РОЛЬ АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ ЯК ІНСТРУМЕНТУ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ СТУДЕНТІВ З ІНВАЛІДНІСТЮ В МЕДИЧНИХ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/pcsd-2025-1-15Ключові слова:
академічна мобільність, вища освіта, студенти з інвалідністю, викладачі, мобільне освітнє середовище, інклюзивна освіта, особливі освітні потребиАнотація
Органічним складником сучасних навчальних планів, які відбивають кореляцію академічного життя зі світом культур, суспільств, смислів в глобальному, мінливому просторі вищої освіти стає академічна мобільність студентів з інвалідністю. Актуальна повістка вищої медичної освіти насичена світовим трендом, спрямованим на посилення інтеграції для інновацій як властивості емерджентності відкритих систем, з урахуванням взаємодії в гетерогенної середовищі. Академічна мобільність нині є як контекстом, принципом, формою, механізмом освітньої політики держави, університету. Підсумовано, що питання забезпечення можливостей академічної мобільності для студентів з інвалідністю розглядається в межах особистісно-зорієнтованого підходу й апелює до розширення теоретико-практичного досвіду, необхідного для застосування у майбутній професійній та навчальній діяльності, а також для професійного та особистісного розвитку. Підкреслено, що важливим кроком до забезпечення академічної мобільності студентів з інвалідністю є використання в освітній практиці інформаційно-комунікаційних технологій, комп’ютерного навчання (онлайн курсів та програм). Академічна мобільність визначається середовищем, в якому знаходиться студент з особливими освітніми потребами та інвалідністю, системою соціальних відносин із суспільством, побудованих на основі суб’єкт-суб’єктної взаємодії, цілей діяльності суб’єктів, особистісних особливостей. Розвиток академічної мобільності у студентів з інвалідністю сприятиме їхній успішній підготовці до майбутнього працевлаштування та самореалізації у професії, підвищенню конкурентоспроможності. Специфічність забезпечення академічної мобільності студентів з інвалідністю в медичних освітніх закладах полягає в необхідності врахування того, що на її розвиток впливають об’єктивні та суб’єктивні фактори. Об’єктивним фактором, що ускладнює її організацію визначено просторово-середовищні умови, рівень доступності до всіх програм, які реалізовується ЗВО. До суб’єктивних факторів віднесено індивідуальну картину інвалідності студента. Узагальнено, що забезпечення академічної мобільності студентів з інвалідністю в медичних освітніх закладах базується на кадрових, інформаційних, навчально-методичних, організаційних, матеріально-технічних, просторових, психолого-педагогічних ресурсах мобільного освітнього середовища.
Посилання
Величко Я. І. Організація міжнародної мобільності студентів ВНЗ. URL: https://api.dspace.khadi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/a24a3619-5e84-4f94-af44-2a35b59c0970/content (дата звернення: 13.01.2025).
Гриньова М., Ніколенко О., Вотсон К., Зуєнко М., Когут І. Віртуальна академічна мобільність із застосуванням технологій COIL: розробка курсу та його оцінювання студентами ПНПУ імені В. Г. Короленка та Копенгагенського університету (Данія). Витоки педагогічної майстерності. 2024. Вип. 33. С. 59–65. DOI: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.33.3099489.
Грищук Ю. В. Міжнародна академічна мобільність в Україні: проблеми та перспективи. Освітологічний дискурс. 2014. № 2 (6). С. 33–40. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3875 (дата звернення: 13.09.2024).
Завгородня А. А. Академічна мобільність як засіб забезпечення якості професійної підготовки фахівців економічної галузі України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715121/1/2382.pdf (дата звернення: 10.01.2025).
Заячук Ю. Освітні програми ЄС та можливості для викладача українського університету. Український педагогічний журнал. 2021. № 2. С. 5–19. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-5-1910.
Мартинюк А. П., Губіна А. М. Академічна мобільність студентів як вагома складова інтернаціоналізації освіти. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2024. Вип. 2. С. 35–43. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2024.2.612.
Романинець М. Р. Академічна мобільність українського студентства в умовах глобалізованого простору: філософсько-правові аспекти. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Юридичні науки. 2019. Вип. 21. С. 77–83.
Черушева Г. Б., Колесник С. Г., Довбня С. О. Європейська та світова практика академічної мобільності для інноваційного розвитку освітнього простору України. Академічні візії. 2023. Вип. 17. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7791200
Чимбай Л. Л., Попкова Л. В., Ханюк Т. О. Роль інтернаціоналізації системи вищої освіти України на шляху до Європейського Союзу. Освітня аналітика України. 2022. № 4 (20). С. 31–48.
Ян Ц., Яо С. Роль академічної мобільності студентів у підвищенні конкурентоспроможності закладів вищої освіти України. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 12. https://doi.org/10.5281/zenodo.14171878
Zadorina O., Hurskaya V., Sobolyeva S., Grekova L., Vasylyuk-Zaitseva S. The role of artificial intelligence in creation of future education: Possibilities and challenges. Futurity Education. 2024. Vol. 4(2). P. 163–185. DOI: https://doi.org/10.57125/FED.2024.06.25.09