламі ХХ-ХХІ століть (1991–2022): наука, видання, конференції. Проблеми етномузикології. 2022. Вип. 17. С. 5–15.

Дрозда П. “Троїста музика” як різновид автентичного та самодіяльного народно-інструментального виконавства Західної України 1940–1980-х років. Студії мистецтвознавчі. 2008. № 4. С. 27–34.

Іваницький А. Історичний синтаксис фольклору. Вінниця: Нова Книга, 2009. 404 с.

Іваницький А. "Українські пісні Закарпаття" Володимира Гошовського: перевидання. Народна творчість та етнографія. 2005. № 5. С. 112–114.

Мацієвський І. Троїста музика (До питання про традиційні інструментальні ансамблі). Ігри та співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. Тернопіль: Астон, 2002. С. 95–111.

Пасічник В. Головні тенденції розвитку української та зарубіжної етномузикології другої половини XX ст. Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника. 2013. № 5. С. 497–513.

Пасічняк Л. Традиції ансамблю троїстих музик в музичній культурі Прикарпаття. Актуальні проблеми народно-інструментального виконавства в Україні : історія і сучасність. Рівне : Волин. обереги, 2017. С. 57–67.

Мацієвський І. Троїста музика (До питання про традиційні інструментальні ансамблі). І. Мацієвський. Ігри та співголосся. Контонація. Музикологічні розвідки. Тернопіль, 2002. С. 95–111.

Трофимчук О. Сучасні тенденції розвитку гуртових форм народно-інструментального музикування в Україні. Традиція і національно-культурний поступ. Харків, 2005. С. 178–185.

Федун І. Еволюція західноукраїнських народних інструментальних ансамблів у ХХ—початку ХХІ століть. Музикознавчий універсум. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені МВ Лисенка. 2019. Вип. 45. С. 53–69.

Хай М. Музично-інструментальна культура українців (фольклорна традиція). Київ-Дрогобич, 2007. 543 с.

Черкаський Л. Українські народні музичні інструменти. Київ, 2003. 264 с.

Шрамко І. Українські народні музичні інструменти в Музеї народної архітектури та побуту УРСР. Київ: Музей народної архітектури та побуту України. 1970. 54 с.

Lawergren B. The origin of musical instruments and sounds. Anthropos. 1988. P. 31–45.

Published

2024-10-25

How to Cite

МІНЕНКО, А. (2024). THE HISTORICAL CONTEXT OF THE FUNCTIONING OF BRASS INSTRUMENTS AS PART OF THE “TROISTI MUZYKY” ENSEMBLE. Fine Art and Culture Studies, (4), 40–45. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-6