PERFORMING ARTS AS A SECTOR OF CREATIVE INDUSTRIES: THE MAIN TRENDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-7

Keywords:

performing arts, performance, creative economy, creative industries, products of creativity, show

Abstract

Performing arts include theater, opera, dance, ballet, entertainment shows (dance and music) and the circus. They are a form of creative activity that performs, interprets a work in front of an audience. The performing arts have been known since Аantique times. They have always served to meet the leisure needs of man. Since the second half of the XXth century the performing arts are becoming a sector of the creative industries. That is, they target their products to a wide audience, strive for commercial success and combine personal skills with the modern technology. There is currently no generalized study of the performing arts as a sector of the creative industries. There are only explorations of certain types of performing arts. Therefore, the main goal of our article is to show the generalized development trends characteristic of all types of performing arts as a sector of the creative economy. The realization of this goal involves solving a number of tasks, such as: 1) to reveal the concept of «performing arts»; 2) to show the place of performing arts in the classifications of creative industries; 3) to identify and characterize the development trends of the performing arts as a sector of creative industries. The methodological bases of the study is formed by the general and special methods: analysis, synthesis, description, logical-semantic, bibliographic heuristics, comparison, typological and others. Analyzing the development of the performing arts as a sector of the creative industries, the authors conclude that they tend to interconnect and increasingly take the form of shows, which intertwine dance, singing, playing, circus tricks and all this with the use of technical means. Due to this, the performing arts become spectacular, innovative and creative, designed not only for the domestic audience. Globalization and multiculturalism give these arts an international character, uniting and intertwining the cultures of different eras and peoples.

References

Алексей Мирошниченко – о новом «Лебедином озере», настойчивости курентзиса и адаптации спектаклей для стран арабского мира. URL: https://www.business-class.su/news/2015/12/09/udvoenie-klassiki

Експортна стратегія для сектору креативних індустрій (дослідження). 2019-2023. URL: https://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=994b0513-1759-4b3b-a80a-0e70f015017d&tag=CektorKreativnikhIndustrii.

Інформаційний бюлетень щодо ролі індустрії культури і творчості. URL: https://www.culturepartnership.eu/upload/editor/2017/Factsheets/pdf-3/03_Factsheet_UA.pdf

Creative economy report 2010. Creative economy: a feasible development opinion. URL: http://unctad.org/fr/Docs/ditctab20103_en.pdf

Проскуріна М. О. Значення просторових факторів в розвитку культурних індустрій. Інтелект ХХІ. 2017. № 6. С.84–89.

Радіонова О. М., Оболенцева Л. В., Александрова С. А. Креативність і туризм: діалектика взаємозв'язку (міжнародний досвід). Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2020. Вип. 29. С. 138–141.

Свінцицька О. М., Ткачук В. О. Креативна економіка та креативні індустрії: навч. посібн. [Електронне видання]. Житомир: Державний університет «Житомирська політехніка», 2020. 218 с.

Седых И. А. Индустрия исполнительских искусств. 2018. URL: https://dcenter.hse.ru/data/2018/08/21/1154843600/Индустрия%20исполнительских%20искусств%202018.pdf

Сєріков А. В., Коваль І. М. Інтрапренерство як необхідна умова життєдіяльності сучасного українського репертуарного театру у креативних індустріях. Економічний простір. Збірник наукових праць. 2019. №145. С. 56–68.

«Театр 360 градусів»: між мистецтвом і технологіями. URL: https://gwaramedia.com/teatr-360-gradusiv-mizhmistecztvom-i-tehnologiyami/.

Published

2022-04-22

How to Cite

ДМИТРЕНКО, В., & ДМИТРЕНКО, В. (2022). PERFORMING ARTS AS A SECTOR OF CREATIVE INDUSTRIES: THE MAIN TRENDS. Fine Art and Culture Studies, (1), 49–53. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-7