АЛГОРИТМИ ЕТНОНАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЇ У ХОРОВИХ ОБРОБКАХ АНАТОЛІЄМ КОС-АНАТОЛЬСЬКИМ ЛЕМКІВСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-20

Ключові слова:

етнічна та національна форми ідентичності, національний стиль, А. Кос-Анатольський

Анотація

Мета роботи. Галицька музична культура межі ХІХ–ХХ століть є унікальним образком намагань творення національного композиторського стилю, що як поняття з певних історико-політичних умов буквально не мало права на свою самоактуалізацію. Така ситуація була складена ще у давні історичні часи, коли власне України як такої не існувало (була хіба що «малоросія»). Відповідно, у подальшому історичному часі власне українське населення, як відомо, також не мало своєї географічно-етнічної автономії: численні етнографічні середовища були буквально розподілені поміж правничими зазіханнями сусідніх держав. Але поміж тим, існувало суто Галицьке середовище, яке попри державницькі перипетії прагнуло просвітницького та професійного вдосконалення, вдаючись до освіти у престижних європейських закладах освіти. Зокрема, Анатолій Йосипович Кос (псевдонім – Кос-Анатольський – уродженець м. Коломиї), під орудою проф. Шухевича та племінниці Соломії Крушельницької Одарки Бандрівської з вокалу та проф. Северина Барбага з музично-теоретичних дисциплін і композиції, – все ж таки склав іспит на звання «вчителя музичної гімназії» (і це попри те, що йому доводилося грати на вечірках молоді та ресторанах, аби фінансово забезпечувати родину). Ситуація з працевлаштуванням КосАнатольського в ролі музичного діяча змінилася аж опісля Другої світової війни: у 1951 році його запрошують викладати музично-теоретичні дисципліни у Львівській консерваторії (і це попри те, що до цього часу він здобув адвокатську кваліфікацію), а в 1954 році здобуває вчене звання доцента. А отже, у статті формулюється питання творчого методу Анатолія Кос-Анатольського (1909–1983) щодо алгоритмів творення національного композиторського стилю – феномена, який у постмодерному часі саморозвитку української музикознавчої думки щодо цього питання набув особливої актуальності. Методологія: в даному випадку, це питання розглядається на основі жанру обробки народної пісні – найбільш ефективного творчого алгоритму на етапі становлення української національної композиторської школи. Більше того, до уваги взято авторський метод опрацювання фольклорного матеріалу у матрицях його етнічної форми ідентичності, що, безсумнівно, має здатність перездійснюватися у таку «відкриту» форму ідентичності щодо загальнолюдського досвіду, як національна форма ідентичності. Наукова новизна пропонованого дослідження полягає у неординарній специфікації питань етнічної та національної форм ідентифікації як надважливого атрибута формування категорії «національний композиторський стиль». Висновки з поданого дослідження формулюються так: поданий у хорові творчості А. Кос-Анатольського образок хорових обробок лемківських народних пісень – це взірцевий алгоритм творчої роботи з фольклорним матеріалом, оскільки йдеться про етнонаціональну ідентифікацію індивідуального композиторського стилю з матрицями загально-академічного музичного досвіду. А отже, у статті формулюється питання творчого методу Анатолія Кос-Анатольського щодо алгоритмів творення національного композиторського стилю – феномена, який у постмодерному часі саморозвитку української музикознавчої думки щодо цього питання набув особливої актуальності. В даному випадку, це питання розглядається на основі жанру обробки народної пісні – найбільш ефективного творчого алгоритму на етапі становлення української національної композиторської школи. Більше того, до уваги взято авторський метод опрацювання фольклорного матеріалу у матрицях його етнічної форми ідентичності, що, безсумнівно, має здатність перездійснюватися у таку «відкриту» форму ідентичності щодо загальнолюдського досвіду, як національна форма ідентичності.

Посилання

Айзенбарт М. Сукупність понять «компетентність» та «компетенція» в сучасні науковій парадигмі. Молодь і ринок. № 3 (146) березень 2017 року. С. 88–82.

Волинський Й. А. Й. Кос-Анатольський: нарис про життя і творчість. К. : Мистецтво, 1965. 75 с.

Каралюс М. Стильові домінанти модерну в українському мистецтві. Студії мистецтвознавчі. Число 3 (31). К. : Видавництво ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2010. С. 64–69.

Каралюс М., Ярко М. Аналіз музичних творів у версії герменевтики музичного тексту. Молодь і ринок.№ 3–4 (182–183). 2020. С. 145–151.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. : монографія. Тернопіль : Астон, 2000. 339 с.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови: . монографія. Львів : Наукове товариство ім. Т. Г. Шевченка: Українознавча бібліотека НТШ, Число 15, 2000. 385 с.

Пархоменко Л. Українська хорова пʼєса (типологія, тематизм, композиція) : монографія. Київ : Наукова думка, 1979. 218 с.

Пархоменко Л. Хорові обробки народних пісень. Історія української музики : наукове видання АН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. К. : Наукова думка, 1990. Том 3. С. 53–87.

Попова Н., Фурса М. Національна культура і національна свідомість // Пρσφώνημα. Історичні та філологічні розвідки, присвячені 60-річчю академіка Ярослава Ісаєвича. Львів : Інститут українознавства ім. Крип’якевича НАН України, 1998. – Вип. 5 (Україна : культурна спадщина, національна свідомість, державність). С. 503–510.

Сміт Д.-Е. Національна ідентичність / переклад з англійської – П. Таращук. К. : Основи, 1994. 224 с.

Фільц Б. Обробки народних пісень для хору. Історія української музики : наукове видання. К. : Наукова думка, 1992. Том 4. С. 78–104.

Ярема Я. Українська духовість в її культурно-історичних виявах. Перший Український Педагогічний Конгрес, 1935р. Львів : Рідна школа, 1938. С. 16–88.

Ярко М. Алгоритми аналізу етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як філософсько-методологічна проблема. Проблеми гуманітарних наук : наукові записки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Редакційно-видавничий відділ ДДПУ ім. Івана

Франка, 2017. Вип. 37 «Філософія». С. 190–202.

Ярко М. Парадигма етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як пріоритетна дослідницька проблема сучасного вітчизняного музикознавства. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Мистецтвознавство». № 2. 2013. С. 40–48.

Ярко М. Постать М. В. Лисенка в контексті парадигми етнонаціональної ідентичності української музичної творчості. Музична україністика: сучасний вимір : зб. статей. Вип.8. К. НАНУ ; Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, 2015. С. 98–110.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-04

Як цитувати

ЯРКО, М., МЕЛЬНИК, А., & ШУНЕВИЧ, Є. (2023). АЛГОРИТМИ ЕТНОНАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИФІКАЦІЇ У ХОРОВИХ ОБРОБКАХ АНАТОЛІЄМ КОС-АНАТОЛЬСЬКИМ ЛЕМКІВСЬКИХ НАРОДНИХ ПІСЕНЬ. Fine Art and Culture Studies, (1), 148–157. https://doi.org/10.32782/facs-2023-1-20

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО