THE WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS FOR HOMOGENEOUS AND MIXED ENSEMBLES WITH THE PARTICIPATION OF GUITAR IN THE LATE TWENTIETH AND EARLY TWENTY-FIRST CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-31

Keywords:

guitar performance, creativity, ensemble music, repertoire, homogeneous ensembles, mixed ensembles, composer's work

Abstract

The research is devoted to ensemble guitar performance, which is considered on the basis of the works of Ukrainian composers (A. Andrushko, Y. Stasiuk, A. Boyko, S. Gurin, L. Gerasymchuk, O. Khodakivskyi, V. Kulykovska, M. Vihula, and F. Bernat). It is noted that the work of composers is one of the important aspects in the context of the development of instrumental art in general and guitar ensemble music in particular. The purpose of the study is to determine the specifics of guitar compositions for homogeneous and mixed ensembles by Ukrainian composers of the late twentieth and early twenty-first centuries and to expand analytical information on the availability of ensemble repertoire. The research methodology includes a set of methods, including the analytical approach used to study the available scientific literature; the historical method, which is determined by the definition of a certain period of time of ensemble music with the participation of the guitar; methods of synthesis and theoretical generalization – to create a certain sequence of presentation of the main material of the research, drawing conclusions and prospects for further research on this topic. The scientific novelty of the article lies in the first comprehensive study, the subject of which is the generalization of available information on the repertoire for guitar ensembles. Ukrainian composers In conclusion, it is noted that composers' creativity occupies a significant place in the formation and development of guitar ensemble performance and is gaining increasing popularity among instrumentalists. The lack of ensemble guitar repertoire is explained by the fact that the ensemble guitar movement is a relatively new phenomenon in Ukraine, little studied and only recently supported by academic, performing and composing circles. Today, artists are translating and arranging well-known works by foreign authors, and adding their own compositions to the repertoire of ensemble guitarists.

References

Enikő G. K. VihulaMihajlo és Bernáth Ferenc Kárpátaljáértgitározik. Magyar Nemzet. 2022. URL: https://magyarnemzet.hu/kultura/2022/04/vihula-mihajlo-es-bernath-ferenc-karpataljaert-gitarozik (дата звернення: 25.02.2025).

Гриненко С. М. Специфіка творів для гітари українських композиторів. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Тернопіль: ТНПУ імені В. Гнатюка, 2018. № 2. Вип. 39. С. 12–17.

Гурін С. [Творчий вечір Сергія Гуріна 23.06.2024]. YouTube. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLg9TUSzP4Fk17kQ3QRElv_l4Cq1sFIcS8(дата звернення: 28.02.2025).

Куликовська Вікторія. МІЖНАРОДНІ ФЕСТИВАЛІ-КОНКУРСИ ВСЕУКРАЇНСЬКІ ФЕСТИВАЛІ-КОНКУРСИ. URL: https://www.harmoniya.kiev.ua/viktoriya-kulykovska/ (дата звернення: 25.02.2025).

Михайлов Б., Філіпчук Н. Внесок українських композиторів у розвиток педагогічного репертуару для класичної гітари. Актуальні питання професійного становлення сучасної молоді : збірник наукових праць студентської молоді / упорядники Л. Циганюк, Л. Качуринець. Хмельницький: ХГПА, 2022. Вип. ІІ. С. 110–112.

Половинка І. Деякі аспекти ансамблевого музикування в класі гітари (методичні нотатки) /за заг. ред. Самоварової Т. М . Харків : ОНМЦПК, 2023. 12 с.

Протасевич А. Гітарист та композитор Юрій Стасюк привіз до Тернополя три прем'єри – 20 хвилин. 20 хвилин – Новини Тернополя. URL: https://te.20minut.ua/Podii/gitarist-ta-kompozitor-yuriy-stasyuk-priviz-do-ternopolya-tri-prem039e-10229774.html(дата звернення: 24.02.2025).

Сметана С. Джазові композиції у творчості сучасних українських композиторів. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: педагогічні науки. 2012. № 112. С. 288–296.

Степанов В. Народні лади у творчості українських композиторів-гітаристів. Актуальні питання гуманітарних наук. / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. – Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 82. Том 2.С.212-219 URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/82-2-29 (дата звер- нення: 25.04.2025).

Тущенко М. М. Національний репертуар як важлива складова фахової підготовки гітариста. Мистецтвознавчі записки. 2023. Вип. 43. С. 152–156.

Published

2025-06-26

How to Cite

BURLACHENKO Б., & FABRYKA-PROTSKA О. (2025). THE WORKS OF UKRAINIAN COMPOSERS FOR HOMOGENEOUS AND MIXED ENSEMBLES WITH THE PARTICIPATION OF GUITAR IN THE LATE TWENTIETH AND EARLY TWENTY-FIRST CENTURIES. Fine Art and Culture Studies, (2), 222–228. https://doi.org/10.32782/facs-2025-2-31

Issue

Section

CULTURAL STUDIES