ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ СОЛОСПІВУ У ТВОРЧОСТІ М. В. ЛИСЕНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-2

Ключові слова:

жанрові різновиди солоспіву, інваріантна структура камерно-вокального твору

Анотація

Метою дослідження є вияв чинників та закономірностей жанрово-стильової спеціалізації камерно-вокальної творчості М. В. Лисенка. Методологічну основу роботи забезпечено передусім теоретичними положеннями щодо аналітичних методів роботи з вокальним твором як таким, що належить до родової групи жанрів вокальної музики у їй властивій іманентній природі: це синтетичне утворення (синтез Слова і Музики), де первинне значення мають словесний текст та певні принципи його омузичення (узагальнення, деталізація чи їх поєднання). З цього слідує, що усі структурні компоненти солоспіву (вокальна мелодика, інструментальна партія) повинні розглядатися під кутом зору музичного втілення поетичного першоджерела (архітектоніка вокальної мелодики, інструментальний тематизм), а також включати аспект співвідношення авторських систем (Ком- позитор – Поет). Наукова новизна дослідження полягає у представленні закономірностей жанрово-стильової спеціалізації українського солоспіву, які у творчому досвіді М. В. Лисенка складені як класична основа жанрової диференціації камерно-вокальної творчості: пісня в народному дусі, пісня-романс, романс, монодраматичний солоспів / монолог. Висновки. Такий феномен, як український солоспів уповні виправдано вважається еталонним (знаковим) втіленням української ментальності (епістема «філософії серця» / кордоцентризм та рефлектив- ність світовідчуття). Тому не дивно, що як жанрова форма камерної-вокальної лірики солоспів займає чільне місце у творчій спадщині засновника української національної композиторської школи – М. В. Лисенка. Саме він опрацював внутрішню жанрово-стильову диференційованість солоспіву у її класичних основах. Згідно з цим вже саме поняття «солоспів» претендує на позначення такої цілості, як «камерно-вокальна лірика» з її жан- рово-стильовими різновидами, кожен з яких орієнтований на певні принципи музично-поетичних співвідношень. Останні, власне, й визначають техніку вокалізації словесного тексту з орієнтуванням на втілення поетичного коду його змісту згідно з жанровим різновидом. Це й визначає диференційованість архітектонічних принци- пів вокалізації поетичного першоджерела (міра відтворення мовленнєвої, декламаційної специфіки музичного вираження) та інтонаційно-фактурну спеціалізацію інструментального тематизму, який також завжди має диференційоване вираження у системі музично-поетичних співвідношень. У наступні історичні часи закладені М. В. Лисенком класичні основи жанрова-стильової спеціалізації солоспіву набули значення жанрових інваріантів і, відтак, як способи моделювання жанрової форми камерно-вокальної лірики без втрати звʼязку з інваріантними структурами увійшли до творчості адептів модерну (наприклад, солоспіви Нестора Нижанківського та Василя Барвінського).

Посилання

Анализ вокальных произведений (1988). Учебное пособие. Ленинград: Музыка, 1988. 352 с.

Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. Часть 1. Ритмика. Москва: Музыка, 1972. 150 с.

Васина-Гроссман В. А. Музыка и поэтическое слово. Часть 2: Интонация. Часть 3. Композиция. Москва: Музыка, 1978. 368 с.

Коврига Г. А. Сквозная форма в песнях Шуберта. Вопросы музыкальной формы. Москва: Музыка, 1978. С. 139–165.

Лаврентьева И. В. Вокальные формы в курсе анализа вокальных произведений. Москва: Музыка, 1978. 78 с.

Людкевич С. П. Про композиції до поезій Т. Шевченка. Людкевич С. Дослідження і статті. Київ: Музична Україна, 1976. С. 127–131.

Людкевич С. П. Форма солоспіву у М. Лисенка (спроба аналізу). Людкевич С. Дослідження і статті. Київ: Музична Україна, 1976. С. 159–170.

Малышев Ю. В. Синтез музыки и поэзии (некоторые проблемы изучения вокальной музыки). Музыкальный современник. Москва: Советский композитор, 1987. Выпуск. 6. С. 265–281.

Пархоменко Л. О. Сокровенність сущого (до 160-річчя М. В. Лисенка). Микола Лисенко та українська композиторська школа. Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського АНУ, 2004. С. 8–18.

Ручьевская Е. А. Некоторые особенности тематизма вокальной музыки. Функции музыкальной темы. Ленинградское отделение издательства «Музыка», 1977. С. 117–125.

Сохор А. Н. Друзья-соперники. Поэзия и музыка. Москва: Музыка, 1973. С. 5–17.

Ярко М. І. Архітектоніка вокальної мелодики. Епістемологія світу музики. В 2-х томах. Том 1. Методологічні рефлексії та алгоритми постмодерної музикознавчої свідомості: архітектоніка світу музики. Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана ранка, 2010. С. 287–352.

Ярко М. І. Естетика романтизму та романтичні традиції в українській музичній культурі ХХ століття: проблеми інтерпретації. Романтизм у культурній ґенезі. Дрогобич: Вимір, 1998. С. 127–133.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-22

Як цитувати

БУЧОК, Л., КАРАЛЮС, М., & ЯРКО, М. (2022). ЖАНРОВО-СТИЛЬОВА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯ СОЛОСПІВУ У ТВОРЧОСТІ М. В. ЛИСЕНКА. Fine Art and Culture Studies, (1), 10–18. https://doi.org/10.32782/facs-2022-1-2

Номер

Розділ

Статті