SPECIFIC FEATURES OF THE COMPOSER-PERFORMER STYLE OF OLEKSANDR KULIK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-11

Keywords:

contemporary Ukrainian music, performance style, compositional creativity, burlesque, guitar writing, guitar orchestra, interpretative performance, Oleksandr Kulyk’s work

Abstract

The article is devoted to exploring the phenomenology of the creative work of Oleksandr Kulik, who represents the moderngeneration of Ukrainian guitarists, composers, and educators. The focus is placed on identifying the distinctive features of the artist’s composer-performer style. In Kulik’s artistic activity, the interpretative, compositional, and pedagogical vectors are mutually conditioned, which allows us to view him as a bearer of a universal type of musical personality.Particular attention in the study is paid to the analysis of Kulik’s compositional style in the context of contemporary guitar performance practices. The aim of the article is to identify the specific characteristics of Oleksandr Kulik’s composer-performer style through an analysis of the genre-stylistic and ontosemiotic parameters of his creative output.The implementation of this aim also involves the application of the concept of the universality of the creative personality, which enables the understanding of his multifaceted activity as an integrated artistic system.The scientific novelty of the topic is revealed through the application of a methodological synthesis that combines genre-stylistic analysis, the onto-semiotic approach, and principles of interpretative methodology. An important aspectof the study’s originality and relevance lies in the lack of prior scholarly research on the work of O. Kulik. The studyemphasizes the genre-stylistic and onto-semiotic features of Kulik’s guitar works, based on the analysis of Burlesqueand Dance of Night Waves, which reflect the composer’s individual vision of genre nature, artistic imagery, and guitarwriting within the framework of contemporary musical thinking.The conclusions highlight the stylistic features of Oleksandr Kulyk’s work as a coherent phenomenon of contemporaryUkrainian guitar culture, where elements of neo-Baroque style, neo-folkloric poetics, and contemporary intonational language interact within the composer’s philosophical and artistic worldview.

References

Гриненко С. М. Гітарний оркестр: історія формування та сучасний стан. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 302–309.

Гриненко С. Сучасні світові тенденції розвитку гітарного мистецтва та їх вплив на формування української виконавської школи. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2018. Вип. 20. Том 1. С. 39–42.

Доценко В. І., Ткаченко В. М. Творчі стратегії класу гітари ХНУМ імені І. П. Котляревського. Аспекти історичного музикознавства. 2021. Вип. 22. С. 72–85.

Іванніков Т. Гітарне мистецтво ХХ століття як феномен творчості : монографія. Кам’янець-Подільський : ПП Зволейко Д. Г., 2018. 392 c.

Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі : дис. … доктора мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2020. 512 с.

Курач Ю. Індивідуальний стиль музичної творчості як феномен життєтворення. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2024. Вип. 52. С. 21–26.

Ніколаєвська Ю. В. Харківська гітарна школа: таланти і час : монографічний нарис. Харків : Факт, 2017. 108 с.

Ткаченко В. М. Володимир Доценко і його гітарна школа (до 25-річчя класу гітари Харківського національного університету мистецтв ім. І. П. Котляревського). Культура України. 2015. Вип. 51. С. 118–127.

Шаповалова Л. В. Володимир Доценко – HOMO MUSICUS. Інтерпретологічний коментар. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії практики освіти. Харків, 2008. Вип. 23. С. 157–164.

Published

2025-08-28

How to Cite

DOTSENKO В., TKACHENKO В., & SHCHELKANOVA С. (2025). SPECIFIC FEATURES OF THE COMPOSER-PERFORMER STYLE OF OLEKSANDR KULIK. Fine Art and Culture Studies, 1(3), 68–75. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-11