PSYCHOLOGY OF ARTISTIC CREATIVITY IN THE FINE ARTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-11Keywords:
fine arts, creativity, artistic image, psychology, perception and artistic thinking, structure of creativityAbstract
The aim of the work is to study the psychology of artistic creativity in the visual arts as a type of human activity aimed at visual rethinking of the environment by creating new visual objects. Methodology. The article uses various research methods. Namely, the method of theoretical generalization allows in this study to classify and define the features of creative qualities, the feelings of the artist and the feelings of the consumer of the artistic product are studied, while the methods of analysis, classification and systematization were also used for an in-depth study of the topic and generalization Scientific novelty. The article classifies the features of creative qualities necessary for the creation and perception of an artistic product. The emotions and feelings of the artist, the structure of the artistic image, the mechanisms of its creation, and the peculiarities of its influence on a person are studied.Aesthetic sensations and artistic thinking are analyzed. The criteria of the mechanisms of psychological influence of fine art on the personality, the patterns of perception of the artistic image and their constituent mechanisms are formulated.The creativity of the artist is studied. The influence of personal, individual experience on the creation of an artistic image, what qualities of the author influence artistic practice, and what creative and psychological qualities are necessary for successful visual arts. The article also explores the creative abilities and psychological characteristics of artists.Conclusions. The perception of contemporary fine art is extremely related to the psychological qualities of both the artist and the viewer (consumer of the artistic product). This requires a constant study of the psychological personal qualities of people associated with art, what factors and how they influence successful activities in the field of art.
References
Горальський А. Теорія творчості. Львів : КАМЕНЯР, 2002. 144 с.
Данилюк І. В., Мартинюк В. М. Випробування часом. Психологія творчості. 2-ге вид / В. А. Роменець. Київ : Либідь, 2001. С. 17–21.
Дроздова М. А. Психологія мистецтва: навчальний посібник для студентів. Ніжин : Аспект-Поліграф, 2006. 104 с.
Карпенко Н. А. Психологія творчості: навчальний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2016. 156 с.
Моляко В. О. Психологічна проблема творчого потенціалу людини. Наука і освіта. 2007. № 4–5. С. 115–118.
Овсянецька Л. Творчий потенціал людини: соціально-психологічна парадигма. Соціальна психологія. 2004. № 2. С. 140–146.
Отич О. М. Психологія мистецтва і художньої творчості як методологічна основа мистецької освіти : монографія. Бердянськ, 2013. 32 с.
Рибалка В. В. Психологія розвитку творчої особистості. Київ : АПН України, ІПППО, 1996. 236 с.
Роменець В. А. Психологія творчості : навч. посіб. (2-ге вид.). Київ : Либідь, 2001. 288 с.
Симоненко С. М. Візуальна креативність та її механізми. Обдарованість та її розвиток : матеріали міжнародної наукової конференції. Київ, 2003. С. 112–115.
Сотська Г. І.• Образотворче мистецтво як засіб формування естетичної культури майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Вісник Чернігівського національного університету імені Т. Г. Шевченка, 2012. № 97. С. 480–483.
Черножук Ю. Г. Психологія творчості. Навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ. Одеса : Державний заклад ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2010. 182 с.