MUSIC VIDEO AS A PHENOMENON OF AUDIOVISUAL CULTURE IN THE LOGIC OF SCIENTIFIC RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-24

Keywords:

audiovisual culture, music video clip, theoretical and methodological foundations, foreign academic research, cultural analysis, semiotics.

Abstract

The purpose of the article is to investigate the theoretical and methodological foundations and conceptual basis of the music video clip as one of the most popular genres of audiovisual culture of the end of the 20th – the first decades of the 21st century, as well as to identify promising approaches to the cultural analysis of this phenomenon at the current stage. Methodology. The method of analytical analysis was applied, which contributed to the processing of scientific literature; the method of system analysis is applied to consider a music video clip as part of a complete system (audiovisual culture); the method of typological analysis in order to identify the peculiarities of scientific approaches to the study of the music video clip as a phenomenon of modern audiovisual culture; method of theoretical generalization. Scientific novelty. The theoretical-methodological foundations and conceptual basis of the music video clip as one of the most popular genres of audiovisual culture are considered; the main directions of the research of the music video clip, formed in foreign academic literature of the late 20th and early 21st centuries, are analyzed; little-known English-language works were introduced into scientific circulation; the connection between cultural theories and the development of music videos in the context of the specifics of modern society is revealed. Conclusions. During the last thirty years, several approaches to the study of the problems of music video clips have been formed in foreign scientific literature: research in the context of postmodernism and its impact on cultural consumption practices, research on the gender aspect of music videos, sociological research, semantics and musicology, semiotics, etc. The specificity of the music video at the current stage of development of the digital society requires the development of approaches to scientific analysis that correspond to the multifaceted aspects of its production, popularization, and reception. In particular, the analysis of music videos should take into account the context of their creation and consumption, which will contribute to the study of the role of the music video in a certain historical and cultural period, the understanding of the meaning of music and the visual concept of each specific artist/band and genre. Extratextual analysis, not isolated from the formal, is important for understanding the aesthetic background that influences the development of a music video concept. Therefore, at the current stage of the development of cultural knowledge, for the study of a music video clip as a phenomenon of audiovisual culture, it is considered most appropriate to use a methodology that provides a textual semiotic analysis of a music video clip, takes into account the peculiarities of the interaction of audiovisual formats in the process of producing meanings and relationships established between them and the viewer, and as well as the sociocultural situation as a background that determines the specifics of the development of the music industry and audiovisual culture in a broad sense.

References

Бурлака А. В. Українська естрадна пісня в сучасній масовій художній культурі : дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 034 «Культурологія» (галузь знань 03 «Гуманітарні науки»). Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, 2023. 194 с.

Вербецький Є. М. Рецептивний аспект інокультурних практик у сучасному українському урбаністичному просторі : дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 034 «Культурологія» (галузь знань 03 «Гуманітарні науки»). Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, 2024. 180 с.

Іволга Л. В. Особливості візуально-образної мови в структурі українського музичного анімаційного кліпу на рубежі ХХ–ХХІ століть. Вісник ЛНАМ. 2015. URL : https://uaanimateka.blogspot.com/2015/07/blog-post.html (дата звернення : 17.07.2024).

Кононова Д., Кобус О. Характеристика К-рор культури та її роль у сучасній всесвітній масовій культурі. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 27. С. 20–27.

Медведєва А., Лук’яненко В. Виникнення і становлення кліпу: музичний контекст. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво. 2019. № 2(2). С. 156–164.

Сидорчук Т. А. «Музично-екранна форма»: до визначення змісту поняття. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2018. Вип. 23. С. 122–128.

Сидорчук Т. А. Підходи до класифікації сучасних музично-екранних форм. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. 2020. Вип. 37. С. 180–184.

Федосенко К. М. Сучасна музична індустрія України в контексті розвитку соціальних медіа : дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 034 «Культурологія» (галузь знань 03 «Гуманітарні науки»). Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, 2024. 171 с.

Adorno T. On Popular Music. En On Record: Rock, Pop, and The Written Word. S. Frith y A. Goodwin (eds.). New York: Pantheon Books, 1990. рр. 301–314.

Björnberg A. Music Video and the Semiotics of Popular Music. Secondo Convegno Europeo di Analisi Musicale. Vol. I. Trento: Università di Trento. 1992. рр. 379–388.

Björnberg A. Structural relationships of music and images in music video. Popular Music. 1994. Issue 13(1). рр. 51–74.

Chion M. L’audio-Vision: Son et image au cinema. Paris: NathanUniversité, 1990. 168 р.

D´amato F. (ed.). Sound TracksTracce, convergenze e scenari degli studimusicali. Roma: Meltemi, 2002. 192 р.

Frith S. Music for Pleasure. New York: Routledge, 1988. 232 р.

Goodwin A. Dancing in the distraction factory, music television and popular culture. Minnesota: University of Minnesota Press, 1992. 264 р.

Kaplan A. Rocking around the clock. Music television, postmodernism, and consumer culture. London: Methuen, 1987. 196 р.

Lewis L. A. Gender politics and MTV: Voicing the difference. Philadelphia: Temple University Press, 1990. 258 р.

Mundy J. Popular music on screen: From Hollywood musical to music video. Manchester University Press, 1999. 256 р.

Vernallis C. The aesthetics of music video: An analysis of Madonna’s Cherish. Popular Music. 1998. Issue 17(2). рр. 153–185.

Published

2024-10-25

How to Cite

ПУГАЧОВ, Г. (2024). MUSIC VIDEO AS A PHENOMENON OF AUDIOVISUAL CULTURE IN THE LOGIC OF SCIENTIFIC RESEARCH. Fine Art and Culture Studies, (4), 173–179. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-24

Issue

Section

CULTURAL STUDIES