FACTORS OF FORMATION OF CHILDREN’S VOCAL PERFORMANCE IN POP ART

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-1

Keywords:

children’s vocal performance, pop art, stage movement, artistry, work with a microphone, stage costume, repertoire

Abstract

Pop music occupies an important place in modern Ukrainian culture. Pop music, as a socio-cultural phenomenon, captivates fans with its own expressiveness, accessible content and brightness of the stage embodiment. The purpose of work is the analysis of the factors of formation of children’s vocal performance in pop art. The research methodology is based on the use of a systematic approach, methods of theoretical data systematization, analysis and synthesis. The article provides a comprehensive description of the factors of children’s vocal performance in pop art. The scientific novelty of the research is due to the fact that given the small number of studies on the issue of children’s vocal performance in pop art, an analysis was made of those factors that influence the vocal and stage expression of young artists. Taking into account the requirements of modern musical variety, consideration of children’s vocal performance as a combination of the vocal component, the plasticity of stage movement, artistry, the ability to work with sound-amplifying equipment and the competent selection of children’s repertoire is becoming more and more relevant. Conclusions. The means of stage expressiveness indicated in the article should be added to help children create a complete stage image. Every young performer needs to be able to reveal the artist and emphasize his creative individuality. Vocal-performing artistry is a combination of musical-intellectual, vocal-performing and creative-communicative properties. It manifests in the ability to emotional and volitional self-regulation, which ensures the influence of the performer to the listeners during a concert performance, conveying to them the artistic and figurative content of the work, which determines the formation of the integrity of the creative expression of the singer. This is precisely what shows one of the most important features of a pop performance – communication between the artist and the audience.

References

Бокоч В. А., Кузьменко-Присяжна Л. І., Остапенко Л. В. До проблеми методики навчання естрадному вокалу. Молодий вчений. 2017. № 8. С. 31–34.

Гавацко Е. П. Формування вокальних навичок у вихованців студії естрадного співу : наук.-метод. посіб. Ужгород, 2017. 65 с.

Даюк Ж., Денисюк В. Підготовка майбутніх співаків до вокально-сценічної професійної діяльності. Нова педагогічна думка. 2019. № 1. С. 161–163.

Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика. Навчальний підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради». Харків: Видавництво «Естет Принт», 2019. 336 с.

Кавун В. М. Історико-теоретичні аспекти становлення вокального мистецтва. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. Київ : Міленіум, 2017. Вип. 1(8). С. 160–164.

Красовська Л. О. Про пластику та постановку номера естрадного співака. Культура України. Харків : ХДАК, 2018. Вип. 61. С. 149–156.

Курганова Я. О. Естрадно-вокальне виконавство та освітня система в сучасному Харкові. Культура України. Харків : ХДАК, 2016. Вип. 54. С. 76–86.

Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посіб. / Київ. нац. ун-т культури і мистецтв. Київ, 2006. 188 с.

Откидач В. М. Естрадний спів і шоу бізнес : навч.-метод. посіб. Вінниця: Нова Книга, 2013. 368 с.

Рось З. П. Особливості роботи з розвитку вокально-виконавської техніки естрадно-джазових співаків : навч. посіб. з метод. рек. Івано-Франківськ: «СІМИК», 2019. 66 с.

Самая Т. В. Естетичні проблеми саунду у естрадному вокальному виконавстві. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство. 2015. Вип. 2. С. 193–198.

Соболєва О. Д. Формування вокально-виконавських якостей на заняттях вокалу. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. Харків : ХДАДМ, 2015. Вип. 1. С. 46–50.

Сухолова М. А. Значення артистичності у формуванні іміджу виконавця-вокаліста. Інноваційна педагогіка. 2020. Вип. 23. Т. 2. С. 110–113.

Ткаченко М. О. До проблеми втілення художнього образу вокального твору засобами сценічної виразності (в контексті виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва). Педагогічні науки. 2017. № 75. Т. 2. С. 192–195.

Фоломєєва Н. А. Виконавська майстерність естрадного співака : навч-метод. посіб. Суми, 2021. 169 с.

Хлистун О. С. Режисура української пісенної естради: стратегії творчості. Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. 2015. Вип. 33. С. 160–165.

Published

2023-02-13

How to Cite

BORYN О. (2023). FACTORS OF FORMATION OF CHILDREN’S VOCAL PERFORMANCE IN POP ART. Fine Art and Culture Studies, (5), 3–8. https://doi.org/10.32782/facs-2022-5-1