INTERMEDIAL CONNECTIONS IN MODERN CHORAL COMPOSITIONS (ON THE EXAMPLE OF V. MUZHCHYL’S PERFORMANCE «PODOLANNIA»)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-11

Keywords:

intermediality, inter-artistic synthesis, libro-model, performance, rhythm-timbre

Abstract

The purpose of the work. The article on the example of V. Muzhchyl’s performance «Podolannia» reveals the specifics of intermedial connections in modern choral compositions. The methodology of exploration relies on the unity of analytical, comparative, structural and functional, tone and language methods and the principles of interpretive, semantic, stylistic analysis of a musical work that combines different types of art. The scientific novelty of the work is that for the first time Ukrainian science singled out the libro-model of Ukrainian modern choral composition. V. Muzhchyl’s performance «Podolannia» presented features of this composition. It uses the full range of means of expression of the performing arts. The conclusions. The composition acts as a stylistic antipode of genre models of choral works and is a postmodern metamorphosis of the genre with an emphasis on inter-artistic synthesis with a pronounced directorial component. «Podolannia» of V. Muzhchyl‘s is a mono-intonation one-part concert poem, where the leading role belongs to the ostinato rhythmic refrain, which symbolizes the course of Time as Eternity. At the same time it is a philosophical idea of creativity as a way of life (the theme of the Artist). Literary basis consists of fragments from canonical texts, poems by S. Shchypachоv, words and phonemes introduced by the composer. In the work, the role of the author-performer is delegated to the choir and other actors – soloist, reader, ballet couple, mimans. The score contains the author’s recommendations on the lighting of the stage, the acting of the soloist and choristers, stage props. The performance contains such unique attributes as polyfunctionality, conceptuality, sharpened dialogic, freedom of form, modern choral texture, stylistic sonorous coloring, the presence of leitrhythm theme, polyphony of tessitura timbres, complex authorial-performing artistic action created online.

References

Батовська О. М. Сучасне академічне хорове мистецтво a cappella як системний музично-виконавський феномен : автореф. дис. … докт. мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2019. 36 с. URL: http://old.odma.edu.ua/upload/files/batovska_aref.pdf (дата звернення 01.02.2022).

Волощук Л. Інтермедіальність як прояв міжмистецької поліфонії у новелах Ольги Кобилянської. Синопсис: текст, контекст, медіа. КУБГ Київ. 2017. № 1. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20991 (дата звернення 31.01.2022).

Генералюк Л. Шляхи формування інтермедіальних досліджень. Слово i Час. Київ. 2020. № 3. С. 3–27. URL: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2020.03.3-27 (дата звернення 31.01.2022).

Дауноравичене Г. Некоторые аспекты жанровой ситуации современной музики. М. 1992. С. 99–106.

Заверуха О. Філософський концептуалізм творчості В. Мужчиля: співвідношення світогляду та хорового письма. Когнітивне музикознавство. ХНУМ. Харків. 2014. С. 356–368.

Кравченко А. І. Від компаративістики до інтермедіальності в аналізі музичного мистецтва (на матеріалі камерно-інструментальної музики України кінця ХХ – початку ХХІ століть). Культура і сучасність. НАКККіМ. 2016. №2. С. 53–59. URL: http://journals.uran.ua/kis/article/view/148214 (дата звернення 30.01.2022).

Кириленко Я. О. Сценічна репрезентативність як атрибут концертно-хорового жанру: на шляху до створення хорового театру. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. НАКККіМ. Київ. 2014. С. 111–120.

Мазепа О. Втілення жанрово-стильових особливостей оди у творі для хору В. Мужчиля «Краю мій». Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців України : матеріали VІІІ всеукр. наук.-твор. конф. студентів та аспірантів. Харків. 2008. С. 71–73.

В. Мужчиль. Подолання. Перформанс для соліста, читця, балетної пари, міманса і змішаного хору на канонічні тексти, вірші С. Щипачова, слова і фонеми В. Мужчиля. Харків. 2007. 46 с. URL : https://drive.google.com/file/d/1JIULQE9hNHcsxu3k2cg5RfF3wTZImMIL/view?usp=sharing, https://drive.google.com/file/d/1FN5985v5c7d7KhfivRttllAkM1X-40Vr/view?usp=sharing

Просалова В. А. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури. Монографія. ДонНУ. Донецьк. 2014. – 154 с. URL: https://docplayer.net/72044630-V-a-prosalova-intermedialni-aspekti-novitnoyi-ukrayinskoyiliteraturi.html (дата звернення 30.01.2022).

Савчук Г. О. «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Філологія». 2019. С. 15–18.

Семененко Н. Преміум-сегмент сучасної української музики: метамовні дискурси у хоровій творчості Віктора Мужчиля. Музична україністика: сучасний вимір. Київ-Івано-Франківськ. 2008. Вип. 2. С. 224–231.

Циховська Е. Теоретичні дилеми поняття інтермедіальності. Слово і час. 2014. № 11. С. 49–60.

Published

2022-04-22

How to Cite

КИРИЛЕНКО, Я. (2022). INTERMEDIAL CONNECTIONS IN MODERN CHORAL COMPOSITIONS (ON THE EXAMPLE OF V. MUZHCHYL’S PERFORMANCE «PODOLANNIA»). Fine Art and Culture Studies, (1), 77–82. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-11