SYNTHESIS OF ART FORMS AND GENRES IN THE UNIFIED INTERIOR SPACE OF THE BOUTIQUE HOTEL “FREDERICK COCLEN” IN ODESA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-37

Keywords:

monumental art, fresco, stained glass, synthesis of arts, architecture

Abstract

The article examines in detail the interior decoration of the boutique hotel “Frederick Coclen” in Odesa, namely three frescoes made using egg tempera technique, depicting European landscapes and a stained-glasswindow on the theme of medieval Europe. The purpose of the article is to explore contemporary monumental painting in the interior of the Frederick Coclen Hotel in Odesa; to analyse the relationship between art and architecture, the placement of wall paintings in a closed environment and the characteristics of their creation. Methodology. The article uses a comprehensive art history approach, which involves the use of a systematic method for processing the material. The historical and cultural method made it possible to examine monumental wall paintings in the context of European art and architecture of the 18th-19th centuries. The figurative-stylistic method allows for a comprehensive art history analysis of the interior decoration of the boutique hotel “Frederic Coclen” in Odesa, revealing stylistic features, determining the range of themes and the nature of formal solutions. The scientific novelty of the article lies in the fact that, to date, the topic of contemporary monumental art in Odesa remains under-researched. This is especially true for the interior decoration of modern public buildings (hotels). Conclusions. The boutique hotel “Frederick Coclen” in Odesa is a unique combination of a historic 19th-century building and modern monumental art. It is a synthesis of architecture and art that works wonderfully. The hotel exemplifies the harmonious collaboration between architects and artists, starting with the successful restoration of the historic building, as well as the preservation and display of new works by contemporary artists. All the works of art displayed in the hotel interior, both small easel paintings and monumental ones, create a psychologically positive atmosphere of warmth, beauty and cultural heritage of Odesa’s European past.

References

Верезомська I. Перспективи розвитку бутік-готелів в Україні. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. № 2. С. 23-29.

Гілязова Н. М. Місце і значення художніх вітражів у сучасних житлових інтер’єрах Івано-Франківщини. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2012. № 3. С. 34-37.

Литовченко Н. І. Віхи історії України у сучасному монументальному живописі. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки : зб. наук. праць. 2015. Вип. 7 (18). С. 16-22.

Пахомова-Власова Н. Синтез жанрів мистецтва в реалізації творчого завдання при створенні зображуваних просторів у розписах інтер’єрів та їхній зв’язок із реальною архітектурою. Eurointegration in art, science and education : experience, development perspectives : 2nd International scientific-practical conference. Klaipėda University, 2025. С. 125-117.

Скляренко Г. Монументальний живопис. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. URL: https://esu.com.ua/article-69201 (дата звернення 20.08.2025).

Скляренко Г. Український стінопис 1960–1980-х років: еволюція художньої мови. Сучасне мистецтво. 2022. № 18. С. 175–188.

Смоляр О. Концептуальний аналіз творів монументально-декоративного мистецтва в дизайні інтер’єрів готелів Києва 1950–1980-х років. Народознавчі зошити. 2017. № 4 (136). С. 977-982.

Смоляр О. Сучасний монументально-декоративний живопис у дизайнi громадського інтер’єру готелів м. Києва. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2021. Вип 36, том 3. С. 23–31.

Смоляр О. Формування дизайну інтер’єрів готелів України шляхом використання засобів монументально-декоративного мистецтва. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2014. № 1. С. 27-32.

Тимофієнко В. І. Зодчі України кінця XVIII – початку XX століть. Біографічний довідник. Київ : «Головки-ївархітектура», 1999. 477 с.

Published

2025-11-07

How to Cite

PAKHOMOVA-VLASOVA Н. (2025). SYNTHESIS OF ART FORMS AND GENRES IN THE UNIFIED INTERIOR SPACE OF THE BOUTIQUE HOTEL “FREDERICK COCLEN” IN ODESA. Fine Art and Culture Studies, (4), 294–300. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-37

Issue

Section

FINE ARTS, DECORATIVE ARTS, RESTORATION