THE ROLE OF MAKEUP ART IN THE EVOLUTION OF UKRAINIAN CINEMATOGRAPHY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-25

Keywords:

makeup, film makeup, cinematic image, Ukrainian cinematography, cultural images, film

Abstract

The aim of this article is to reveal the role of makeup art in Ukrainian cinematography in the context of analyzing its evolution. The research methodology combines cultural, art history, and historical approaches, with primary emphasis on the cultural perspective. This interdisciplinary methodology allows for a deeper exploration of the role of makeup in shaping cinematic images and understanding its impact on the cultural environment throughout the historical development of domestic art in the 20th and 21st centuries. Scientific Novelty. The novelty of the study lies in the systematic analysis of the evolution of makeup in Ukrainian cinema and the identification of its role in shaping cultural images across various historical periods. Conclusions. The article presents an analysis of the evolution of makeup in Ukrainian cinema throughout different historical periods. The author proposes a periodization of Ukrainian cinema: early cinema (1910–1930s), Soviet-era cinema (1930s–1990s), the first decade of Ukraine’s independence (1990–2000s), and modern cinema (from the early 2000s to the present). The influence of makeup on the formation of cultural images and its role in creating character identities in films are examined. The relationship between makeup, as an external element of the character, and the cultural, historical, and technological changes is explored. Vivid examples of makeup usage are provided, emphasizing its role in conveying key cinematic ideas and creating the overall atmosphere of the film product. The study demonstrates that makeup art is a crucial element of cinematography that reflects cultural and technological changes. Makeup has become an essential tool for conveying cultural contexts, creating atmosphere, and emphasizing the emotional depth of characters in films. While modern technologies allow for the creation of complex and realistic images, makeup remains a vital element of creativity in character development and cannot be fully replaced by various special effects. Future cultural and art history research into the development of cinematic makeup is recognized as essential for understanding the role of this art form in film production.

References

Кадочникова Лариса, актриса. У Парижі про фільм «Тіні забутих предків» написали: «Це гуцульські Ромео і Джульєтта». Інтерв’ю з України. URL: https://rozmova.wordpress.com/2020/09/16/larysa-kadochnykova-3/ (дата звернення: 16.02.2024).

Миславський В. Н. Історія українського кіно 1896–1930: факти і документи. Т. 1. Харків: Дім Реклами, 2018. 680 с.

Миславський В. Н. Історія українського кіно 1896–1930: факти і документи. Т. 2. Харків: Дім Реклами, 2018. 528 с.

Миславський В. Н. Становлення кіногалузі в Україні 1922–1930 років: протиріччя часу і розмаїтість тенденцій. Харків: Друкарня Мадрид, 2016. 344 с.

Миславський В. Н. Перше десятиліття кінематографічної творчості Олександра Довженка. Харків: Дім реклами, 2019. 528 с.

Миславський В. Н. Західний кінематограф: концептуально-термінологічний словник. Харків: ТОВ Видавництво «Точка», 2024. 228 с.

Прядко О. М., Горчаренко М. М. Новаторський підхід в екранізації п’єси «За двома зайцями». Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 33. С. 233–242.

Шаркіна А. Г. Грим у модних інноваціях ХХІ століття: художні засоби і технології [Дисертація кандидата, Київський національний університет культури і мистецтв]. Київ, 2021. 205 с.

Шаркіна А. Г. Практики гриму в fashion-інноваціях: специфіка, функції. Art and design. 2020. № 3. С. 132–144.

Шатохін І. О. Грим у театрі й у кіно. Київ: Мистецтво, 1971. 170 с.

Published

2024-12-24

How to Cite

ПРОСКУРЯКОВА, О. (2024). THE ROLE OF MAKEUP ART IN THE EVOLUTION OF UKRAINIAN CINEMATOGRAPHY. Fine Art and Culture Studies, (5), 191–197. https://doi.org/10.32782/facs-2024-5-25

Issue

Section

CULTURAL STUDIES