PRINCIPLES OF INTEGRATION OF TECHNOLOGY AND FINE ARTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-22

Keywords:

integration of technologies, fine arts, digital art, creative process, innovative methods, augmented reality, virtual reality, artistic expression, artistic textiles

Abstract

The article explores the principles of integrating modern technologies into the visual arts and their impact on the creative process and artistic approaches. The aim of the work is to identify the basic principles that ensure effective interaction between traditional art and innovative digital media. The integration of technology into artistic activity is not only a process of introducing new tools, but also a rethinking of the aesthetic and conceptual foundations that shape artistic practice. The key principles include the adaptation of traditional techniques to digital formats, the creation of interactive elements in works, and the consideration of cultural and ethical aspects of the use of technology. One important aspect of integration is the ability for artists to retain classical methods, such as digital painting and 3D modeling, while using new tools, which expands the scope for experimentation. Digital art also significantly reduces the time spent on preparing materials and ensures quick correction of inaccuracies, which contributes to the flexibility and freedom of the creative process. Digital technologies also open up new opportunities in the educational process, where the use of augmented and virtual reality allows students to interact with art objects, which enhances their perception and understanding of artistic concepts. Thanks to immersive teaching methods, students acquire practical skills that meet modern requirements in the fields of design, illustration and digital art. The paper also examines innovative mobile applications that allow artists to create and distribute their works anywhere, providing new opportunities for real-time interaction with the audience. The interactivity and multidimensionality of contemporary digital art also allow artists to achieve unique aesthetic solutions, using virtual and augmented environments to create compositions that combine real and digital elements. The article emphasizes the importance of preserving cultural authenticity and identity when using digital technologies, as the globalization of art through digital platforms requires an ethical approach and respect for cultural codes. In addition, it is noted that digital technologies are significantly transforming artistic textiles, providing artists with new tools for creating complex visual effects and interactive compositions. In particular, the use of design software and digital devices allows us to create unique textile works that combine traditional techniques with the innovative capabilities of modern technology.

References

Варивончик А., Пенчук О., Пальцун О. Інноваційні технології в дизайні одягу ХХІ ст. Деміург: ідеї, технології, перспективи дизайну. 2022. № 5(1). С. 106–118.

Гаврілова Л. Цифрові технології викладання образотворчого мистецтва на сучасному етапі реформування мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. № 21. С. 5–18.

Гатеж Н., Жаворонкова М. Доступ до мистецтва: мобільне навчання, доповнена реальність у декоративно-прикладному мистецтві. Studia Methodologica. 2024. № 57. С. 270–278.

Грищишина Г. М. Інноваційні технології виготовлення одягу на основі системи 3d–друку. Сучасна наука: стан, проблеми, перспективи. 2020. С. 169–172.

Дубрівна А. П., Крижанівська К. О. Художньо-образні засади digital-мистецтва в сучасній ілюстрації. Технології та дизайн. 2020. № 3(36). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2020_3_3.

Лєбєдєва О., Смірнов В. Актуальні проблеми сучасного образотворчого мистецтва. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2024. Вип. 77, том 2. С. 128–133.

Попінова О. М., Крюкова Г. О. Інтеграція технологій і образотворчого мистецтва: від комп’ютера до цифрових медіа. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 1. С. 260–265.

Савчин Г. Інноваційні технології навчання образотворчого мистецтва в закладах початкової мистецької освіти: теоретичний аспект. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 66, том 3. С. 206–209.

Тарасенко О. А. Інтеграція інформаційних технологій у вивченні дисциплін образотворчого мистецтва. Декоративно-прикладне мистецтво в національній системі художньо-педагогічної освіти: сучасний досвід і перспективи : тези доповідей І Всеукраїнської науково-практичної конференції; [упоряд.: О. В. Ткачук, Т. С. Штикало], (м. Одеса, 18–19 березня 2021 р.). Одеса: ДЗ «Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського» (Астропринт), 2021. C. 64–67.

Щербань Л. О., Костогриз Ю. О., Керсновська В. В., Кривенька Н. В., Іваницька В. О. Інноваційні технології дизайн-проектування сучасного одягу. Технології та дизайн. 2018. № 1(26). URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/9077

Яковець І. О., Чугай Н. М. Український текстиль як невіддільний складник сучасного дизайну: еволюція, перспективи. Український мистецтвознавчий дискурс. 2021. № 1. С. 52–58.

Ясенєв О. П. Вплив сучасних цифрових технологій на образотворче мистецтво. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2023. № 2. С. 106–110.

Published

2025-03-06

How to Cite

SMIRNOV В., & MISHCHENKO О. (2025). PRINCIPLES OF INTEGRATION OF TECHNOLOGY AND FINE ARTS. Fine Art and Culture Studies, (6), 182–189. https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-22

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION