MUSIC IN KHARKIV STATE ACADEMIC PUPPET THEATER NAMED AFTER V. A. AFANASIEV: HISTORIOGRAPHICAL AND PHENOMENOLOGICAL ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-2

Keywords:

composer's work, music in the theater, composer's school, traditions and innovations, musical solution of the performance, sound image of the performance, timbral semantics.

Abstract

The purpose of the study is to reveal the specifics of the music functioning in the performances of the Kharkiv State Academic Puppet Theater named after V. A. Afanasiev in the historical discourse, and to reveal the role of music in the newest performances of the Theater using a specific example. The relevance of the research topic is due to the lack of special scientific research devoted to music in the puppet theater in modern musicology, and is revealed due to the demand for research and expression of the role of music, which is an integral component of a puppet show as an artistic integrity. Research methods: historical, structural-functional, semantic, genre-stylistic, systemic. For the first time in scientific practice, a historical review of the repertoire of the Kharkiv Puppet Theater was carried out precisely from the point of view of the functioning of music in its performances. It was revealed that from the beginning of its history, the Theater was and is the bearer of the traditions of cooperation between directors and composers of the Kharkiv School, and, at the same time, a platform for creative searches and experiments that brought the Theater to a new level at the beginning of the 21st century. The most recent period of the Theater's history (from 2007 to the present) is associated with the performances of the main director Oksana Dmitrieva and is marked by a principled approach to the process of musical design of the play: music appears as an integral and important component of the general stage action and a carrier of semantic codes for understanding the artistic idea of the performance. Using the analysis example of the musical solution of the Kharkiv Puppet Theater's newest performance, the key components that form the sound image of the performance are determined: this is a system of musical characteristics of the characters, the choice of musical timbres as carriers of certain semantics, sounds-noises that perform a sound-imaging function. The experience of the music functioning in Kharkiv Puppet Theater's performances attests to the role of the composer, who is a full participant in the production process together with the director and the artist.

References

Білас О. Композиторський стиль як чинник художньої цілісності драматичного спектаклю (на прикладі музики А. Кос-Анатольського та В. Камінського до вистав Національного академічного українського драматичного театру імені Марії Заньковецької) : дис. … канд. мистецтвознавства. Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. Львів, 2018.

Рубинский А. Очерки истории Показательного театра кукол в Харькове. К теории и практике харьковской школы кукольников. Харьков : Золотые страницы, 2018.

Рябуха Н. Трансформація звукового образу світу в фортепіанній культурі: онтосонологічний підхід : дис. ... доктора мистецтвознавства. Харківська державна академія культури. Харків, 2017.

Ужинський М. Сценофонія як культурно-мистецький феномен : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв. Київ, 2021.

Фількевич Г. Музика в драматичному театрі. Київ : КНУКіМ, 2004.

Фількевич Г. Музика і український театр: започаткування контактів та взаємодії. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ ст. Київ : Інтертехнологія, 2006, 83–102.

Фількевич Г., Леоненко Я. Музичний простір вистав Леся Курбаса. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ ст. Київ : Інтертехнологія, 2006, 325–350.

Фількевич Г. Музика як компонент образного синтезу вистав українського драматичного театру другої половини ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ ст. Київ : Інтертехнологія, 2006, 587–606.

Харківський державний академічний театр ляльок. Історія репертуару. Retrieved from https://puppet.kharkov.ua/ isrtoria-repertuara.html

Шекспір В. Гамлет, принц данський / пер. з англ. Ю. Клена. Клен Ю. Твори : В 4 т. Торонто : Фундація імені Юрія Клена, 1960. Т. 4.

Published

2023-03-10

How to Cite

ПАЛАЧОВА, К. (2023). MUSIC IN KHARKIV STATE ACADEMIC PUPPET THEATER NAMED AFTER V. A. AFANASIEV: HISTORIOGRAPHICAL AND PHENOMENOLOGICAL ASPECTS. Fine Art and Culture Studies, (6), 12–21. https://doi.org/10.32782/facs-2022-6-2