СУЧАСНІ МЕТОДИ ПОСТАНОВКИ ГОЛОСУ В КОНТЕКСТІ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

Ключові слова:

постановка голосу, музично-педагогічна освіта, сучасні методи, інновації, традиції, вокальні навички.

Анотація

Стаття має на меті здійснити комплексний аналіз та систематизацію сучасних методів постановки голосу в контексті музично-педагогічної освіти. Дослідження спрямоване на виокремлення найбільш ефективних методів, які сприятимуть розвитку вокальної майстерності студентів, враховуючи сучасні вимоги до вокального виконавства та педагогіки. Методологія. У процесі дослідження використано комплекс наукових методів, включаючи аналіз наукової літератури з вокальної педагогіки, фонопедії та психофізіології голосу. Застосовано методи систематизації та узагальнення для класифікації сучасних методів постановки голосу. Емпіричні методи включали спостереження за навчальним процесом, аналіз практичного досвіду викладачів вокалу, а також вивчення та адаптацію зарубіжних методик, таких як Estill Voice Training, метод Сета Ріггса та метод Бретта Меннінга. Синтез отриманих даних дозволив сформулювати комплексний підхід до вибору та застосування методів постановки голосу. Наукова новизна. Здійснено систематизований аналіз сучасних методів постановки голосу з урахуванням їхньої ефективності та можливості застосування в умовах музично-педагогічної освіти. Виокремлено та обґрунтовано дев’ять основних методів, серед яких метод інтегрованого інтонування, метод контрольованого дихання, метод резонансного балансу, метод артикуляційної чіткості, метод кантиленного співу, метод вокальної мобільності, метод вокально-теоретичного аналізу, творчо-інтерпретаційний метод та метод сценічної виразності. Розроблено практичні рекомендації для кожного з методів, що робить їхнє впровадження в навчальний процес більш ефективним та цілеспрямованим. Висновки. Результати дослідження підтверджують, що сучасна вокальна підготовка повинна базуватися на науково обґрунтованих методах, враховувати індивідуальні особливості голосу кожного студента та поєднувати технічний і художній розвиток. Запропоновані методи постановки голосу сприяють формуванню у студентів комплексу вокально-технічних навичок, розвитку їхньої творчої ініціативи та здатності до самостійного вдосконалення. Визначено, що систематичне застосування цих методів у навчальному процесі сприяє підвищенню рівня професійної підготовки майбутніх музикантів-педагогів та їхній успішній адаптації до сучасних вимог вокального виконавства. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці інтегрованих програм вокальної підготовки, які поєднують різні методи та враховують індивідуальні потреби кожного студента.

Посилання

Зотова В. Інтерактивний аспект сучасної вокальної освіти вчителів на прикладі методу EVT. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2019. № 11. С. 214–224. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.11.2019.197234

Ільченко О. О., Сверлюк Я. В. Методологічні проблеми професійної музичної освіти: монографія. Рівне: Перспектива. 2004. 200 с.

Кишакевич С. В. Деякі аспекти навчання естрадного співу за методиками зарубіжних вокальних педагогів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 80. Том 1. 2021. С. 124–128.

Кулікова, К. С. Сет Ріггс як творець вокальної техніки «Speechlevelsinging». Магістерські студії. Альманах / ред. кол. : Д. С. Мальчикова, Т. С. Корнішева. Херсон; Івано-Франківськ : ХДУ, 2023. Вип. 23. С. 351–354.

Кушка Я.С. Методика навчання співу: посібник з основ вокальної майстерності. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. 288 с.

Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посібник. Київ : КНУКІМ, 2006. 188 с.

Самая Т. Вокальне мистецтво естради як чинник культурного життя України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: дис. канд. мистецтвозн. Київ, 2017. 199 с.

Стахевич О. Г. Основи вокальної педагогіки. Ч. 1: Природно-наукові теорії сольного співу. Курс лекцій. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2002. 92 с.

Ушакова О. А. Інтерактивні методичні підходи вокальної підготовки до практики навчання естрадному співу. Академічні Візії, 2022. Вип. 8–9, С. 3–17. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6683702

Фоломєєва Н.А. Опанування вокально-виконавських прийомів у класі естрадного співу: методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти спеціальностей 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) та 025 Музичне мистецтво. Суми: ФОП Цьома С.П., 2021. 60 с.

Salsbury K. Estill voice training: the key to holistic voice and speech training for the actor: Unpublished master’s thesis. Virginia Commonwealth University, Richmond, Virginia, 2014. 66 pр.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Як цитувати

ЗАРИЦЬКА, А., ЗАРИЦЬКИЙ, А., & МРОЧКО, В. (2025). СУЧАСНІ МЕТОДИ ПОСТАНОВКИ ГОЛОСУ В КОНТЕКСТІ МУЗИЧНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ. Fine Art and Culture Studies, (1), 42–48. вилучено із http://journals.vnu.volyn.ua/index.php/art/article/view/2265

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО