СУЧАСНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ІКОНОПИС ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ

Автор(и)

  • Лідія ВЕРБИЦЬКА Львівський державний університет безпеки життєдіяльності https://orcid.org/0000-0003-0329-4553
  • Роман ВЕЛИКИЙ Львівський державний університет безпеки життєдіяльності

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-28

Ключові слова:

іконопис, національна ідентичність, національна пам’ять, сакральність, традиція

Анотація

Стаття присвячена дослідженню сучасного українського іконопису як важливого компоненту формування та збереження національної ідентичності. Актуальність дослідження зумовлена сучасними соціально-політичними змінами: Україна за останнє десятиліття зазнала значних соціально-політичних змін, таких як Революція Гідності та повномасштабне російське вторгнення. Ці події мають величезний вплив на національну свідомість і потребують осмислення через мистецькі форми, зокрема іконопис. Мета статті полягає в тому, щоб показати, як сучасний український іконопис не тільки зберігає традиції, але й активно відгукується на сучасні виклики, сприяючи формуванню та зміцненню національної ідентичності. Дослідження акцентує увагу на інтеграції політичних, соціальних та культурних тем у традиційні релігійні образи, що відображають історичний та сучасний контекст України. Аналізуються роботи провідних українських іконописців, які використовують іконографію для відображення ключових моментів національної історії, таких як події Майдану та зображення видатних історичних і сучасних постатей. Окрему увагу приділено творам, які портретують героїв Небесної Сотні, підкреслюючи важливість національної пам’яті та героїзму. Виявлено, що сучасний іконопис, поєднуючи сакральне і світське, сприяє формуванню усвідомленого ставлення до національної ідентичності, патріотизму та духовності. Стаття також висвітлює роль іконопису в розвитку емоційної та соціальної компетентності, формуванні критичного мислення та відповідальності за власне життя. Таким чином, сучасний український іконопис виступає не лише засобом релігійного вшанування, але й потужним інструментом національного самоусвідомлення та культурного збереження.

Посилання

Аверкієв В. Меморіальна каплиця на горі Лисоня розписана… іконами. Теребовля – це твоє місто: інформаційний ресурс. 8 червня 2016. URL: http://terebovlya.org.ua/news/memorialna-kaplycja-na-hori-lysonja-rozpysanaikonamy/

Буцманюк Юліан. Стінопис Жовківської церкви Христа Чоловіколюбця: альбом / упоряд. І. Гах, О. Сидор. Львів: Місіонер, 2006. 152 с.

Гах І. Епоха Митрополита. Українське образотворче мистецтво першої половини ХХ століття: Великому Митрополитові присвячується. Львів: Манускрипт-Львів, 2017. 192 с.

Дундяк І. Українське церковне малярство другої половини ХХ – початку ХХІ століття (особливості функціонування, збереження та відродження): дис. … д-ра мистецтвознавства: 26.00.01 / ПНУ ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ, 2019. 484 с.

Зятик Б. Відображення стилістики модернізму у стінописах храмів Львова 1990–2015 рр. Народознавчі зошити. 2017. № 5(137). С. 1181–1189.

Косів Р. Церковне мистецтво риботицького осередку 1670–1760-х років: майстри, іконографія, художні особливості: дис. … д-ра мистецтвознавства: 17.00.05 / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2019. 474 с.

Лесів Т. Естетичний та соціальний вимір сучасного іконопису. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. Вип. 3. С. 377–381.

Одрехівський Р. Іконостаси в Галичині в ХІХ – першій половині ХХ ст.: історія та художні особливості. Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. 2014. Вип. 33. С. 282–291.

Приймич М. Церковне професійне малярство Закарпаття другої половини XVIII – першої половини XX ст.: народна традиція, візантійська канонічність та впливи західноєвропейського мистецтва: монографія. Ужгород: Карпати, 2017. 507 с.

Пуцко В. Іконопис. Історія українського мистецтва: у 5 т. / голов. ред. Г. Скрипник. Київ: [ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України], 2010. Т. 2: Мистецтво середніх віків. С. 637–653.

Рудак О. Зображення історичних осіб у сучасному монументальному церковному малярстві України. Церква архистратига Михаїла в селі Верин на Львівщині. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. 2014. № 3. С. 273–278.

Якимова О. Образ Людини у монументальному мистецтві Східної Галичини першої третини ХХ ст.: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05 / Львівська національна академія мистецтв. Львів, 2017. 364 с.

Bayet C., Haugen A., Wagner J. Byzantine Art. New York, USA: Parkstone International, 2009. 200 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-03

Як цитувати

ВЕРБИЦЬКА, Л., & ВЕЛИКИЙ, Р. (2024). СУЧАСНИЙ УКРАЇНСЬКИЙ ІКОНОПИС ЯК ВІДОБРАЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ. Fine Art and Culture Studies, (3), 206–212. https://doi.org/10.32782/facs-2024-3-28

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ