THE CREATIVE FIGURE OF AARON AVSHALOMOV AND ITS INFLUENCE ON THE DEVELOPMENT OF CHINESE MUSICAL ART OF THE 20TH CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-1-27Keywords:
Aaron Avshalomov, musical art, Chinese music, creative figure, composer, creative activity, intercultural dialogue “East – West”Abstract
The article is devoted to determining the nature of the fundamental influence of the outstanding composer and cultural figure of the 20th century. Aaron Avshalomov on the formation and development of Chinese musical art of the 20th – early 21st centuries. The relevance of the work is determined by the scale of the Aaron Avshalomov’s artistic figure, the importance of scientific understanding of the role of this composer in the formation of the new musical art of China of the 20th – early 21st centuries, and the practical absence of such research in Ukrainian musicology.The purpose of the research is to reveal the historical significance of the creative figure and activity of Aaron Avshalomov and to determine his influence on the development of Chinese musical art of the 20th – early 21st centuries. The researchmethods are historical, personalistic, axiological, culturological, and activity-based.The scientific novelty of the study lies in the fact that the article, for the first time in Ukrainian musicology, defines the artistic and ideological positions of Aaron Avshalomov and substantiates the nature of his historical influence on the development of Chinese musical art of the 20th – early 21st centuries.Avshalomov’s great passion for traditional Chinese music is emphasized. The definition of the fundamental role of the creative figure, artistic activity and composer’s legacy of Aaron Avshalomov in the formation of Chinese musical art of the 20th century in the world scientific discourse is generalized. The enormous respect in China for the figure of AaronAvshalomov as one of the most respected foreign musicians who lived and worked in China is emphasized. Artistic events in China in honor of the composer’s anniversary are highlighted.The conclusions emphasize the enormous influence of the creative figure and artistic activity of Aaron Avshalomov on the historical fate of Chinese musical art of the 20th – early 21st centuries. Prospects for further research may be related to the specification of the artist’s cultural role, a detailed study of his music-theoretical and compositional achievements,as well as his pedagogical activities.
References
Кун Чжуцзюнь. Аарон Авшаломов – фундатор китайської оперної та симфонічної музики ХХ ст. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали всеукр. наук.-теорет. конф. молодих учених, 23–24 квіт. 2020 р. / Харків. держ. акад. культури, Нац. акад. мистецтв України. Харків, 2020. C. 118–120.
Кун Чжуцзюнь. Аарон Авшаломов як фундатор жанру китайського академічного балету. Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених, 22–23 квіт. 2021 р. Харків, ХДАК, 2021. С. 144–145.
Кун Чжуцзюнь. Жанр інструментального концерту в творчості Аарона Авшаломова. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матер. міжнар. наук. конф. (22–23 листопада 2023 р.) / під ред. доц. Н. Рябухи та ін. Харків : ХДАК, 2023. С. 153–154.
Кун Чжуцзюнь. Інноваційні особливості композиторського стилю Аарона Авшаломова (на матеріалі аналізу Концерту для флейти з оркестром). Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники: М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 70. Том 1. С. 166–171.
Кун Чжуцзюнь. Музика А. Авшаломова відкриває музичний фестиваль «Китай зараз» у Нью-Йорку: діалог Сходу та Заходу. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матер. міжнар. наук. конф. (17–18 листопада 2022 р.) / під ред. доц. Н. Рябухи та ін. Харків : ХДАК, 2022. С. 358–359.
Кун Чжуцзюнь. Музика Аарона Авшаломова як символ культурної взаємодії Сходу та Заходу: європейські концерти Шанхайського симфонічного оркестру. Культура та інформаційне суспільство ХХІ ст. : матеріали між- нар. наук. конф., 20–21 квітня 2023 р. Харків : ХДАК, 2023. С. 341–343.
Кун Чжуцзюнь. Оперна творчість Аарона Авшаломова. Музичне мистецтво і культура : науковий вісник Одеської національної музичної академії імені А. В. Нежданової. Вип. 33. Кн. 1. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 109–120.
Кун Чжуцзюнь. Симфонічна поема «Хутуни Пекіна» (“Beiping Hutong”) Аарона Авшаломова: драматургічні та мовно-композиційні особливості. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [ред.-упоряд.: М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 75. Том 2. С. 36–42.
Польська І. І., Кун Чжуцзюнь. Творча діяльність Аарона Авшаломова в контексті розвитку музичного мистецтва Китаю ХХ століття. Китайська цивілізація: традиції та сучасність : матеріали міжнародної наукової конференції, 24 листопада 2021 р. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 118–121.
Польська І. І. Відгук офіційного опонента на дисертацію Сун Мейсюань «Взаємодія жанрової та виконавської стилістики в фортепіанних творах китайських композиторів», подану на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво». URL: https://num.kharkiv.ua/science/disposable-council-025
Bian Zushan. He dedicated his life to the cause of Chinese folk music. In commemoration of the 115th anniversary of the birth of Aaron Avshalomov. URL: https://jx100.rymusic.art/detail/835475 (In Chinese).
Composer Aaron Avshalomov URL: https://www.sohu.com/a/807863353_121286085 (In Chinese).
Enomoto, Yasuko. Musicians’ Capital: Shanghai: The Origins of Western Music in Modern China. Shanghai : Shanghai Music Press, 2003. 320 p.
Fu Lei. Talking about the future of Chinese music and drama from the “Municipal Chinese Music Concert”. URL: https://renzhux.wordpress.com/2007/06/01/从“工部局中国音乐会”说到中国音乐与戏剧底前/ (In Chinese).
He Yilin. A brief discussion on the contribution and influence of Russian composer Zilpin on Chinese and Japanese music activities. 2021-03-15. URL: https://www.fx361.cc/page/2021/0315/7769390.shtml (In Chinese).
Honoring the Master of Music – Concert in Honor of the 130th Anniversary of the Birth of Aaron Avshalomov. Shanghai : Dudu Strange History. 2024-09-12. URL: https://www.sohu.com/a/808373434_121654133 (In Chinese).
Jiang Chunfang. A Foreigner Who Dedicated Himself to the Study of Chinese Folk Music: The Ideas and Practices of Aaron Avshalomov. Music Lover, 1983 (1) (In Chinese).
Korabelnikova L. Alexander Tcherepnin: The Saga of a Emigré Composer. Edited by Anna Winestein. Translated by Sue-Ellen Hershmann-Tcherepnin. Bloomington : Indiana University Press, 2008. 288 p.
Li, Rui (2024). Global musical modernism in China, 1927–1979. MPhil(R) thesis. University of Glasgow. 2023. 136 p.
Qi Binbin. Avshalomov, Aaron. URL: https://jx100.rymusic.art/detail/835475 (In Chinese).
Wei Zhongle. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Wei_Zhongle
Winzenburg, John (2012). Aaron Avshalomov and New Chinese Music in Shanghai, 1931–1947. Twentieth-Century China. 37 (1): 50–72.
Winzenburg, J. (2016). Musical-Dramatic Experimentation in the Yangbanxi: A Case for Precedence in The Great Wall. In: Clark P., Pang L., Tsai TH. (eds). Listening to China’s Cultural Revolution. Chinese Literature and Culture in the World. Palgrave Macmillan, New York. 2016. Pp. 189–212.
Xu Haoyang. Avshalomov’s contribution to the development of modern Chinese music. URL: http://www.oxiang.com/ music/20170808/63637.html (In Chinese).
Zhang Yajing. Aaron Avshalomov’s “Beijing Hutongs”. Beijing Observation, No 1, 2011. URL: https://sin80.com/work/aaron-avshalomov-hutungs-peking (In Chinese).
Zuo Zhenguan. “China” in European Music. URL: https://m.cyol.com/gb/articles/2023-12/12/content_lbKZGBHWo8.html (In Chinese).