ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ КІНЕМАТОГРАФ ТА АКЦІОНІЗМ ЯК СКЛАДОВА УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРНОЇ ДИПЛОМАТІЇ ЧАСІВ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2025-3-2-35Ключові слова:
культурна дипломатія, російсько-українська війна, документальний кінематограф, мистецтво акціонізмуАнотація
Мета роботи – визначити особливості та функції візуальних мистецтв синтетичного характеру (на прикладі кінематографу і акціонізму) в якості складової сучасної української культурної дипломатії. Методологія роботи: дослідження носить міждисциплінарний характер, синтезуючи дані філософії, історії, культурології, мистецтвознавства. Використовуються історичний та компаративний методи, герменевтичний підхід. Наукова новизна роботи полягає в уточненні місця візуальних мистецтв синтетичного характеру в презентації сучасних проблем України на міжнародному рівні. Висновки. Культурна дипломатія є потужним інструментом ознайомлення світу з історією та сучасним станом, досягненнями, проблемами та перспективами України. В сучасній ситуації війни культурна дипломатія постає суттєвим фактором формування емпатії та міжнародної підтримки, а отже є чинником збереження української ідентичності та протистояння імперським наративам. Тому спільні з іноземними партнерами мистецькі проєкти, а також безперервні презентації творів сучасного українського мистецтва мають розглядатися в якості одного з пріоритетних напрямів сучасного культурного життя України. Зокрема, це стосується таких мистецьких форм, які дають найбільш правдиву та наочну інформацію та забезпечують найвищій ступень емоційного впливу на аудиторію. До таких форм відноситься кіно, перш за все – документальне, а також мистецтво акціонізму. Оскільки процеси створення все нових мистецьких артефактів та ознайомлення з ними світових реципієнтів відбуваються постійно, вони потребують уваги з боку теоретиків культури, які осмислюють сутність та тенденції як самих творів мистецтва, так і їх ролі в сучасній культурній дипломатії.
Посилання
Бондар К. Українська художниця Марія Прошковська провела перформанс в італійському музеї. URL: https://bazilik.media/ukrainska-khudozhnytsia-mariia-proshkovska-provela-performans-v-italijskomu-muzei/ (дата звернення: 15.06.2025).
Вселюбська С. Володимир Тихий: «Документальне кіно – це високоточна зброя, а ігрове – касетна бомба. Велике покриття без гарантії попадання». URL: https://lb.ua/culture/2023/08/20/570630_volodimir_tihiy_dokumentalne.html (дата звернення: 15.06.2025).
Демчук Р., Олійник О., Буценко О., Король Д., Богуцький А. Культурні практики в контексті модерних тенденцій глобалізації : монографія. Київ : Ін-т культурології НАМ України, 2024. 190 с.
Ломикамінь. Жіночий спротив в Криму. URL: https://lomykamin.crimea-platform.org/maria-kulikovska/ua (дата звернення: 15.06.2025).
Крамаренко Я. І. Візуальні зображення як спосіб фіксації образів українського спротиву в контексті російсько-української війни. Філософія освіти і педагогіка. 2023. № 53. С. 117–131.
Павленко А. Гостре око, чуйне серце. «Правила гри» Марії Матяшової. URL: https://artslooker.com/hostre-oko-chuyne-sertse-pravyla-hry-marii-matiashovoi/ (дата звернення: 30.09.2024).
Самченко В. Культурна дипломатія: світ аплодує Україні. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric- culture/3883955-kulturna-diplomatia-svit-aplodue-ukraini.html (дата звернення: 11.07.2024).
Сліпченко К. Війна в Україні на Каннському фестивалі. URL: https://zaxid.net/filmi_pro_viynu_v_ukrayini_pokazali_na_kannskomu_festivali_2025_perelik_opis_n1610254 (дата звернення: 14.05.2025).
Смуток Б. Від музейних колекцій до архітектурних памʼяток: як ЄС допомагає рятувати культурну спадщину України. URL: https://novynar.city/articles/390549/vid-muzejnih-kolekcij-do-arhitekturnih-pamyatok-yak-yes-dopomagaye-ryatuvati-kulturnu-spadschinu-ukraini (дата звернення: 14.11.2024).
Стратегія Українського інституту на 2020–2024 роки. URL: https://ui.org.ua/wp-content/uploads/2022/01/ strategy-ukrainian-institute-3.pdf (дата звернення: 16.06.2025).
Тарасова Д. Вплив повномасштабної війни на культуру: як конфлікт відобразився на творчості митців та чи переорієнтувалися українці на своє. URL: https://espreso.tv/poyasnuemo-vpliv-povnomasshtabnoi-viyni-na- kulturu-yak-konflikt-vidobrazivsya-na-tvorchosti-mittsiv-ta-chi-pereorientuvalisya-ukraintsi-na-svoe (дата звернення: 24.02.2025).
Участь України у діяльності ЮНЕСКО. URL: https://mfa.gov.ua/mizhnarodni-vidnosini/yunesko/uchast-ukrayini-u-diyalnosti-yunesko (дата звернення: 15.04.2024).
Федоркова Т., Носков В. Сакральне і крихке: художниця Дар’я Кольцова – про вітраж з Держпромом та інші роботи воєнного часу. URL: https://mediaport.ua/sakralne-i-krykhke-khudozhnytsya-darya-koltsova-pro-vitrazh-z-derzhpromom-ta-inshi-roboty-voyennoho/ (дата звернення: 20.06.2023).
Cummings M. C. Cultural Diplomacy and the United States Government: A Survey. Center for Arts and Culture. 2003. URL: https://www.americansforthearts.org/sites/default/files/MCCpaper.pdf (date of access: 10.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.