ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ ЗВ’ЯЗКИ В СУЧАСНИХ ХОРОВИХ КОМПОЗИЦІЯХ (НА ПРИКЛАДІ ПЕРФОРМАНСУ В. МУЖЧИЛЯ «ПОДОЛАННЯ»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-11

Ключові слова:

інтермедіальність, міжмистецький синтез, лібро-модель, перформанс, ритмо-тембр

Анотація

Мета роботи. У статті на прикладі перформанса В. Мужчиля «Подолання» розкрито специфіку інтермедіальних зв’язків в сучасних хорових композиціях. Методологія розвідки ґрунтується на єдності аналітичних, компаративних, структурно-функціональних, інтонаційно-мовних методів та засадах інтерпретаційного, семантичного, стилістичного аналізу музичного твору, що сполучає різні види мистецтва. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше в українській науці виокремлено лібро-модель української сучасної хорової композиції, особливості якої презентовано на прикладі перформансу В. Мужчиля «Подолання», де використовується весь спектр виражальних засобів перформативних мистецтв. Висновки. Композиція виступає як стилістичний антипод жанрових моделей хорових творів і є постмодерною метаморфозою жанру з акцентуванням на міжмистецькому синтезі з яскраво вираженим режисерським компонентом. «Подолання» В. Мужчиля – це моноінтонаційний одночастинний концерт-поема, де провідна роль належить остинатному ритмічному рефрену, що символізує хід Часу як Вічності. Одночасно це філософська ідея творчості як способу життя (тема Художника). У якості літературної основи використані фрагменти з канонічних текстів, віршів С. Щипачова, слова і фонеми введені композитором. У творі функцію автора-виконавця делеговано хору та іншим дійовим особам – солісту, читцю, балетній парі, мімансу. Партитура містить авторські рекомендації щодо освітлення сцени, акторської гри соліста й хористів, сценічного реквізиту. Перформанс містить такі своєрідні атрибути як поліфункціональність, концептуальность, загострена діалогічність, свобода форми, сучасна хорова фактура, стилістична сонорна колористика, присутність теми-лейтритму, поліфонія теситур-тембрів, комплексна авторсько-виконавська художня акція, що створюється в режимі online.

Посилання

Батовська О. М. Сучасне академічне хорове мистецтво a cappella як системний музично-виконавський феномен : автореф. дис. … докт. мистецтвознав. : 17.00.03. Одеса, 2019. 36 с. URL: http://old.odma.edu.ua/upload/files/batovska_aref.pdf (дата звернення 01.02.2022).

Волощук Л. Інтермедіальність як прояв міжмистецької поліфонії у новелах Ольги Кобилянської. Синопсис: текст, контекст, медіа. КУБГ Київ. 2017. № 1. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20991 (дата звернення 31.01.2022).

Генералюк Л. Шляхи формування інтермедіальних досліджень. Слово i Час. Київ. 2020. № 3. С. 3–27. URL: https://doi.org/10.33608/0236-1477.2020.03.3-27 (дата звернення 31.01.2022).

Дауноравичене Г. Некоторые аспекты жанровой ситуации современной музики. М. 1992. С. 99–106.

Заверуха О. Філософський концептуалізм творчості В. Мужчиля: співвідношення світогляду та хорового письма. Когнітивне музикознавство. ХНУМ. Харків. 2014. С. 356–368.

Кравченко А. І. Від компаративістики до інтермедіальності в аналізі музичного мистецтва (на матеріалі камерно-інструментальної музики України кінця ХХ – початку ХХІ століть). Культура і сучасність. НАКККіМ. 2016. №2. С. 53–59. URL: http://journals.uran.ua/kis/article/view/148214 (дата звернення 30.01.2022).

Кириленко Я. О. Сценічна репрезентативність як атрибут концертно-хорового жанру: на шляху до створення хорового театру. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. НАКККіМ. Київ. 2014. С. 111–120.

Мазепа О. Втілення жанрово-стильових особливостей оди у творі для хору В. Мужчиля «Краю мій». Мистецтво та шляхи його осмислення в дослідженнях молодих науковців України : матеріали VІІІ всеукр. наук.-твор. конф. студентів та аспірантів. Харків. 2008. С. 71–73.

В. Мужчиль. Подолання. Перформанс для соліста, читця, балетної пари, міманса і змішаного хору на канонічні тексти, вірші С. Щипачова, слова і фонеми В. Мужчиля. Харків. 2007. 46 с. URL : https://drive.google.com/file/d/1JIULQE9hNHcsxu3k2cg5RfF3wTZImMIL/view?usp=sharing, https://drive.google.com/file/d/1FN5985v5c7d7KhfivRttllAkM1X-40Vr/view?usp=sharing

Просалова В. А. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури. Монографія. ДонНУ. Донецьк. 2014. – 154 с. URL: https://docplayer.net/72044630-V-a-prosalova-intermedialni-aspekti-novitnoyi-ukrayinskoyiliteraturi.html (дата звернення 30.01.2022).

Савчук Г. О. «Інтермедіальність» як категорія літературознавства й медіології. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Філологія». 2019. С. 15–18.

Семененко Н. Преміум-сегмент сучасної української музики: метамовні дискурси у хоровій творчості Віктора Мужчиля. Музична україністика: сучасний вимір. Київ-Івано-Франківськ. 2008. Вип. 2. С. 224–231.

Циховська Е. Теоретичні дилеми поняття інтермедіальності. Слово і час. 2014. № 11. С. 49–60.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

КИРИЛЕНКО, Я. (2022). ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ ЗВ’ЯЗКИ В СУЧАСНИХ ХОРОВИХ КОМПОЗИЦІЯХ (НА ПРИКЛАДІ ПЕРФОРМАНСУ В. МУЖЧИЛЯ «ПОДОЛАННЯ»). Fine Art and Culture Studies, (1), 77–82. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-11

Номер

Розділ

Статті