СИМВОЛІКА ТА ОРНАМЕНТИКА В САКРАЛЬНОМУ РІЗЬБЛЕННІ ЗАКАРПАТТЯ 19 СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2024-6-16Ключові слова:
сакральне мистецтво, різьблення, орнаментика, символіка, Закарпаття, XIX століття, культурна спадщина, техніки різьбленняАнотація
Мета роботи – Стаття присвячена дослідженню символіки та орнаментальних мотивів у сакральному різьбленні Закарпаття XIX століття. У статті розглянуто теоретико-методологічні засади аналізу сакральної символіки та орнаментики, їх культурне значення та естетичну цінність. Окрема увага приділяється регіональним особливостям різьблення, технікам виконання, а також історико-культурному контексту розвитку сакрального мистецтва. Матеріал дослідження ґрунтується на аналізі стилістичних і технічних прийомів, характерних для різних регіонів Закарпаття, а також на зіставленні традиційного та інноваційного підходів у художній практиці. Методологія та методи. У роботі було використано такі методи дослідження: Теоретичні методи: аналіз історичних джерел і культурологічних праць для визначення символічного значення орнаментів; синтез отриманих даних для створення цілісного уявлення про техніки та стилі сакрального різьблення; побудова гіпотез щодо еволюції символіки в сакральному мистецтві. Завдання дослідження. Дослідити символіку у сакральному мистецтві Закарпаття, її зміст та значення. Охарактеризувати орнаментальні мотиви у сакральному різьбленні XIX століття. Висновки. У статті висвітлено культурне, естетичне та історичне значення сакрального різьблення Закарпаття XIX століття, підкреслюючи унікальність регіональної орнаментики та символіки. Аналіз методів, технік і стилістичних прийомів дозволяє глибше зрозуміти зв’язок між традиціями сакрального мистецтва та історико-культурними процесами регіону. Результати дослідження підтверджують важливість збереження цієї культурної спадщини для сучасності, а також можливості її адаптації та переосмислення в контексті новітніх художніх практик.
Посилання
Декоративне різьблення у сакральному мистецтві Закарпаття. URL: https://revolution.allbest.ru/culture/00395583_0.html (дата звернення: 02.12.2024).
Декоративне різьблення Закарпаття XVIII–XIX ст. URL: https://referatu.net.ua/newreferats/7569/185540 (дата звернення: 02.12.2024).
Історія сакрального мистецтва. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/147 (дата звернення: 02.12.2024).
Одрехівський Р. В. Історико-культурні особливості орнаментальних мотивів сакрального різьблення Галичини. Етнодизайн у контексті українського. Полтава. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/15264 (дата звернення: 02.12.2024).
Українське сакральне образотворче мистецтво другої половини XVIII ст. URL: https://www.religio.org.ua/index.php/religio/article/view/1204 (дата звернення: 02.12.2024).
Символіка окремих геометричних орнаментів. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/ (дата звернення: 02.12.2024).
Є. Ю. Липовецька. Геометрична орнаментика у візіях. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/1234567 (дата звернення: 02.12.2024).
Євхаристійна іконографія в українському сакральному мистецтві XVII–XVIII ст. Львів. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2011-1/9.pdf (дата звернення: 02.12.2024).
Роль мистецтва та значення символу у формуванні сакрального простору архітектури. URL: http://archinform.knuba.edu.ua/article/view/225632 (дата звернення: 02.12.2024).
Вашак О. О., Мартиросян Л. І. Особливості українського регіонального писанкарства як засіб полікультурного виховання студентської молоді. 2021. URL:https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/cb360157-111b-49d4-b8e6-5e09cae991ac/content