PLASTICITY OF STAGE MOVEMENT AND ARTISTRY IN MODERN POP SINGING

Authors

Keywords:

pop singing, pop vocal performance, pop art, stage movement, artistry.

Abstract

Contemporary pop art is represented by a wide palette of musical expressions. A characteristic feature of pop art is its fullness of light and sound effects, the dynamism of stage images, as well as the ability to easily adapt to new styles and technologies, which creates new requirements for the preparation of a pop singer for stage performances. The purpose of the article is to study the plasticity of stage movement and artistry in modern pop singing as an important element of a pop singer’s public performance. The research methodology is based on a combination of theoretical and practical approaches, methods of analysis and synthesis, comparison, and systematization of theoretical data. The article analyzes the influence of stage movement plasticity and artistry on the development of the creative potential of a modern pop singer. The scientific novelty of the work lies in the fact that it studies modern approaches to pop vocal performance in relation to such means of stage expression as stage movement plasticity and artistry. Separately, the issues of interaction between singing, movement and acting during a public performance on stage, as well as the influence of stage expressiveness on the overall stage presentation of a pop singer, which is a necessary element of contemporary pop art, are considered. Conclusions. The plasticity of stage movement and artistry are important components of a modern pop singer’s public performance, as they help to enhance the emotionality of the vocal performance and form the overall impression of the artist and the level of his/her professionalism. A successful combination of stage movements, artistry, and vocal performance creates a spectacular presentation that allows the singer to capture the audience’s attention and create a unique atmosphere. The provisions discussed in the article can be useful in the process of training future artists and for the development of new methods of teaching artistic disciplines.

References

Гавацко Е. П. Формування вокальних навичок у вихованців студії естрадного співу: наук.-метод. посіб. Ужгород, 2017. 65 с.

Красовська Л. О. Про пластику та постановку номера естрадного співака. Культура України. Харків: ХДАК, 2018. Вип. 61. С. 149–156.

Откидач В. М. Естрадний спів і шоу бізнес: навч.-метод. посіб. Вінниця: Нова Книга, 2013. 368 с.

Прохорова Л. В. Українська естрадна вокальна школа: навч. посіб. для студентів ВНЗ культури і мистецтв ІІІ–ІV рівнів акредитації. Вид. 2-е. Вінниця: НОВА КНИГА, 2006. 384 с.

Садовенко С. М. Творчий діалог та перехресні взаємовпливи у співпраці естрадного артиста вокаліста і звукорежисера/саунд-дизайнера в сучасних умовах соціокультурної реальності. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць. Вип. 37. Київ: ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. С. 234–241.

Соболєва О. Д. Формування вокально-виконавських якостей на заняттях вокалу. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. Харків: ХДАДМ, 2015. Вип. 1. С. 46–50.

Сухолова М. А. Значення артистичності у формуванні іміджу виконавця-вокаліста. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 23. Т. 2. С. 110–113.

Уява. Словник української мови: в 11 томах / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. Том 10. Київ: Наукова думка, 1979. С. 545.

Фоломєєва Н. А. Виконавська майстерність естрадного співака: навч-метод. посіб. Суми, 2021. 169 с.

Хлистун О. С. Режисура української пісенної естради: стратегії творчості. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2015. Вип. 33. С. 160–165.

Published

2025-04-24

How to Cite

BORYN О. (2025). PLASTICITY OF STAGE MOVEMENT AND ARTISTRY IN MODERN POP SINGING. Fine Art and Culture Studies, (1), 3–7. Retrieved from http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2258