ТЕМАТИЧНІ КОМПОЗИЦІЇ В МОНУМЕНТАЛЬНОМУ ЖИВОПИСІ: ЗВ’ЯЗОК МІЖ ІНТЕР’ЄРОМ ТА ЕКСТЕР’ЄРОМ

Автор(и)

  • Стелла МУНТЯН ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0009-2699-2574
  • Олена СПАССКОВА ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-2004-8402

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-35

Ключові слова:

монументальний живопис, інтер’єр, екстер’єр, мозаїка, фреска, історичний аспект

Анотація

У цій статті ми розглянули монументальний живопис як один з найдавніших та найвиразніших видів образотворчого мистецтва, який відіграє важливу роль у формуванні художнього простору. Він гармонійно поєднується з архітектурою та має не лише естетичну, а й змістову функцію, передаючи певні ідеї, символи та культурні коди. На відміну від станкового живопису, монументальні твори не існують окремо – вони інтегровані в інтер’єр чи екстер’єр будівель та громадських просторів, збагачуючи їхню атмосферу та ідентичність. Від наскельних малюнків первісних людей до сучасних фресок, цей вид мистецтва завжди залишався засобом комунікації, розповідаючи про події, вірування та світогляд різних епох. Мета статті – дослідження ролі тематичних композицій у монументальному живописі та їхнього взаємозв’язку з інтер’єром та екстер’єром. Методологія. Дослідження ґрунтується на комплексному аналізі теоретичних та мистецтвознавчих джерел, які передбачають використання методу системності для опрацювання матеріалу, його порівняння та синтезу. Історико-культурологічний метод уможливив розгляд появи та розвитку монументального мистецтва як цілісного, багатоманітного явища. На основі формально-стилістичного методу проведено аналіз творів монументального мистецтва. Наукова новизна. Досліджено особливості використання тематичної композиції в монументальному живописі починаючи з прадавніх часів і до наших днів. Також розглянуто особливості роботи над композицією для монументального твору. Проаналізовано зв’язок монументального мистецтва з архітектурою. Висновки.Монументальний живопис формує простір та зберігає культурні традиції. Вдала інтеграція монументального твору в архітектурний простір може створити естетичну та функціональну значущість. Монументальні твори є невід’ємною частиною культурної спадщини, що відображають соціальні цінності та художні традиції.Технічні аспекти створення монументальних композицій охоплюють широкий спектр традиційних та інноваційних підходів, що дає змогу митцям створювати довговічні та виразні твори мистецтва. Виявлено зв’язок монументального твору з інтер’єром та екстер’єром, ураховуючи масштаб будівель, особливості освітлення, а також історико-культурний контекст.

Посилання

Батенко А. О. Мурал-арт як складова культурного простору міста. Українські культурологічні студії. 2020. № 2(7). С. 65–68.

Голуб О. Є. Мурал. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. URL: https://esu.com.ua/article-70272 (дата звернення 20.08.2025).

Декоративно-ужиткове мистецтво: словник у 2-х т. / під ред. Я. П. Запаска. Львів: Афіша, 2000. Т. 2. 400 с.

Михайленко В. Є., Яковлєв М. І. Основи композиції (геометричні аспекти художнього формотворення). Київ: Каравела, 2004. 304 с.

Прищенко С. В. Кольорознавство: навч. посібник. Київ: ДАКККіМ, 2009. 358 с.

Скляренко Г. Я. Монументальний живопис. Енциклопедія Сучасної України. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2019. URL: https://esu.com.ua/article-69201 (дата звернення 20.08.2025).

Скляренко Г. Український стінопис 1960–1980-х років: еволюція художньої мови. Сучасне мистецтво. 2022. № 18. С. 175–188.

Український живопис ХХ – ХХІ ст.: альбом / авт. проекту А. М. Мельник. Київ: Артанія Нова, 2006. 304 с.

Український модернізм 1910-1930: альбом / авт. проекту А. М. Мельник. Хмельницький: Галерея, 2006. 288 с.

Урсу Н. О., Гуцул І. А. Теоретичні основи композиції. Кам’янець-Подільский: Аксіома., 2018. 166 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-07

Як цитувати

МУНТЯН, С., & СПАССКОВА, О. (2025). ТЕМАТИЧНІ КОМПОЗИЦІЇ В МОНУМЕНТАЛЬНОМУ ЖИВОПИСІ: ЗВ’ЯЗОК МІЖ ІНТЕР’ЄРОМ ТА ЕКСТЕР’ЄРОМ. Fine Art and Culture Studies, (4), 280–286. https://doi.org/10.32782/facs-2025-4-35

Номер

Розділ

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО, ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО, РЕСТАВРАЦІЯ