РОЛЬ «ІНОЗЕМНОГО» КЛАРНЕТА В СТАНОВЛЕННІ ПРОФЕСІЙНОЇ ДУХОВОЇ МУЗИКИ КИТАЮ
DOI:
https://doi.org/10.32782/facs-2022-4-14Ключові слова:
дерев’яні духові інструменти, кларнет, автентичні інструменти, професійна музика, культурні зв’язки.Анотація
Духовий інструментарій Китаю у композиторському та виконавському мистецтві ХХ – початку ХХІ століття представляє розгалужену систему з використовуються в різних комбінаціях класичних та автентичних музичних інструментів, які представлені лінійкою дерев’яних духових (як і переважна більшість народних інструментів інших національних культур). Головною особливістю китайської академічної музики є те, що народні духові інструменти посідають рівноправного місця разом з класичними (європейськими, які пройшли свій еволюційний шлях до свого сучасного стану) та використовуються в більшості інструментальних жанрів. Розвиток духової музики має велику та цікаву історію, еволюція інструментарію давала змогу для модернізації музичних форм та жанрів. Мета статті. Аналіз історичного розвитку національних та імпортованих духових інструментів, взаємовплив музикування на цих інструментах в контексті становлення професійної духової китайської музики. Актуальність. Сьогодні національні інструменти, зокрема духові, в середовищі професійної музичної культури все більше стають популярними. Китайська музика, яка має багато тисячолітню історію, сьогодні оновлюється за рахунок традиційного інструментарію, який в свою чергу, має генетичні зв’язки не тільки з національними, а й з класичними європейськими інструментами. Новизна. Вперше запропонований погляд на розвиток китайської духової музики з точки зору історичної ситуації, з якої випливає, що багатовікова історія розвитку національних інструментів в ХІХ ст. була переосмислена та спрямована в інший бік завдяки появі європейського кларнета. Методологія базується на історичному аналізі, включаючи соціальний, політичний, військовий, освітній та ін. чинники. Функційний підхід проявляється в освітленні причинно-наслідкових зв’язків між соціально-політичними змінами та розвитком музичної культури Китаю. У висновку підсумовується, що кларнетове музикування є своєрідним переломом в розвитку китайського духового мистецтва. Саме кларнет, який не має типологічних зв’язків з автентичними інструментами, став рушійною силою, яка змінила ландшафт китайської музики, оскільки він ста одним з перших інструментів, який привернув увагу професійних музикантів, і надали користується популярністю серед китайських виконавців.
Посилання
China and Christianity: Burdened Passed, Hopeful Future / ed. by Uhalley S, Xiaoxin Wu. San Francisco : Routledge, 2015. 520 p.
Liu Yang The Making of Woodwind Art in China. Revista Amazonia Investiga. Science Journal. Florencia, 2020. Vol. 9. P. 310–310.
Shuang Zhu An Interview with Tao Chunxiao – a Chinese Clarinet Legend. The Clarinet. Musical Journal. Columbus, 2017. Vol. 45. № 1. P. 36–38.
Shuang Zhu The Role of the Clarinet in China: Dis… of Doctor of Musical Arts. Arizona, 2017. 50 p.
Ван Дон Мэй Великий Шелковый путь в истории китайской музыкальной культуры : автореф. дисс. … кандидата искусствоведения. Санкт-Петербург, 2004. 32 с.
Чень Ин Диалог музыкальных культур Европы и Китая в свете религиозных контактов. Актуальные проблемы высшего музыкального образования. Научно-аналитический, научно-образовательный журнал. Нижний Новгород : Нижегородская государственная консерватория им. М. И. Глинки, 2013. № 2 (28). С. 54–56.
Юйцзяо Ма Роль вокально-оперного мистецтва XVIII століття у формуванні китайської академічної школи співу. Музичне мистецтво і культура. Науковий вісник ОНМА імені А. В. Нежданової. Одеса : Гельветика, 2021. В. 32. Кн. 1. С. 371–379.