VOLODYMYR ZUBYTSKY: UNIVERSALIZM OF A CREATIVE PERSONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-2

Keywords:

Volodymyr Zubytsky, unversalism, creativity, performance, button accordion art.

Abstract

The article focuses on the phenomenon of a modern Ukrainian composer Volodymyr Zubytsky in the aspect of his creative universalism. Special attention is paid to master’s composing, performance, conducting, teaching and public activities. It is noted that V. Zubytsky’s works number more than one hundred and fifty compositions including operas, symphonies, choir and chamber music, compositions for different instruments. V. Zubytsky’s button accordion music is of great importance. There are grandiose concerts for solo instrument with orchestra, small chamber pieces, music for children, intermediately complex teaching compositions in his bag. V. Zubytsky is a worldwide known outstanding performer. He is a prizewinner of international contests, concert giving button accordion player. His style is modern and is characterized by strongly marked artistry, theatricality which combine button accordion player’s mastery, charisma of interpretational embodiment, frank emotions, a dialogue with a listener. Among the aspects of musician’s concert activity is playing in ensembles of different type, in particular, in the Zubytsky’s family quartet. Maestro performs different compositions as a conductor. He is active in organizing contests and festivals, conducting master classes. V. Zubytsky is famous for his public position. He was spreading Ukrainian art during his long time in Italy. According to activity universalism conception (O. Comenda), V. Zubytsky’s creative universalism can be referred to “five-activity type”. The master’s main achievement is that his music works are found to be modern. His concert activity is a marker of the Ukrainian in the world and this is the thing that makes master’s creativity important and matchless.

References

Голяка Г. П. Творчість Володимира Зубицького в контексті розвитку сучасного баянного репертуару : дис. … канд. мист-ва: 17.00.03. Харків, 2006. 197 с.

Гончаров А. О. Неофольклористичні тенденції у баянній творчості В. Зубицького : автореф. дис. … канд. мист-ва: 17.00.03. Київ, 2006. 17 с.

Гордійчук М. М. Успіх Зубицького. Культура і життя, 1981. № 25. С. 11–13.

Душний А. І. Постать Володимира Зубицького у мистецькій культурі ХХІ століття (баянно-акордеонний аспект). Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, 2018. Вип. 170. С. 60–65.

Єргієв І. Д. Український «модерн-баян» як феномен світового мистецтва : дис. ... канд. мист-ва: 17.00.03. Одеса, 2006. 165 с.

Зинькевич Е. С. Динамика обновления: украинская симфония на соврем. этапе в свете диалектики традиции и новаторства (1970-е – нач. 80-х годов). Київ : Музична Україна, 1986. 184 с.

Зинькевич Е. С. Огонь молодости. Советская музыка, 1986. № 1. C. 40–44.

Зубицкий В. Д., Семешко А. А. Диалог о времени и мастерстве Киев : Accopus Publishers, 2003. 40 с.

Іванченко В. Г. Чинники та носії змісту симфонії як жанрово-видового феномена (досвід аналізу на прикладі українських симфоній) : автореф. дис. … д-ра мист-ва: 17.00.03. Київ, 2004. 35 с.

Князєв В. Ф. Еволюція виконавської техніки в українській баянній школі (друга половина ХХ століття) : дис. ... канд. мист-ва: 17.00.03. Київ, 2005. 209 с.

Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі : дис. … д-ра мист-ва: 17.00.03. Київ, 2020. 519 с. 12. Копиця М. Д. Здобутки і сподівання. Музика, 1981. № 4. С. 7–9.

Кужелев Д. О. Художні тенденції академічного баянного виконавства у другій половині ХХ ст. : дис. ... канд. мист-ва: 17.00.01. Київ, 2002. 204 с.

Луніна А. Формула успіху Володимира Зубицького: грані елітарного й попсового. Музика, 2011. № 4–6. С. 52–57.

Малий Д. М. Специфіка композиторського мислення в музиці останньої третини ХХ – початку ХХІ століть : дис. ... канд. мист-ва: 17.00.03. Харків, 2018. 218 с.

Морозевич Н. В. Бандурне мистецтво як культурне надбання сучасності : автореф. дис. … канд. мист-ва: 17.00.03. Одеса, 2003. 16 с.

Некрасова Н. Повнометражні симфонічні. Культура і життя, 1981. № 21. С. 15–16.

Сікорська І. М. Іронічний співець кнопкового акордеону. Слово просвіти, 2003. № 16 (184). С. 16.

Скрыпник А. В. Алеаторика в симфонической музыке современных украинских композиторов. Вопросы музыкального искусства. Донецк : ДГК, 1996. Вып. 1. С. 51–54.

Сташевський А. Я. Баянне мистецтво України: Тенденції розвитку оригінальної музики та індивідуальне втілення жанрово-стильового аспекту у творчості Володимира Рунчака : автореф. дис. … канд. мист-ва: 17.00.03. Київ, 2004. 20 с.

Чекан О. Е. Про Зубицького елегійно. Культура і життя, 2003. № 13. С. 2.

Чекан Ю. І. Про два принципи організації образу світу на прикладах української музики 1970–80-х рр. Українське музикознавство, 1991. Вип. 26. С. 96–98.

Черноіваненко А. Д. Фактура у визначенні музичної речовості в баянному мистецтві композиторської і виконавської творчості. Науковий вісник Національної музичної академії імені П. І. Чайковського, 2000. Вип. 14. Кн. 6. С. 199–207.

Published

2022-06-21

How to Cite

ГОЛЯКА, Г. (2022). VOLODYMYR ZUBYTSKY: UNIVERSALIZM OF A CREATIVE PERSONALITY. Fine Art and Culture Studies, (2), 10–16. https://doi.org/10.32782/facs-2022-2-2