ФЕРЕНЦ ЛІСТ ЯК УНІВЕРСАЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-2-4Ключові слова:
Ференц Ліст, універсальна особистість, діяльнісно-структурний метод, творча біографія, тип діяльності, універсал-майстер, універсал-творець.Анотація
У статті розглянуто універсальну творчу особистість Ф. Ліста. Метою дослідження було визначення специфіки універсальної творчої особистості музиканта. Авторка застосувала оригінальний, створений нею, діяльнісно-структурний метод музикознавчого дослідження. У цьому ракурсі нею проаналізовано основні праці про Ф. Ліста та розглянуто основні факти його творчої біографії. У статті розкрито досягнення Ф. Ліста в кожній зі сфер його багатогранної творчої діяльності. Зокрема, авторка порівняла досягнення Ф. Ліста як піаніста, композитора, диригента, музичного діяча, педагога, музичного публіциста тощо. Вона розглянула пріоритетність окремих видів діяльності музиканта на різних етапах його творчої еволюції. У результаті нею було змодельовано структуру універсальної особистості Ф. Ліста та аргументовано рівноправність композиторської та виконавської творчості митця. Зазначено, що ці види творчої діяльності Ф. Ліста були провідними протягом усього його творчого шляху. Крім того, було відзначено факт тісної взаємодії різних видів діяльності Ф. Ліста. Основним результатом дослідження стало твердження про те, що універсальна особистість Ф. Ліста належить до особистостей перехідного типу. Як така вона містить ознаки та функції двох моделей творчої особистості: універсала-майстра та універсала-творця. Новизна цього дослідження – багатоаспектна. Зокрема, у статті використано оригінальний авторський метод дослідження, що дав можливість по-новому поглянути на добре відомі факти біографії Ф. Ліста. З цією працею до українського музикознавства було залучено чимало нових, невідомих раніше українському читачу, іноземних джерел, що розширило можливості для розуміння цінності досягнень музиканта. Результатом дослідження стало нове тлумачення творчої біографії Ф. Ліста, що дало можливість ширше і глибше пізнати творчість митця. У статті було запропоновано нову оцінку діяльності Ф. Ліста як універсальної особистості, що сприяло розширенню та збагаченню знань у цій сфері музикознавства. Крім того, порівняння провідних і допоміжних видів діяльності Ф. Ліста зроблено, описано та подано дуже докладно й коректно, що забезпечило більш ясне розуміння, ким насправді був Ф. Ліст, і що йому вдалося зробити для європейської музичної культури.
Посилання
Franz Liszt. The Man and His Music / ed. by Alan Walker. New York: Taplinger Publishing Co.Inc, 1970. 471 p.
Haraszti E. and Gutman J. A. Franz Liszt – Author despite Himself: The History of a Mystification. Musical Quarterly. Vol. 33. №4. 1947. рр. 490–516.
Herwegh M. Au banquet des dieux Paris. Paris: Peyronnet, 1932. 150 p.
Liszt and the Birth of Modern Europe: Music as a Metaphor of Religious, Political, Social, and Aesthetic Transformations, ed. Michael Saffle and Rosanna Dalmonte. Analecta Lisztiana, III; Franz Liszt Studies Series, 9. Hillsdale, NY: Pendragon, 2002. 354 p.
Saffle M. A Guide to Research. Second Ed. New York & London: NY10001, 2009. 776 p.
Saint-Saёns C. Portreits et souverins. Saint-Sans par lui-mme. Books on Demand. 2021. 362 p.
Walker A. Franz Liszt. Vol. 2: The Weimar Years, 1848–1861, 1989. 626 p.
Walker A. Franz Liszt. Vol. 3: The Final Years, 1861–1886, 1997. 594 p.
Walker A. Reflections on Liszt. Ithaka & London: Cornell University Press, 2005. 277 p.
Зінькевич О. Ференц Ліст в Україні. Український музичний архів: Документи і матеріали. Київ, 1995. Вип. 1. С.105–125.
Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі : дис... д-ра мистецтвознав. : 17.00.03 – Музичне мистецтво, Київ, 2020. 519 с.
Ференц Ліст і проблеми синтезу мистецтв / ред. Г. Ганзбург, Т. Веркіна. Харків: РА – Каравела, 2002. 336 с.