DOCUMENTARY CINEMATOGRAPH AND ACTIONISM AS COMPONENTS OF UKRAINIAN CULTURAL DIPLOMACY IN THE TIMES OF THE FULL-SCALE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-35

Keywords:

cultural diplomacy, Russian-Ukrainian war, documentary cinema, action art

Abstract

The Purpose of the article is to identify the features and functions of visual arts of synthetic nature (using the example of cinema and actionism) as a component of the contemporary Ukrainian cultural diplomacy. The methodology of the research. The article is interdisciplinary in nature, synthesizing data from philosophy, history, cultural studies, and art history. Historical and comparative methods and a hermeneutic approach are used. The scientific novelty of the work lies in clarifying the place of visual arts of synthetic nature in the presentation of the contemporary problems of Ukraine at the international level. Conclusions. Cultural diplomacy is a powerful tool for familiarizing the world with the history and current state, achievements, problems and prospects of Ukraine. In the current situation of war, cultural diplomacy becomes a significant factor in building empathy and international support, and therefore is a factor in preserving Ukrainian identity and opposing imperial narratives. Therefore, joint art projects with foreign partners, as well as continuous presentations of works of contemporary Ukrainian art, should be considered as one of the priority areas of modern cultural life in Ukraine. In particular, this applies to those art forms that provide the most truthful and visual information and provide the highest degree of emotional impact on the audience. Such forms include cinema, primarily documentary, as well as action art. Since the processes of creating new artistic artefacts and introducing them to global recipients are ongoing, they require attention from cultural theorists who interpret the essence and trends of both the works of art themselves and their role in modern cultural diplomacy.

References

Бондар К. Українська художниця Марія Прошковська провела перформанс в італійському музеї. URL: https://bazilik.media/ukrainska-khudozhnytsia-mariia-proshkovska-provela-performans-v-italijskomu-muzei/ (дата звернення: 15.06.2025).

Вселюбська С. Володимир Тихий: «Документальне кіно – це високоточна зброя, а ігрове – касетна бомба. Велике покриття без гарантії попадання». URL: https://lb.ua/culture/2023/08/20/570630_volodimir_tihiy_dokumentalne.html (дата звернення: 15.06.2025).

Демчук Р., Олійник О., Буценко О., Король Д., Богуцький А. Культурні практики в контексті модерних тенденцій глобалізації : монографія. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2024. 190 с.

Ломикамінь. Жіночий спротив в Криму. URL: https://lomykamin.crimea-platform.org/maria-kulikovska/ua (дата звернення: 15.06.2025).

Крамаренко Я. І. Візуальні зображення як спосіб фіксації образів українського спротиву в контексті російсько-української війни. Філософія освіти і педагогіка. 2023. № 53. С. 117–131.

Павленко А. Гостре око, чуйне серце. «Правила гри» Марії Матяшової. URL: https://artslooker.com/hostre-oko-chuyne-sertse-pravyla-hry-marii-matiashovoi/ (дата звернення: 30.09.2024).

Самченко В. Культурна дипломатія: світ аплодує Україні. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric- culture/3883955-kulturna-diplomatia-svit-aplodue-ukraini.html (дата звернення: 11.07.2024).

Сліпченко К. Війна в Україні на Каннському фестивалі. URL: https://zaxid.net/filmi_pro_viynu_v_ukrayini_pokazali_na_kannskomu_festivali_2025_perelik_opis_n1610254 (дата звернення: 14.05.2025).

Смуток Б. Від музейних колекцій до архітектурних памʼяток: як ЄС допомагає рятувати культурну спадщину України. URL: https://novynar.city/articles/390549/vid-muzejnih-kolekcij-do-arhitekturnih-pamyatok-yak-yes-dopomagaye-ryatuvati-kulturnu-spadschinu-ukraini (дата звернення: 14.11.2024).

Стратегія Українського інституту на 2020–2024 роки. URL: https://ui.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/ strategy-ukrainian-institute-3.pdf (дата звернення: 16.06.2025).

Тарасова Д. Вплив повномасштабної війни на культуру: як конфлікт відобразився на творчості митців та чи переорієнтувалися українці на своє. URL: https://espreso.tv/poyasnuemo-vpliv-povnomasshtabnoi-viyni-na- kulturu-yak-konflikt-vidobrazivsya-na-tvorchosti-mittsiv-ta-chi-pereorientuvalisya-ukraintsi-na-svoe (дата звернення: 24.02.2025).

Участь України у діяльності ЮНЕСКО. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/yunesko/uchast-ukrayini-u-diyalnosti-yunesko (дата звернення: 15.04.2024).

Федоркова Т., Носков В. Сакральне і крихке: художниця Дар’я Кольцова – про вітраж з Держпромом та інші роботи воєнного часу. URL: https://mediaport.ua/sakralne-i-krykhke-khudozhnytsya-darya-koltsova-pro-vitrazh-z-derzhpromom-ta-inshi-roboty-voyennoho/ (дата звернення: 20.06.2023).

Cummings M. C. Cultural Diplomacy and the United States Government: A Survey. Center for Arts and Culture. 2003. URL: https://www.americansforthearts.org/sites/default/files/MCCpaper.pdf (date of access: 10.06.2025).

Published

2025-08-28

How to Cite

KHOVPUN О. (2025). DOCUMENTARY CINEMATOGRAPH AND ACTIONISM AS COMPONENTS OF UKRAINIAN CULTURAL DIPLOMACY IN THE TIMES OF THE FULL-SCALE WAR. Fine Art and Culture Studies, 2(3), 266–273. https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-35