«ТАНЦІ ДАВИДСБЮНДЛЕРІВ» Р. ШУМАНА: ЗАСОБИ І ПРИЙОМИ КОМПОЗИЦІЙНОЇ ЄДНОСТІ ЦИКЛУ

Автор(и)

  • Наталія ГОРЕЦЬКА Харківський національний університет мистецтв імен І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0003-3320-8628

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-1

Ключові слова:

Р. Шуман, «Танці давидсбюндлерів», фортепіанний цикл, композиційна єдність, тональний план, тонально-гармонічна формула, перехресні відсилання.

Анотація

«Танці давидсбюндлерів» ор. 6 – один з найбільш складних фортепіанних циклів Р. Шумана. Досліджень, присвячених циклу, – небагато. Частина робіт і дисертацій торкаються зазначених проблем у ході вирішення інших завдань. До них належать роботи Ендрю Фаулера, Крістіни Екерті, Стівена Вайта, Дандана Пауелла. Як частина об’єкту дослідження цикл «Танці давидсбюндлерів» фігурує у дисертації американського музиколога Пітера Камінські, присвяченій вивченню специфіки композиційної організації фортепіанних та вокальних циклів Р. Шумана. Мета статті – узагальнити досвід вивчення «Танців давидсбюндлерів» Р. Шумана, зокрема, з точки зору його композиційної специфіки та композиційної єдності циклу. У роботі використано методи ладогармонічного, ладотонального та композиційного аналізу музичного твору. Наукова новизна. Вперше в українському музикознавстві узагальнено світовий досвід вивчення композиційної специфіки фортепіанного циклу Р. Шумана «Танці давидсбюндлерів», охарактеризовано систему засобів і прийомів його композиційної єдності. У процесі дослідження отримано такі результати і зроблено такі висновки. Цикл «Танці дивидсбюндлерів» ділиться на дві частини, кожна з яких включає вісім пʼєс. Пʼєса № 2 повторюється в №17 (у його другій частині) як підготовка до фіналу. Це важливий композиційний засіб, що підкреслює єдність цього циклу. Ключові тональності цього циклу: G-dur, h-moll, d-moll, D-dur, C-dur. Єдність циклу створюється завдяки різним формам реалізації його основної тонально-гармонічної формули G-dur – H-dur – h-moll або навпаки. Ця формула не є постійним мотивом, її скоріше можна було б описати як варійоване коло мелодичних і ритмічних мотивів й зворотів, які базуються на гармонічному русі від G-dur до H-dur або h-moll вперед або назад. Ця формула проходить через весь цикл і позначає моменти його поділу й доповнюється рухом її основних тонів як мелодичних підведень у різних шарах фактури. Зазначений принцип проходить через весь цикл як засіб звʼязку між його частинами. Динаміка, фактура, регістри, програмові ремарки підсилюють дію вказаного принципу, створюючи драматургічні арки між ключовими ділянками форми та впливаючи на композиційне вирішення цілого. Таким чином, композиційна єдність циклу створюється за допомогою перехресних відсилань, побудованих на основі ладогармонічних та тональних структур. Втілення зазначених композиційних особливостей циклу «Танці Давидсбюндлерів» можна прослідувати у низці виконавських версій твору, серед яких – виконання Вільгельма Кемпфа, Андраша Шиффа, Дасоля Кіма, Аріеля Ланьї, Тіффані Пун та інших.

Посилання

Ariel Lanyi plays Schumannʼs Davidsbündlertänze (Book 1). Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=wHBmE5UnDEI

Ariel Lanyi plays Schumann’s Davidsbündlertänze (Book 2). Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=ctDdp1nzFxs

Eckerty C. D. Narrative Strategies in Robert Shumann’s Davidsbündlertänze and Dichterliebe. Dissertation in Performance. The Thesis. University of Missuoiry-Kansas City. 2008. 24 p.

Fowler A. Robert Schumann and the “Real” Davidsbündler. College Music Symposium. 1990. №30(2). P. 19-27.

Kaminsky P. Principles of Formal Structure in Schumannʼs Early Piano Cycles. Music Theory Spectrum. 1989. №11. P. 207-225.

Kaminsky P. M. Aspects of harmony, rhytm and form in Shumann’s “Papillons”, “Carnaval” and “Davidbündlertänze” (Volumes I and II). The Thesis. The University of Rochester, Eastman School of Music. 1990. 24 p.

Powell D. L. Davidsbündler: Robert Schumann, Theodor Kirchner, and an Intimate Musical World: Dissertation or Thesis. University of Northern Colorado, ProQuest Dissertations Publishing. 2023. 24 p.

Robert Schumann – Davidsbündlertänze, Op.6 (Dasol Kim). Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=-PQPqg5ne2U

Robert und Clara Schumann: Briefe einer Liebe, ed. Hanns-Josef Ortheil. Königstein: Аthenäum, 1982. 365 p.

Schumann – Davidsbündlertänze, op. 6 (Audio+Sheet) [Kempff]. Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=LYD9gyJJwEU

Schumann Davidsbündlertänze Op.6 András Schiff. Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=xXwMvwlZ2j8

Schumann: Davidsbündlertänze, Op. 6 | Tiffany Poon, piano. Retrieved from : https://www.youtube.com/watch?v=NULdpwoj1N4

White S. J. Fighting the Philistines: Robert Schumann and the Davidsbündler. Musical Offerings. 2021. №12(1). P. 1-9. DOI: 10.15385/jmo.2021.12.1.1

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-25

Як цитувати

ГОРЕЦЬКА, Н. (2024). «ТАНЦІ ДАВИДСБЮНДЛЕРІВ» Р. ШУМАНА: ЗАСОБИ І ПРИЙОМИ КОМПОЗИЦІЙНОЇ ЄДНОСТІ ЦИКЛУ. Fine Art and Culture Studies, (4), 3–10. https://doi.org/10.32782/facs-2024-4-1

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО